Alfredo Alfredo skrev:
Nix. De köpte borren på Hjula och den höll bara för ett hål! :rofl::crysmile:
Vad är problemet? Om man sprutar vatten på elkontakten så borde jordfelsbrytaren slå av strömmen? Och sprutar man vatten på sladden till handdukstorken och vatten rinner in i hålet så borde det knappast bli någon större mängd vatten inne i väggen innan vattnet hittar något hål där det kan rinna vidare ner i källaren. Alltid kul med optimister!
Ps gillar kakelfogen till höger om toastolen. Har man kaklat runt hela badrummet och sedan ska kakla upp sista plattorna och få till det med en höjdskillnad på någon cm får man nog tycka att det blev ett skapligt hemmabygge. fast undrar vad som finns under kakelplattorna kanske något uppsugande material som suger upp vatten som rinner in i fogarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Magnus E K
Någon kan tro att det är ok att t ex använda hårtork samtidigt som han eller (oftare) hon sitter i badkaret, och det är aldrig helt säkert att jordfelsbrytaren fungerar som den ska när mobilen plingar till och hårtorken tappas i vattnet.
 
Detta passar väl nästan in här.
Såhär såg det ut i huset vi flyttade in i. Detta va en av sakerna som inte va OK. Det är alltså halvdana uttag med ingen installationskabel. Klammrad hej vilt och spottarna hände på 3 kvart. Ström sladden från traforna avklippta och kopplade i uttaget direkt.
Dåligt organiserad elinstallation ovanför köksbänk med slarvigt dragna kablar och oanslutna uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gjorde vi om detta idag med nya uttag, ny placering samt nya spottar och trafon sitter i skåpet ovanför fläkten i ett eget uttag med stickpropp.
Renoverat kök med ny belysning och eluttag över arbetsbänk med kakel i blått och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ganska glad amatör som klarade detta bättre än dom andra som bodde i huset fick hjälp av polaren som har varit elektriker men ändå. Detta måste väl ändå vara bättre än det innan .
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Detta passar väl nästan in här.
Såhär såg det ut i huset vi flyttade in i. Detta va en av sakerna som inte va OK. Det är alltså halvdana uttag med ingen installationskabel. Klammrad hej vilt och spottarna hände på 3 kvart. Ström sladden från traforna avklippta och kopplade i uttaget direkt.
[bild]
Kunde varit fotat hos mig
 
  • Gilla
Turbo-Danne
  • Laddar…
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Detta passar väl nästan in här.
Såhär såg det ut i huset vi flyttade in i. Detta va en av sakerna som inte va OK. Det är alltså halvdana uttag med ingen installationskabel. Klammrad hej vilt och spottarna hände på 3 kvart. Ström sladden från traforna avklippta och kopplade i uttaget direkt.
[bild]

Sen gjorde vi om detta idag med nya uttag, ny placering samt nya spottar och trafon sitter i skåpet ovanför fläkten i ett eget uttag med stickpropp.
[bild]

En ganska glad amatör som klarade detta bättre än dom andra som bodde i huset fick hjälp av polaren som har varit elektriker men ändå. Detta måste väl ändå vara bättre än det innan .
Kanonsnyggt, och säkrare än tidigare (hoppas jag). Det blir dock ett liiitet poängavdrag för att du valde 2-vägs i stället för 4- eller 6-vägs över köksbänken. Du kommer att fatta om ett tag när apparaterna dräller på bänken och du bara kan ha två anslutna samtidigt...
 
F fb35523 skrev:
Du kommer att fatta om ett tag när apparaterna dräller på bänken och du bara kan ha två anslutna samtidigt...
Jag installerade sex tvåvägs under överskåpen i ett rätt litet U-kök. Snickaren som hjälpte mig tycket jag var knäpp som skulle ha så många uttag. Idag hade jag gärna haft dubbla antalet...
 
