Märkligt. Jag stötte sällan på felaktigs areor eller tejpade skarvar som installatör. Var ute mkt på ”service”, mkt privatpersoner, centralbyten, badrum, omtrådning etc.

Jag säger emot bara för att jag delar inte bilden som beskrivits de sista inläggen. Säger inte att någon ljuger, däremot är det uppenbarligen inte lika illa överallt.

Vanligaste felaktiga kopplingen har jag inget bra svar på, just koppling eller vanligaste felet?
Generellt så är den mesta elen gjord av fackmän och ser ok ut. Jo, dåliga anslutningar är väl det bästa exemplet, det är vanligt och avslöjar hemmapulare. Ofta är det skräpapparater från lågprisvaruhus. På en dimmer spelar det kanske mindre roll men på ett vägguttag kan det ju leda till brand.

Installationer med lampsladdar (0,75 mm2) kopplade genom tvinning/tejp. Värsta fallet en större villa med två större lägenheter helt installerad med lampsladd lös i väggarna. Och tyvärr tror jag att Mikael_Ls hempulare som söker kunskaper är i stor minoritet och "hur svårt kan det vara, det är ju bara två hål i väggen" dominerar stort.Det är i alla fall den bild jag har fått.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Det "skönaste" elfel som jag har sett, är ej elektriker, jobbar heller inte med el. Är den fönsterlampa som matades med lampsladd som var fastsatt med vita nubb i fönsterkarmen upp till lampan. Nubben var spikad rakt igenom sladden.......:surprised: Har tyvärr ingen bild då detta var en kompis andrahandslägenhet för säkert 25 år sedan.

• Gilla
  • Wow
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Hittade detta idag...

[bild]
[bild]

Kan man kalla det för dubbeljordat?
Vet inte vad som är värst. Elen eller tapeten. :dizzy:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Förvisso. Men erkänn an valet av färg på ledare är det som matchar tapeten bäst!

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Förvisso. Men erkänn an valet av färg på ledare är det som matchar tapeten bäst!
Jo man fattar ju hur de har tänkt...

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Hittade detta idag...

[bild]
[bild]

Kan man kalla det för dubbeljordat?
Den där spiken, är det en s k strömspik? :D

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Det ser ut som en vanlig trådspik... ;)

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det "skönaste" elfel som jag har sett, är ej elektriker, jobbar heller inte med el. Är den fönsterlampa som matades med lampsladd som var fastsatt med vita nubb i fönsterkarmen upp till lampan. Nubben var spikad rakt igenom sladden.......:surprised: Har tyvärr ingen bild då detta var en kompis andrahandslägenhet för säkert 25 år sedan.
Haha har stött på detta också med en skarvsladd i en nyproduktion av ett radhus som kunden hade dragit fram till en mikro och gnällde på att jordfelsbrytaren går.
Frågade 10 gånger, du har kopplat ur allt och du har inte borrat eller kopplat in något nytt i uttagen? Svaret va såklart nej :)

• Gilla
egge80
  • Laddar…
Cheesen
Har bott på hotell inatt..... Såhär såg det ut...
Slarvig elinstallation med tejpade kablar på ett hotellrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Anders Björk och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Då skulle ni sett restaurangen jag lämnade nyss.
Sockerbitskarvning av lampsladd samt FK som ligger fritt, bakom espressomaskinen.
Synd att jag inte tog en bild

Bor några dagar på, ja hotell är kanske att ta i ute i Vätö

Improviserad taklampa med glödlampa hängande från röd sladd vid ett spartanskt boende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Protte

• Wow
altaxis
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Bor några dagar på, ja hotell är kanske att ta i ute i Vätö

[bild]

Protte
Det var en lat elektriker. Varför har han inte tryckt upp koppen? ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det var en lat elektriker. Varför har han inte tryckt upp koppen? ;)
För att kunna trycka upp koppen måste det ju finnas något att fästa den i........:rolleyes::thinking:

Mikael_L
fogskum?

(är ju uppe i en annan tråd, så jag kunde inte undvika att tanken for iväg åt det hållet.)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.