Människor - och däri innefattas även barn - kan vara till mycket större besvär än djur. Barn kan medvetet störa och fördärva. Det gör aldrig ett djur.

• Gilla
DragonLady och 1 till
  • Laddar…
VI håller på att bygga ut och renovera vårt hus som har stått tomt i ungefär trettio år. Svärföräldrarna är huskramare och det här är ett av deras alla hus som alltså gått över i vår ägo. Nåväl, vår närmaste granne är ett fritidshus, en familj som vi endast har sett till en gång på två somrar. I år var det för att röja upp och ta kort inför försäljning.

Jag och min make sitter och äter middag hemma i lägenheten i godan ro när det ringer. Det är en superilsken granne som är rosenrasande över att vi fällt en liten tall som växte på "hans tomt" (or so he says). Jag hör hur någon vrålar genom luren, min make sitter och ber om ursäkt och säger att det är hans far som skött det och att nog han har tagit ner den för att vi väntade en grusleverans. Vår väg är dessvärre rätt igenvuxen. Men han har MINSANN RÄTT ATT FÅ AVGÖRA OM DET SKA AVVERKAS ELLER EJ!!!

Nåväl, maken lägger på, förklarar situationen, varpå jag berättar att den där tallen växte i diket. På vår mark. Och att den grannen ställer helt absurda krav om han kräver att vi ska ringa honom så fort vi måste underhålla vår väg på vår mark. Maken ilsknar till över att ha blivit utskälld utan anledning, och försöker ringa upp igen, till ingen lycka. Men, ska det visa sig, vid det laget har Herr Ilsken Utan Anledning hunnit ringa svärfar och skälla på honom. Svärfar kör ut de tre milen till huset, pekar på gränsstolparna och förklarar att det här inte är Herr Ilsken Utan Anlednings mark.

Någon ursäkt över att bli uppringda, utskällda och vrålade på har vi ännu inte fått.

TorpAnders skrev:
Vill man ha absolut stiltje så rekommenderas norra inlandet, verkligen glesbygd och bra priser på stora ägor!
Japp. Men absolut stiltje? No-no. Här drar sig dessvärre inte de vintervistande ungdomarna att ryka förbi med skotern RAKT över vår gräsmatta. :mad: Och de har dessutom mage att sitta och vinka åt oss! :eek:

OK, det här var ingen dispyt egentligen, snarare ett årligen återkommande irritationsmoment.....:( Jag har en granne som under tio års tid länsade mina äppelträd. Jag vet inte vem det är, men jag vet vem jag misstänker.....:cool:

Vissa år var det inte så många kart på träden, så då tyckte man inte det var så konstigt att det inte blev någon skörd....... Hade väl blåst ner tänkte man.....Andra år hade träden varit fulla av kart, men när jag sedan förväntansfullt kom körande 60 mil för att plocka dom, så hittade jag ändå bara ett par enstaka fallfrukt i gräset. Började blänga snett på vissa grannar. Kanske dom skulle begripa om jag hängde upp döskallelappar om att äpplena var förgiftade? Trodde jag. Det året fick jag faktiskt behålla äpplena, men nästa år var träden länsade igen. Ett år hade jag bett min syster hålla koll så hon kunde plocka äpplena innan äppeltjuven. Ena dagen såg hon att träden dignade av frukt, nästa dag när hon kom med kartonger ..... inte ett äpple var kvar. Då vart hon förbannad o knackade på hos alla grannarna och bad dom hälsa vem det nu var, att vi faktiskt själva vill använda våra äpplen. Sedan dess har jag fått ha dom i fred!

Jag kan ju förstå att människan tänkte att jag som är sommarboende kanske inte skulle ta vara på äpplena. Men är det normala då inte att man frågar om det går bra att plocka? Tycker jag i alla fall.

Ganska "underhållande" tråd att läsa. Vad mycket galet folk det finns! Men det känns som 90% av problemen beror på bristande kommunikation. Skulle man fråga de jävliga grannarna har de säkert en annan version av förloppet.

konichiwa girl skrev:
Japp. Men absolut stiltje? No-no. Här drar sig dessvärre inte de vintervistande ungdomarna att ryka förbi med skotern RAKT över vår gräsmatta. :mad: Och de har dessutom mage att sitta och vinka åt oss! :eek:
Men har du ingen fantasi?.
Lite halvt ihoprullat hönsnät är super najs att få in i skoter skenorna, speciellt om det ligger under snön så det körs in med ordentlig hastighet.
Då hinner du ju vinka tillbaka innan de åker... :D

Vi är nyinflyttade med trevliga grannar, jättetrevliga. Dock har vi en som inte vill hälsa. Jag hälsar glatt men han väntar 1 sekund för länge för att markera? Ibland låtsas han inte se? Ibland hälsar jag inte för det känns ibland så irriterande.

