Jag har inte hunnit med så mycket då jag är ganska ny i branschen, men en rolig sak hände för ca 1 år sedan.

Jag var inlånad till en ganska oseriös firma. Vi gjorde husinstallationer. Jag kom dit i slutet och skulle komplettera. Det var ett jäkla kaos så jag fick riva den största delen av all FK och dra i nytt. Det var då jag upptäckte något väldigt sjukt.

Inne i ett rör hade någon skalat upp 4-5cm av varje FK (fas, nolla och jord) och tvinnat ihop med motsvarande. Ingen eltejp eller något runt den uppskalade tråden heller. Dom hade lagt varje skarv lite förskjutet i röret, men annars låg det helt oskyddat. Jag vet inte om det hade tagit slut på FK eller något... jag förstår iallafall inte varför man gör så. :p

En annan sak dom hade gjort var att dom hade lagt lös FK under golvlister och trösklar på grund av att dom hade glömt att sätta upp diverse dosor. Jag ska ordna fram lite bilder från spektaklet så får ni se.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
pellefant skrev:
Länk till foton från senaste Thailandsresan :[länk]
Fy f*n vad det såg ut. Inte roligt att ha barn springande där.

När jag flyttade till mitt hus var det massa 240v draget i taket med högtalarkabel :rolleyes:
 
Detta är offtopic men ändå...
niklasp85>Jag hoppas att du nämnt detta till din arbetsledare? Nog tyvärr det enda man oftast vågar göra som anställd även om jag nog helst hade sett en anmälan till elsäkerhetsverket så att de som skall bo i huset kommer att bo i ett säkert hus.

Här är ju en fråga med som man kanske skulle ta i en egen tråd, var går gränsen? När skall man inte hålla tyst och hur långt skall man dra det? Att bara bolla över till sin arbetsledare är det enklaste och det som räcker men ofta spelar ekonomiska intressen rätt högt och då är frågan var gränsen går.

/Kent
 
Ja du Kent, men det funkar inte riktigt så i min värld. Jobbar man på en anläggning får man förutsätta att allt är i sin ordning, man kan inte springa runt och kolla överallt så att allt är i sin ordning.
Skulle man stöta på något som är fel får man naturligtvis utreda detta och ordna så det blir rätt. Sen är den stora frågan bara, vem ska betala för allt detta?
Så som jag ser på det spelar det mindre roll, skulle aldrig lämna det på ett farligt sätt. Antingen göra vid det eller koppla från den anläggningsdelen.

Angående frågan, har sett mycket dumt, men huvudregeln är att alltid spänningsprova hur säker man än är att man brutit.
 
svärfar hade fixat en egenhändigt kopplad skarvsladd. Stor komik när han kopplade in den ena i vägguttaget och sen knallade bort till sin eltrimmer och försökte sätta in den andra ändan i där. Han fick sig en rejäl kyss när han tog i kontakten eftersom han kopplat två hanar på samma kabel. Jag skrattade så jag blev harmynt på kuppen.
 
Inte egentligen en konstig koppling, men en lite rolig anekdot på temat el.

Min morfar var väldigt duktig på många saker. Men han var verkligen inte "händig" på något sätt. En gång när jag var ganska liten var jag där när en säkring gick. Morfar ställde sig på en stol, skruvade ur säkringskåpan, tog den nya säkringen... och stack in den i centralen, med det självklara resultatet att han fick en kyss så han ramlade av stolen. En radda svordomar kom, varpå han ställde sig på stolen och försökte samma sak igen... suck.
 
snickarboden: Då vi var inlånade hos detta företag och ägaren/ledande montören inte brydde sig i detta (han var väl likadan antar jag) så meddelade vi vår arbetsgivare. Vi skulle väl ha anmält detta till elsäkerhetsverket, det har du rätt i. Jag ska ha det i åtanke nästa gång, det lovar jag. Det känns inte bra att en arbetsgivare låter sina lärlingar göra sådär. Vad skickar det ut för signaler?
 
BobbyEwing skrev:
Inte egentligen en konstig koppling, men en lite rolig anekdot på temat el.

Min morfar var väldigt duktig på många saker. Men han var verkligen inte "händig" på något sätt. En gång när jag var ganska liten var jag där när en säkring gick. Morfar ställde sig på en stol, skruvade ur säkringskåpan, tog den nya säkringen... och stack in den i centralen, med det självklara resultatet att han fick en kyss så han ramlade av stolen. En radda svordomar kom, varpå han ställde sig på stolen och försökte samma sak igen... suck.
Gick en kurs i elsäkerhet för några år sedan och kursledaren berättade om just denna okunnighet. En kvinna hade avlidit av att göra samma misstag som din morfar. Hon höll i ett jordat föremål när hon stod och vinglade på pallen, kan ha varit ett elementrör jag kommer inte ihåg.. Eftersom proppen brännt fast i bottenkontakten trodde hon att säkringen skulle sitta just så.. Det gick ju bra att ta ur den eftersom tråden bränt av i säkringen, men när hon satte i en hel var strömgenomgången ett faktum..
 
Egentligen är diazedsäkringar idiotiska ur säkerhetssympunkt. Lika dumt som E-gängan på lampor. Alldeles för lätt att komma åt spänningssatta delar.
 
Böö!
 
Patrik_Hed skrev:
Böö!
Måste nog vara dialektalt va? Inget vi brukar säga här i Värmland iaf. Något du vill vidareutveckla?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Måste nog vara dialektalt va? Inget vi brukar säga här i Värmland iaf. Något du vill vidareutveckla?

Nej, helst inte. :) Skrev något för att få igång tråden igen. Det är trevlig läsning!
 
Då jag jobbat med att byta elmätare i 1 år så har man stött på en hel del skumma saker får väl dela med mig lite av allt man hittar.

De översta bilderna hänger ihopa och visar ett mindre bra sätt att lösa inkopplingen av reservkraft på. Full spänning på en han-kontakt är inget att rekommendera, dessutom inte 2 meter från en pool och med kasst lås till fasadskåpet. Tänk om ens ungar skulle få in fingarna där.

Den undre visar ett exempel på hur man inte ens försöker dölja att man stjäl ström, men personen har väl inte tänkt sig för, han fick ju sin ström och var väl glad och billigt blev det ju
 
  • DSC00211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
WoW! det var ju det bästa hittils!!
 
Fina kopplingar...Den sista såg jag en version på hemma hos en kompis för länge sedan. Hans far hade kopplat en aerotemper på 9kW i mätarsäkringarna, den stod och höll ett behagligt och torrt klimat i källaren...När han senare köpt hus själv och jag hälsade på så var det samma historia fast i servissäkringen "Men så gjorde ju alltid farsan"....Sådan far sådan son.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.