3 272 579 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Nu har jag dragit en bild på detta sköna montage. Svårt att fota, bakom espressomaskinen.Mikael_L skrev:
Men uppe till höger finns inkommande matning, som i sig inte är speciellt välklamrad, om man säger så.
Sen med ubåt till två st FK ner till LEDdrivdonet, man får väl ge dom cred för att inte ha använt gulgrön.
Den lilla potten på vänster sida är på svagströmssidan och reglerar ljuset på ledlisten.
Gula slangen är vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Ser jag rätt om jag tycker att kabeln i mitten verkar vara klämd mellan väggen och en plåtkant...?
Det är "bara" att det är synliga enkelisolerade ledare pga den uppskalade kabeln.
Det är alltså ingen akut fara, bara att det inte får vara sådär.
Och så tyckte jag att det var lite snyggt, fina böjar och så, jag kan faktiskt tänka mig att det möjligen varit en riktig elektriker i farten. Det allra mesta på det här stället ser ut att vara gjort av yrkesman.
Och så tyckte jag att det var lite snyggt, fina böjar och så, jag kan faktiskt tänka mig att det möjligen varit en riktig elektriker i farten. Det allra mesta på det här stället ser ut att vara gjort av yrkesman.
Jag gillar att engelsmännen behöver specificera på timern att 18:00 - 06:00 är natt så att det inte skall förväxlas med dagen.Mikael_L skrev:Det är "bara" att det är synliga enkelisolerade ledare pga den uppskalade kabeln.
Inte nätspänning utan en signalkabel, men ändå...
Reningsverket i fritidshuset larmade på "hög nivå" i första tanken.
Mätning från styrcentralen visade 300-900 kOhm mellan alla ledarna, inklusive skärm, till den konduktiva givaren som här är upplagd på brunnslocket.
Gul markslang lutar nedåt (!) infrån brunnen för att sedan vända upp mot husvägg. Svackan i marken är garanterat vattenfylld året runt.
Instucken i markslangen (!) fanns en kabelskarv på signalkabeln. Här har jag skurit upp krympslangen som dröp av vätska inuti.
Å jag som skulle hunnit med annat
Mätning från styrcentralen visade 300-900 kOhm mellan alla ledarna, inklusive skärm, till den konduktiva givaren som här är upplagd på brunnslocket.
Logga in
Skapa konto
Gul markslang lutar nedåt (!) infrån brunnen för att sedan vända upp mot husvägg. Svackan i marken är garanterat vattenfylld året runt.
Logga in
Skapa konto
Instucken i markslangen (!) fanns en kabelskarv på signalkabeln. Här har jag skurit upp krympslangen som dröp av vätska inuti.
Logga in
Skapa konto
Du har glömt täta partisoleringen, blir inte bra det där.. Hade nog köpt en gelskarv.M MagHam skrev:Inte nätspänning utan en signalkabel, men ändå...
[bild]
[bild]
[bild]
Kanske inte så mycket värsta.
Men konstigt nog en ganska vanlig syn i äldre inst, att elektrikern också satt upp ett ojordat bredvid.
Jag vet ju inte hur det gick till då det begav sig, men kan tänka mig att diskussionen kanske lät såhär:
K: "Måste det vara jordade uttag, det är ju så besvärligt med några ojordade apparater som jag brukar använda."
E: "Jo, här är det ett garage, med fuktigt betonggolv osv, så det måste vara jordade uttag!"
K: "Jaja, jag förstår, men kan du inte göra något slags undantag?"
E: "Ok, jag sätter upp ett ojordat bredvid då, men lova att du använder de jordade så mycket som möjligt!"
Men konstigt nog en ganska vanlig syn i äldre inst, att elektrikern också satt upp ett ojordat bredvid.
Jag vet ju inte hur det gick till då det begav sig, men kan tänka mig att diskussionen kanske lät såhär:
K: "Måste det vara jordade uttag, det är ju så besvärligt med några ojordade apparater som jag brukar använda."
E: "Jo, här är det ett garage, med fuktigt betonggolv osv, så det måste vara jordade uttag!"
K: "Jaja, jag förstår, men kan du inte göra något slags undantag?"
E: "Ok, jag sätter upp ett ojordat bredvid då, men lova att du använder de jordade så mycket som möjligt!"
Logga in
Skapa konto