Skarva vp-rör med silvertejp är felaktigt enligt mig. Man kan ju hoppas att det håller så det går att dra om utifall det skulle behövas. Men med alla de där fina böjarna så kommer nån få tuppjuck om så blir fallet :)
Sen tvärar man inte genom väggen med vp-rör, man drar dom antingen lodrätt eller vågrätt så man vet var man har dom.
 
Måste nog erkänna att jag går med vp rören lättaste vägen, Minst antal böjar för att i framtiden lättare kunna dra om..
 
Friedrich: jag sa inte att det var rätt, jag sa att det inte var ett dolt fel. Det sägs alltid att elen går att inspektera därför är den inte dold.
 
Var inte menat som ett svar på ditt inlägg mrfenzy. Men du har rätt, det är väldigt svårt att få felaktigheter i en elinstallation som ett dolt fel.
Det mesta går att kontrollera vid en besiktning..
 
Ja, de verkar inte veta speciellt mycket om planering av sin installation, man drar lite kors och tvärs och skarvar med det man har hemma, typ. Men det är klart, när det kommer en gipsskiva över kunde det ju lika gärna varit en elektriker och dragit rören... tills dess man försöker få igenom något vill säga...

Med den sortens installation tvivlar jag att man har nödvändiga kunskaper för inkopplingen. Eller har någon stackars elektriker gått med på att låta kunden göra montering av dosor och rör och litat på att denne vetat hur man gör.

Jag har lärt mig att man alltid drar slang el rör längs med reglar så rakt man bara kan, dvs utan onödiga böjar och absolut inte diagonalt mellan reglar, just för risken att slå i en spik precis där. Kan ju tycka att det är minimal risk att man skall träffa en ledare vid denna procedur... men visst bör man vara försiktig. Det är värre om man ska borra än spika.

/H
 
hen_rik79 skrev:
JKan ju tycka att det är minimal risk att man skall träffa en ledare vid denna procedur...
/H

Underskatta inte materiens ondska mot mänskligheten.:rolleyes:
 
Ibland ser man verk av elektriker som inte står detta så långt efter, så du är säkert en bra hempulare hen_rik79.
Att inte dra rör eller slang någorlunda vertikalt eller horisontellt är tex vanligt.
 
Kan dock tillägga en sak. Flera gånger när jag skarvat VP-rör har jag märkt att det är väldigt dålig passform på antingen skarvar eller rör. om det varit rör eller skarv har jag inte undersökt närmre, men har varit med om att skarvhylsan knappt sitter kvar. Då har jag kompletterat med tejp också, men jag skulle inte tänka mig att enbart använda tejp. Hängslen och livrem typ...
 
Dom här muffarna brukar man inte behöva kompletera med eltape. E1400310
http://www.elektroskandia.se/ebilder/14/large/e1400310.jpg

Enda problemet är när man använder flexslang. Låsblecket hugger fast så hårt att man måste klippa av slangen vi muffen och sen pilla ur slangstumpen.
 
Och ur ofta måste man öppna en rörskarv, var fjärde månad????
 
Alla är inte felfria, elmont :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Man kanske är nyfiken och vill undersöka och se hur det ser ut inuti ett rör med en muff på. Det kanske finns små tomtar eller rosa kaniner i där. Man måste ju öppna och kolla för att veta.
Och ja, var fjärde månad låter rimligt. Det kan ha flyttat in saker sedan förra gången man kollade.

//Patrik
 
Hemma hos oss öppnar vi dom var fjortonde dag för att vädra ut ev. värme från ledningarna. Men, samtidigt ser vi nogsamt till att stänga dom vid regn. :cool:
 
Patrik_Hed skrev:
Man kanske är nyfiken och vill undersöka och se hur det ser ut inuti ett rör med en muff på. Det kanske finns små tomtar eller rosa kaniner i där. Man måste ju öppna och kolla för att veta.
Och ja, var fjärde månad låter rimligt. Det kan ha flyttat in saker sedan förra gången man kollade.

//Patrik
Jag har varit med om rör och speciellt slang där det finns små troll som håller emot av alla krafter när man försöker få igenom en dragfjäder, men när man väl fått isär eländet ser man inte röken av dem. Snabba små rackare.:rolleyes::p
 
Fotografen skrev:
Jag har varit med om rör och speciellt slang där det finns små troll som håller emot av alla krafter när man försöker få igenom en dragfjäder, men när man väl fått isär eländet ser man inte röken av dem. Snabba små rackare.:rolleyes::p
Ah, jag hör att du träffat på Rör-trollen... Jäkla pricks de är alltså. :cool:

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.