corre skrev:
Dagens ris får nog gå till denna killen.... Hitta felet ;)
[länk]
Ser ut att vara en händig kille
 
Friedrich skrev:
[länk]
ja herregud finns det nån ström kvar till att orka öppna porten efter all den långa ledningen.. skulle inte tro att utlösningsvillkoret är uppfyllt på långa vägar.
ganska uppfinningsrikt ändå får jag ju säga...
 
..och skyddsjorden försvann halvvägs..
 
Mikael_L
Och nästa vinter har dom kopplat in två st motorvärmaruttag på tråden också.
Och därför även bytt till 16A säkring. :)
 
Jag kan inte minnas ifall jag har skrivit i denna tråd innan, här är en liten repris ifall jag redan gjort det.

http://www.akkk.se/huset/el/index.htm

Bilderna visar bara lite detaljer som jag plockat bort i vårt hus.
Kort sagt kan man säga att 95% av alla installationer var gjorda med telefonkabel eller ethernetkabel.

Tex. så var en telefonkabel (4*0.5mm2) ingjuten och matade 4 eluttag avsäkrade till 16A där det kördes värmefläktar hela vintern.

Ett flertal eluttag var matade från 2 olika grupper från var sitt håll, både från huvudcentralen och från en undercentral.

De få ställen där kablarna var förlagda i "rör" så låg dom i gardernaslangar i väggarna, men det allra mesta har legat löst i väggar, golv och tak.

20m nergrävd Ethernetkabel till ytterbelysning vid grindstolparna var också en fin lösning.

IP20 uttag monterade utomhus utan något väderskydd fanns det gott om, även kulo-dosor utomhus.

Och som synes på bilderna så kan man lätt tillverka en egen liten central efter familjen käkat upp glassen på fredagskvällen :)

Den "centralen" matade värmefläktar.

Vad gör man ifall 16A säkringarna inte håller för alla värmefläktar?, man lindar ståltråd runt säkringarnas poler såklart :)

Och trots alla värmefläktar som användes så låg förbrukningen på 4000Kwh per år enligt Eon statistik, behöver jag säga att det inte fanns några plomberingar på mätartavlan?
 
Ja, fast jag måste ändå säga att han har ju iaf inte fuskat och gjort någon 100Mbit-koppling med Ethernetkablen. Alla paren är inkopplade och han har inte tvinnat upp dem för långt (tvärtom)... :) Och man ser ju tydligt att vi varit alldeles för konservativa med vår Power-over-Ethernet spec. där överför vi ju bara absolut max 25W. Vi borde ju tydligen kunna gå upp till 1kW åtminstone. :)

Allvarligt, är det något som brunnit, eller varit nära?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Allvarligt, är det något som brunnit, eller varit nära?
Jag har hittat ett antal kablar som varit "korvade" och som blivit väldigt varma så isoleringen blivit mjuk, men annars så har jag faktiskt inte hittat någonting som brunnit, men han har väl bytt ut sakerna efter hand som dom brunnit antar jag :)

Efter att ha sett allt jag har sett i vårt hus så kan jag bara konstatera att våra regler och dimensioneringskrav från alla myndigheter är rätt väl tilltagna, med tanke på att huset varken hade brunnit ner eller rasat ihop, lite mer skoj läsning finns på http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-vaersta-husaegare.html
 
Redigerat:
O
Tja väldigt kreativt, inte visste jag att man kunde göra om en glassförpackning till en central!
Det är väldigt miljövänligt, att återvinna saker så där! :p
 
Glömde nämna ett par saker som var spännande att hitta :)
Alla jordade uttag i köket, en hall och vardagsrummet hade spänningssatta jordstift...

Köket upptäcktes första gången frugan skulle torka ur mikrovågsugnen och råkade komma åt en omålad plåt som satt undertill på den, detta berodde på en kabel som hade spikats igenom, och när säkringen hade löst så hade han klippt av jord-ledaren i gruppcentralen bara, samtidigt som detta åtgärdades så tittare jag igenom de andra grupperna som fanns kvar då, och inga andra grupper var jordade, och centralen skulle bytas ut inom det snaraste, så jag gjorde inga andra åtgärder.

I vardagsrummet satt det utanpåliggande jordade eluttag och grendosor (fastskruvade på väggarna), alla parallelkopplade, och i ett par av dessa satt det byglar mellan nollan och jorden, så han hade skapat sig en egen "skyddsjord", problemet var bara att en av dessa grendosor satt ansluten med stickkontakt, och denna hade vid något tillfälle vänts fel, så alla uttag fick spänningssatta jordstift istället...
Detta upptäcktes när jag kopplade in en dator i hallen med en 5m lång kabel till en skärm som stod i ett annat rum, jävlar va det small till när jag försökte koppla in kabeln.. både skärmen och grafikkortet gick åt skogen.

I vardagsrummet är jag inte förvånad att inget tog skada under de 3 månader som allt var inkopplat eftersom allt var dubbelisolerat och därför inte var anslutna till skyddsjorden, det som förvånar mig är att både kylskåp, frys, mikro och spis inte brydde sig det minsta i att ha sina höljen spänningssatta...
 
Stickproppsansluten handtork i offentlig toa på Pudongflygplatsen i Shanghai, Kina. Uttaget sitter inte fast i dosan och jordningen var ju inte mycket att hurra för...
 
  • DSC00075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte ja skulle visa detta.
Öppnade en belysnings central ( 350A ) sådan.
Hittade detta, tänkte där kan dom vell inte kunnat ha lämnat ström på?

Jodå de hade dom.

Det var desvärre Polacker som varit i farten.
 
  • 20110311025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110311024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Polacker? Hade de stulit kontaktorn eller vad? :D
 
snaggletooth skrev:
Polacker? Hade de stulit kontaktorn eller vad? :D

Ingen aning, tagit bort den, stulit vad vet jag. Ström var där i allafall,
manöver'n var också på, hittade lite ett som annat fel i denna central.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.