3 305 775 läst · 11 228 svar
3306k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Klantig montör på fabriken som satt jord-kabeln fel, men eftersom det inte finns några lediga hål att sätta fas-ledaren i så upptäckts det direkt när uttaget ska monteras, men givetvis ändå väldigt illa..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Tänkte först att du måste ju ha helt fel, så för att kunna tillrätta visa dig så tog jag för säkerhetsskull och kontrollerade bilden för att upptäcka att du hade rätt! Man är tvungen att gå in på samma ställe som ledarna från fabriken är inkopplad på!!Daniel78 skrev:
På Eljo och Elko så sitter byglingarna på undersidan och man gör inkopplingen på ovansidan. Jäkla smäck.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag såg det direkt att det inte såg rätt ut när jag skulle montera den så det var lugnt för min del men har man inte pillat så mycket med el kunde det gått riktigt ila om man inte haft jordledaren inkopplad till den.
Det finns ju faktiskt folk som skiter i jorden.
Det finns ju faktiskt folk som skiter i jorden.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Kanske nästan kan hävdas höra till "nödig kännedom" att direkt se att detta är fel och då är inte faran så stor. Även om jag direkt skulle hört av mig till inköpsstället och be dem snällt att kontrollera resten av partiet så att detta bara va en dålig dag för just detta uttag.
Tramsa dig inte. Du vet lika väl som jag att det som visas på bilden inte är ett materialfel. Det är ett olyckligt monteringsfel av en stackars kines på svältlön. Flytta bygeln till rätt plats och den där apparaten är helt felfri och fungerar minst lika bra som vilken Eljo-pryl som helst.Patrik_Hed skrev:
Skall vi snacka den typen av riktiga material- och konstruktionsfel jag avsåg kan vi snacka t.ex. Eljos fantastiska envägsuttag där uttagsbrunnen i plastkapslingen tryckte ned spaken på snabbkopplingen till jorden varpå den helt sonika föll in. Ett sånt fel tycker jag är betydligt allvarligare än att det här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 843 inlägg
Innefattar inte CE-märkningen att apparaten är korrekt monterad??
Måste man skruva isär alla prylar och inspektera dem?
Måste man skruva isär alla prylar och inspektera dem?
Jag vill poängtera att jag sett många gånger mer felaktigheter som en behörig elektriker kopplat, än vad som varit material-fel på komponenter jag köpt eller monterat..
Och som snuttjulle redan påpekat så upptäckts det här vid monteringen, om det inte upptäcks så har inte montören nödvändig kännedom, och då kan det ju spela mindre roll ifall materialet är rätt eller inte, eftersom risken att det blir fel inkopplat finns där istället.
Och som snuttjulle redan påpekat så upptäckts det här vid monteringen, om det inte upptäcks så har inte montören nödvändig kännedom, och då kan det ju spela mindre roll ifall materialet är rätt eller inte, eftersom risken att det blir fel inkopplat finns där istället.
Självklart inte!Bo.Siltberg skrev:
Jag håller helt med om att det som visas på bilden är fel. Men det har fortfarande väldigt lite med den tidigare diskussionen vi förde. Den handlade mer om att produkterna till sin konstruktion och utförande var dåliga och direkt farliga. Att terminaler föll i bitar när man skruvade fast en ledare, att plasten sprack när man försökte karva ut ett nytt rörutlopp där det enligt produktbeskrivningen inte skulle finnas någon, etc. På den punkten tänker jag inte ändra mig och att utifrån det försöka få det til att jag försvarar den typ av brister som hänvisas till här är ganska långsökt.
Åtminstone de 4-vägsuttag (osäker på om det är Elko eller Eljo) som jag har en trave av, från sent 90-tal, så är det X-plintar på "icke-byglningssidan" av ena tvåväghalvan.Patrik_Hed skrev:Tänkte först att du måste ju ha helt fel, så för att kunna tillrätta visa dig så tog jag för säkerhetsskull och kontrollerade bilden för att upptäcka att du hade rätt! Man är tvungen att gå in på samma ställe som ledarna från fabriken är inkopplad på!!
På Eljo och Elko så sitter byglingarna på undersidan och man gör inkopplingen på ovansidan. Jäkla smäck.
Dessutom är de uttagen godkända för 16A men byglarna är bara 1,5mm2. Är det nåt ställe jag inte är sugen på lokal uppvärmning på grund av en snutt klenare ledare så är det invid uttagen som i sig kan bli rätt varma å goa om man drar mycket ström en längre tid.
Det är nog absolut så att man inte ska behöva öppna och kontrollera, fast i just det här fallet verkar det lite dumt att inte öppna uttaget. Utan att öppna det så kan man kanske sätta fast det med dubbelhäftande tejp och t.ex. ha som del av kuliss vid filminspelning, men då spelar inte felet nån rollBo.Siltberg skrev: