3 271 383 läst · 11 080 svar
3271k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Det står ju "Kopplat och klart!" där, så då är det väl inget att göra.
Ärligt talat så passar ju bilden bra här i tråden, även om du lyfter kåpan och tar en bild.
Men däremot en lång tråd om vad som bör göras för att fixa till allt är nog lämpligare i en egen ny tråd.
Ärligt talat så passar ju bilden bra här i tråden, även om du lyfter kåpan och tar en bild.
Men däremot en lång tråd om vad som bör göras för att fixa till allt är nog lämpligare i en egen ny tråd.
Det kan mycket väl vara fallet att det är så. Särskilt om man tittar på alla huvar som verkar vara 4-5 olika utföranden.N nallepu skrev:
Nu ska jag ner och lyfta på locket.
Med neoprenhandskar på och gummisulade tofflor lyfte jag på locken. Man kan väl säga att det inte ser riktigt fackmannamässigt ut, eller så är det så här fackmannamässiga installationer ser ut. Nåväl, efter lite inspektion så är JFB korrekt inkopplad i alla fall. Centralen verkar vara original i alla fall, inga gamla skruvhål.
Den ena dvärgen är kopplad före JFB och går till sockerbiten för vidare färd till kylfrysarna. Den andra är oanvänd. Varför inte sätta dit en PSA istället? JFB ser lite åldersstigen ut och kanske skulle bytas. Den fyrkantiga burken innehåller en fasvakt för elkassetten och är en senare installation. Gruppen längst till höger går till kassetten och jag skulle tro att de grupperna som satt där dragits till andra grupper.
Röda PE i äldre trådarna och ett par röda faser verkar fasligt dumt men jag antar att en vintageårgång av EKK hade svart-grå-röd-blå-gröngul. Cirkulationspumpens ledare som är säkrad 6A verkar ha en sådan. Det är gruppen längst till vänster, gruppen bredvid är spishällen med sina 3 svarta... dragna på översidan...
En närbild på ormboet visar kylfrysarnas trådar med sockerbiten. Om man nu ändå drar en ny EKK till dem, varför inte ta till så de räcker ner till dvärgen?
All inspektion gjord spänningssatt. Med min Bahco tusenvoltmejsel provade jag alla skruvar och nog fanns det lösa, en av jordarna gick att dra 2 varv. Och nej, det finns inga spår av att det suttit en täckkåpa över ormboet fast jag tror skribenten ovan som nämnde det var lite ironisk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ena dvärgen är kopplad före JFB och går till sockerbiten för vidare färd till kylfrysarna. Den andra är oanvänd. Varför inte sätta dit en PSA istället? JFB ser lite åldersstigen ut och kanske skulle bytas. Den fyrkantiga burken innehåller en fasvakt för elkassetten och är en senare installation. Gruppen längst till höger går till kassetten och jag skulle tro att de grupperna som satt där dragits till andra grupper.
Logga in
Skapa konto
Röda PE i äldre trådarna och ett par röda faser verkar fasligt dumt men jag antar att en vintageårgång av EKK hade svart-grå-röd-blå-gröngul. Cirkulationspumpens ledare som är säkrad 6A verkar ha en sådan. Det är gruppen längst till vänster, gruppen bredvid är spishällen med sina 3 svarta... dragna på översidan...
Logga in
Skapa konto
En närbild på ormboet visar kylfrysarnas trådar med sockerbiten. Om man nu ändå drar en ny EKK till dem, varför inte ta till så de räcker ner till dvärgen?
Logga in
Skapa konto
All inspektion gjord spänningssatt. Med min Bahco tusenvoltmejsel provade jag alla skruvar och nog fanns det lösa, en av jordarna gick att dra 2 varv. Och nej, det finns inga spår av att det suttit en täckkåpa över ormboet fast jag tror skribenten ovan som nämnde det var lite ironisk
Förstör nu inte det du har där dvs centralen av bra snitt och perfekt satt vid mätartavlan. Enkelt jobb att gå över anslutande ledningar så det blir vettigt efter någon vandalisering som skett oklart varför. Du kan byta till en bredare enradig normkapsling under och byta gamla JFB och samtidigt få plats för några specialgrupper där tex med egen JFB eller PSA. Den i nutid udda belastningsvakten bestående av ett bimetallmotorskydd satt för autoåterställning kanske också kan få gå i pension.Logad skrev:Dax att göra något åt detta ormboet. Finns i mitt nuvarande hus jag köpte i december väl medveten om skicket på centralen. Fick kåken 250k under marknadsvärdet så det gör inte så mycket. Jag misstänker att hela centralen är ett fulbygge. Inte tittat i den ännu. Någon auktoriserad här som känner sig manad får gärna höra av sig. Finns i nordvästra Skåne.
[bild]
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Kanske bara är damm men tycker det ser lite grått ut i några av säkringshållarna. En klassiker i min gamla central var att tidigare (troligen för-förra) ägare verkat tro att om man sätter två trådar till samma säkring så kan man byta från 10 till 16A. Proppen är ju till för att skydda ledningarna och är det två stycken så går halva strömmen i varje, typ.
Näe, det är inget fel på centralen och det finns ingen direkt anledning att byta ut den. Det är bara ormboet som behöver redas ut. Men den diskussionen kommer i separat tråd, denna tråd är ju mer för att visa mindre bra kopplingar.GK100 skrev:Förstör nu inte det du har där dvs centralen av bra snitt och perfekt satt vid mätartavlan. Enkelt jobb att gå över anslutande ledningar så det blir vettigt efter någon vandalisering som skett oklart varför. Du kan byta till en bredare enradig normkapsling under och byta gamla JFB och samtidigt få plats för några specialgrupper där tex med egen JFB eller PSA. Den i nutid udda belastningsvakten bestående av ett bimetallmotorskydd satt för autoåterställning kanske också kan få gå i pension.
Faserna från mätartavlan går genom fasvakten och vidare till JFB. En EKK med 2 ledare använda går från fasvakten direkt till elkassetten så det är knappast ett motorskydd men ser ut som ett.
Ja, detta skulle kunna fungera, sålänge trådarna är dedikerade till kända laster och övriga krav är uppfyllda.Magnus E K skrev:Kanske bara är damm men tycker det ser lite grått ut i några av säkringshållarna. En klassiker i min gamla central var att tidigare (troligen för-förra) ägare verkat tro att om man sätter två trådar till samma säkring så kan man byta från 10 till 16A. Proppen är ju till för att skydda ledningarna och är det två stycken så går halva strömmen i varje, typ.
Är den väl synlig? Jag röstar för att du skall byta ut den.Logad skrev:Dax att göra något åt detta ormboet. Finns i mitt nuvarande hus jag köpte i december väl medveten om skicket på centralen. Fick kåken 250k under marknadsvärdet så det gör inte så mycket. Jag misstänker att hela centralen är ett fulbygge. Inte tittat i den ännu. Någon auktoriserad här som känner sig manad får gärna höra av sig. Finns i nordvästra Skåne.
[bild]
Det är många som förespråkar att man skall behålla gamla diazed-centraler på detta forum men jag förstår inte riktigt varför.
Den största fördelen som jag ser det med en modern normkapsling är att du får allt under samma huv. Du behöver inte peppra hela väggen full av elprylar. Ha din-skenor för astrour och annat kul är trevligt också.
För att ordna upp det där ormboet får du ändå riva allt i princip. En väl tilltagen Hager Gamma med uppsättning dvärgar är inte så värst dyrt egentligen. Då blir det ordning och reda per automatik
C Xcqn skrev:Är den väl synlig? Jag röstar för att du skall byta ut den.
Det är många som förespråkar att man skall behålla gamla diazed-centraler på detta forum men jag förstår inte riktigt varför.
Den största fördelen som jag ser det med en modern normkapsling är att du får allt under samma huv. Du behöver inte peppra hela väggen full av elprylar. Ha din-skenor för astrour och annat kul är trevligt också.
För att ordna upp det där ormboet får du ändå riva allt i princip. En väl tilltagen Hager Gamma med uppsättning dvärgar är inte så värst dyrt egentligen. Då blir det ordning och reda per automatik
Logga in
Skapa konto