3 282 015 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ahhh... jag får vatten på min kvarn Sitter säkert 100 000 spänningssatta spikar till i vårt land. Dom flesta i VP rör. Men att under "kontrollerade former" dra en skruv i botten på en apparatdosa är dödligt syndigt. Har svårt att förstå elsäk-regler ibland
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Beror lite på var på karriärstegen man befinner sig. Lärlingen skruvar in hela skruven. Gesällen bankar in halva med hammaren och skruvar resten. Mästaren slutligen skippar skruvmejseln helt och bankar in hela skruven med hammaren.lars_stefan_axelsson skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 304 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 304 inlägg
Och i elbranschen sitter den behörige på kontoret och skriver i egenkontrollplanen att de skruvas i med en momentmejsel. I verkligheten hamrar montören in den med baksidan på skruvdragaren när batteriet tagit slut...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Visst, om vi skall vara sådana, så lärde ju min far, elektrikern, mig redan som liten pilt att "Du förstår, spåret i skruven det är till för att skruvmejsel inte skall glida av när man spikar in den i listen..."Alfredo skrev:
Men det var ju innan skruvdragare, spikpistoler o dylikt. Idag kan man köpa en dyr leksak som gör jobbet!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Hur tänkte dom här?
Anslutningskabeln sitter på baksidan som man kan behöva sätta mot väggen... Kanske inte så bra bilder, men det är en köksfläkt.
Ska man bygga om, flytta, elanslutningen eller gröpa ur i gipset så kabeln får plats?
Det sitter en intern kopplingsbox med sladdgenomföring uppåt i framkanten som inte används, men den placeringen var väl heller inte så lyckad. Där kan ju skåpets nedre karm ev sitta. Skruvhål fanns där oxå...
Men annars är det snygg kabeldragning och lösa trådar går i slang.
Andra bilden visar den jordade stickproppen och etiketten med dubbla fyrkanter.
Får man extrapoäng för elsäkerhet om man först dubbelisolerar OCH sen ändå skyddsjordar sin produkt?
Dom måste haft lite otur när dom tänkt och modifierat produkten.
Anslutningskabeln sitter på baksidan som man kan behöva sätta mot väggen... Kanske inte så bra bilder, men det är en köksfläkt.
Ska man bygga om, flytta, elanslutningen eller gröpa ur i gipset så kabeln får plats?
Det sitter en intern kopplingsbox med sladdgenomföring uppåt i framkanten som inte används, men den placeringen var väl heller inte så lyckad. Där kan ju skåpets nedre karm ev sitta. Skruvhål fanns där oxå...
Men annars är det snygg kabeldragning och lösa trådar går i slang.
Andra bilden visar den jordade stickproppen och etiketten med dubbla fyrkanter.
Får man extrapoäng för elsäkerhet om man först dubbelisolerar OCH sen ändå skyddsjordar sin produkt?
Dom måste haft lite otur när dom tänkt och modifierat produkten.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Fläktmotorn är dubbelisolerad, belysningen inte... eller tvärtom.