F fb35523 skrev:
Kanonsnyggt, och säkrare än tidigare (hoppas jag). Det blir dock ett liiitet poängavdrag för att du valde 2-vägs i stället för 4- eller 6-vägs över köksbänken. Du kommer att fatta om ett tag när apparaterna dräller på bänken och du bara kan ha två anslutna samtidigt...
Tack, Ja det hoppas jag. Vi bytte även kopplingsdosan för den gamla hade så uttorkade gummin på sidorna.

Stog faktiskt och velade fram och tillbaka om man skulle ha 2st 2vägs eller 1st 2vägs vid kaffemaskinen då där kommer jag ändå inte koppla nåt mer tror jag men sen om man skulle ha 4vägs närmast bilden men valet föll på 2vägs. Får se om man kanske byter sen om behovet skulle dyka upp. Just nu känns det inte som det att behovet finns, men man vet aldrig. :)
 
N nallepu skrev:
Vad är problemet? Om man sprutar vatten på elkontakten så borde jordfelsbrytaren slå av strömmen?
Det finns tyvärr många som resonerar så och det är så olyckor skapas. JFB är bra men ingen ersättning för sunt förnuft. Rent allmänt är el i våtutrymmen ingen lyckad kombination men man får göra så gott man Jan.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det finns tyvärr många som resonerar så och det är så olyckor skapas. JFB är bra men ingen ersättning för sunt förnuft. Rent allmänt är el i våtutrymmen ingen lyckad kombination men man får göra så gott man Jan.
Precis. Den bör betraktas som motsvarande bilbälte. Dvs extremt bra att ha när det redan gått åt h-vete, men ger inte täckning för att köra som en vettvilling, eller börja krocka till höger och vänster, "jag har ju bälte".

Funkar inte på det viset.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Detta passar väl nästan in här.
Såhär såg det ut i huset vi flyttade in i. Detta va en av sakerna som inte va OK. Det är alltså halvdana uttag med ingen installationskabel. Klammrad hej vilt och spottarna hände på 3 kvart. Ström sladden från traforna avklippta och kopplade i uttaget direkt.
[bild]

Sen gjorde vi om detta idag med nya uttag, ny placering samt nya spottar och trafon sitter i skåpet ovanför fläkten i ett eget uttag med stickpropp.
[bild]

En ganska glad amatör som klarade detta bättre än dom andra som bodde i huset fick hjälp av polaren som har varit elektriker men ändå. Detta måste väl ändå vara bättre än det innan .
Först och främst, en enorm uppsnyggning. (y)
Sen kan jag väl säga att det gamla var verkligen fult som stryk, men faktiskt inte så längt ifrån godkänt, det är nog mest något att säga om att det verkar ha använts anslutningskabel till fast installation, och det kan jag även tycka hamnar i något lite gråzon ifall det är sista biten för att försörja en ansluten apparat, här till drivdonen.

Jag har sett värre, vad gäller formella fel, t.ex. naken FK är ju ett vanligt och allvarligare fel. Men vad gäller fulheten låg det i toppklass. :)


Sen har du nu inte valt så jättesnygga klammer, och lite sladdrig kabeldragning, men å andra sidan, där syns det ju nada, så vem bryr sig. Och det var ju ändå flera tusen procent bättre.
Men en sak undrar jag lite över, var har du gömt undan drivdonen till spottarna nu?
 
Är denna installation ok med tanke på oskyddad fk. Sitter på ca 2,2 m höjd.
Installation av el med synliga kablar och rörledning på ca 2,2 meters höjd under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Ja, det är inne i armaturen, dvs armaturtillverkaren (eller ett av dom anlitat testinstitut) har bedömt att det hela är korrekt och uppfyller kraven.
Nu förutsätter jag alltså att armaturen är CE-märkt, ty annars har den absolut inget att göra ansluten till elsystem någonstans i Europa.

Men ska det inte sitta något galler eller liknande över öppningen?
 
Det är ingenting monterat över öppningen och ser inte ut att det ska vara det heller.
 
De där trådarna ska nog upp ovanför reflektorplåten.
 
tommib
Eh, varför sitter kabeln fast med en påsförslutare? Det känns inte riktigt rätt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.