Ja, jag kunde ju fråga förståss. Men jag tycker att han kunde väl säga något om det är något han stör sig på? Eller?

Jobbade en gång i tiden på ett café där grannen och tillika fastighetsägaren inte var överdrivet förtjust i vår uteservering (bland annat...) som låg på baksidan och gränsade mot hans trädgård. Måste någonstans beundra hans kreativitet och idérikedom, en kompost med "vevfunktion" placerades i direkt anslutning till staketet. Och jag kan garantera att det inte var vilket hushållsavfall som helst som därefter placerades i komposten, det luktade obeskrivligt illa i högsommarvärmen:surprised: Och det vevades konstant från kl.10 till sen eftermiddag, dvs våra öppettider. Då var man inte särskilt glad, men nu skrattar jag gott åt det...

Hmm... Ja, vart ska man börja, jag hade nog inte ägt huset i en vecka innan grannen kom och började göra hål i mitt fina spännpapptak. RIIV UT SKITEN! skrek han. Vidare har han lyckats riva ner ett helt innertak med råspont och sågspånsisolering och allt... RING BANKEN FÖR HELVETE! Var hans ursäkt. Visst innertaket var ruttet och skulle bytas men jag hade ju gärna tagit ut möblerna först.

Grejjen är den att han är ganska alkoholiserad och vill gärna vara med och hjälpa till, han har många kontakter som är ovärdeliga och ställer gärna upp med att låna ut bil och säger till sin stackars fru att bjuda på hembränt när man går förbi. Han vill väl men hans känsla för kvalité och framförallt hur man beter sig bland folk är någonting helt sanslöst. En svensk motsvarighet till USA's trailer-trash! När han la ut snusen på mitt nyslipade trägolv fick jag be honom att dra och sen dess har jag inte sett honom... Det är nog egentligen synd om honom för han vill som sagt bara väl men kan inte.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
En kompis var i princip klar med sitt nya garage, men dörren på sidan var inte monterad ännu. Kommer hem efter jobbet en dag och ser att alla blomkruker i tomten var sönderslagna. Grannfrun kommer överspringande och berättar att det var hennes 6-åriga son och hans kompis som slagit sönder krukorna, och att de naturligtvis skulle ersätta dem och bad så mycket om ursäkt.
Kompisen går då in i garaget där hans veteran folka-bubbla cab i perfekt skick står. Ungarna har hittat en kniv, skurit sönder cab:en, repat sidorna samt hittat cementrester som de slängt in på sätena.... :eek:

Vad säger man? Två 6-åringar som "lekte" på gatan!!!

Tror grannarnas hemförsäkring fixade det ekonomiska, men hur känner man sig som förälder i det läget......

min ena granne (jag har 2) är otroligt trevlig inge fel där,:) men alldeles för pedantisk å noggrann.
Han putsar å fejar å krattar å städar allt hela tiden. tror han tvättar asfalten med vatten å piasavakvast minst 1g/vecka. gräset å rabatterna å huset är oxå lika välskött.
min slarvighet/lathet blir väldigt tydlig i kontrast till hans noggrannhet:p
dock lär väl han tycka att han bor brevid 2 rikiga slarvpellar:D

Åh, det problemet känns igen! Men jag har sagt till vår (förra) granne att hennes trädgård lyser mycket klarare bredvid vår än vad den skulle ha gjort bredvid en lika pedantiskt välskött :).

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag irriterar mig på grannar som gnäller på hundar som skäller samtidigt som de gladeligen låter sina egna katter skita i barnens sandlådor! (tre boenden sedan)

Jag irriterar mig på grannar som lånar verktyg och maskiner utan att lämna tillbaka dem med mindre än att man få gå dit och be om dem! (två boenden sedan)

Jag irriterar mig på grannar som inte kan respektera att det är 30 i området av en anledning (barn), hur mycket snabbare kommer man fram om man håller 50? De måste ju ändå stå och vänta nere vid korsningen? (Förra boendet)

Nu irriterar jag mig på att grannarna ska ut och resa jämt och ständigt, det är så förbaskat trevligt när de är hemma!! ;)
Det jag är mest orolig för är att någon av dem ska flytta - jag har kanongrannar!

Håller med föregående talare, folk som kör alldeles för fort på villagator är det värsta jag vet. Jag planerar nu att stå med en bräda på axeln och när jag ser de komma körandes kommer jag kasta brädan på bilen, ops såg dig inte du körde så fort...

Rulla ut en barnvagn då de kommer farande, det lär de aldrig glömma :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.