Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då skulle ni sett restaurangen jag lämnade nyss.
Sockerbitskarvning av lampsladd samt FK som ligger fritt, bakom espressomaskinen.
Synd att jag inte tog en bild
Nu har jag dragit en bild på detta sköna montage. Svårt att fota, bakom espressomaskinen.
Men uppe till höger finns inkommande matning, som i sig inte är speciellt välklamrad, om man säger så.
Sen med ubåt till två st FK ner till LEDdrivdonet, man får väl ge dom cred för att inte ha använt gulgrön.
Den lilla potten på vänster sida är på svagströmssidan och reglerar ljuset på ledlisten.
Gula slangen är vatten.
Oorganiserade elledningar och klämmor bakom en espressomaskin, med gula vattenslangen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eurotester och 1 till
  • Laddar…
Det ser ju bedrövligt ut med färgkladdet på FKn.
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ser jag rätt om jag tycker att kabeln i mitten verkar vara klämd mellan väggen och en plåtkant...?
 
Färgkladd? Är det inte för att det skall bli dubbelisolerat.
 
  • Gilla
platon1980 och 2 till
  • Laddar…
Gul trädgårdsslang för vattenmatning till kaffemaskinen :) Den bilden passar ju även i "värsta vvs-kopplingen"
 
Mikael_L
Gömt bland en massa andra kablar intryckta i en stor kabelkanal hittar jag denna groteskt vridna EKK.
En kraftigt vriden elektrisk kabel (EKK) omgiven av andra kablar i en trång kabelkanal, med en mynt för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är det ett utslag av "nöden har ingen lag"?
Elektrisk tidur mekanism med anslutna kablar och rör i en anslagstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det ett utslag av "nöden har ingen lag"?
[bild]
Jag fattar inte. Förutom att det dubbla skyddet är brutet då ..

Edit: är den fastklämd ovanpå elkabeln??
 
Mikael_L
Det är "bara" att det är synliga enkelisolerade ledare pga den uppskalade kabeln.
Det är alltså ingen akut fara, bara att det inte får vara sådär.

Och så tyckte jag att det var lite snyggt, fina böjar och så, jag kan faktiskt tänka mig att det möjligen varit en riktig elektriker i farten. Det allra mesta på det här stället ser ut att vara gjort av yrkesman.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är "bara" att det är synliga enkelisolerade ledare pga den uppskalade kabeln.
Det är alltså ingen akut fara, bara att det inte får vara sådär.

Och så tyckte jag att det var lite snyggt, fina böjar och så, jag kan faktiskt tänka mig att det möjligen varit en riktig elektriker i farten. Det allra mesta på det här stället ser ut att vara gjort av yrkesman.
Jag gillar att engelsmännen behöver specificera på timern att 18:00 - 06:00 är natt så att det inte skall förväxlas med dagen.
 
  • Gilla
PAF och 4 till
  • Laddar…
Inte nätspänning utan en signalkabel, men ändå...
Reningsverket i fritidshuset larmade på "hög nivå" i första tanken.
Mätning från styrcentralen visade 300-900 kOhm mellan alla ledarna, inklusive skärm, till den konduktiva givaren som här är upplagd på brunnslocket.
Konduktiv givare på brunnslock med ansluten signalkabel, gul markslang syns delvis, vätska på krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul markslang lutar nedåt (!) infrån brunnen för att sedan vända upp mot husvägg. Svackan i marken är garanterat vattenfylld året runt.
Gul markslang med skarv på signalkabel, uppstucken genom brunnslockets öppning, omgiven av fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instucken i markslangen (!) fanns en kabelskarv på signalkabeln. Här har jag skurit upp krympslangen som dröp av vätska inuti.
Uppskuren krympslang med blottade kablar och kabelskarv på gräsytan, fuktindikation inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å jag som skulle hunnit med annat :(
 
M MagHam skrev:
Inte nätspänning utan en signalkabel, men ändå...
Reningsverket i fritidshuset larmade på "hög nivå" i första tanken.
Mätning från styrcentralen visade 300-900 kOhm mellan alla ledarna, inklusive skärm, till den konduktiva givaren som här är upplagd på brunnslocket.
[bild]

Gul markslang lutar nedåt (!) infrån brunnen för att sedan vända upp mot husvägg. Svackan i marken är garanterat vattenfylld året runt.
[bild]

Instucken i markslangen (!) fanns en kabelskarv på signalkabeln. Här har jag skurit upp krympslangen som dröp av vätska inuti.
[bild]

Å jag som skulle hunnit med annat :(
Du har glömt täta partisoleringen, blir inte bra det där.. Hade nog köpt en gelskarv.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Du har glömt täta partisoleringen, blir inte bra det där.. Hade nog köpt en gelskarv.
Inte jag som gjort det från början, det har en auktoriserad firma gjort som det ser ut enligt bilderna.
Jag kommer att göra om den - tät ;)
 
  • Gilla
Arvid1342 och 1 till
  • Laddar…
Och jag skulle tagit på avrinningshål på slangen i varje lågpunkt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske inte så mycket värsta.
Men konstigt nog en ganska vanlig syn i äldre inst, att elektrikern också satt upp ett ojordat bredvid.

Jag vet ju inte hur det gick till då det begav sig, men kan tänka mig att diskussionen kanske lät såhär:
K: "Måste det vara jordade uttag, det är ju så besvärligt med några ojordade apparater som jag brukar använda."
E: "Jo, här är det ett garage, med fuktigt betonggolv osv, så det måste vara jordade uttag!"
K: "Jaja, jag förstår, men kan du inte göra något slags undantag?"
E: "Ok, jag sätter upp ett ojordat bredvid då, men lova att du använder de jordade så mycket som möjligt!"
Äldre elinstallation med jordat och ojordat uttag sida vid sida på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.