Helt klart en spik. Möjligen en spetsig bult... :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Bäst att spika i den lite bättre så att inte kabeln hänger ner.
:)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om allt man har är en hammare är alla problem spikar!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
T
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte hur jag skall säga det här, men om du tror man spikar i sådana där, då gör du inte på rätt sätt...

;)
Det är en räfflad spik så jo nog fan spikar man i den :) eller så är det väldigt klena gängor med stigning noll
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ahhh... jag får vatten på min kvarn :) Sitter säkert 100 000 spänningssatta spikar till i vårt land. Dom flesta i VP rör. Men att under "kontrollerade former" dra en skruv i botten på en apparatdosa är dödligt syndigt. Har svårt att förstå elsäk-regler ibland ;)
 
  • Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
hsd
I 99% av de spikade vp-rören ar kabelisoleringen intakt
Den sista pocenten beror väl spikpistoler...
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
Isoleringen på FK'n är väl också intakt i apparatdosor som sitter med en skruv rätt genom botten? ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Det är en räfflad spik så jo nog fan spikar man i den :) eller så är det väldigt klena gängor med stigning noll
Det är bara att skruva hårdare när det är så klen stigning. ;)

Nej, mea culpa naturligtvis, kunde svurit på att det var en skruv på första bilden.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet inte hur jag skall säga det här, men om du tror man spikar i sådana där, då gör du inte på rätt sätt...
Beror lite på var på karriärstegen man befinner sig. Lärlingen skruvar in hela skruven. Gesällen bankar in halva med hammaren och skruvar resten. Mästaren slutligen skippar skruvmejseln helt och bankar in hela skruven med hammaren. :rofl:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
Och i elbranschen sitter den behörige på kontoret och skriver i egenkontrollplanen att de skruvas i med en momentmejsel. I verkligheten hamrar montören in den med baksidan på skruvdragaren när batteriet tagit slut...
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Beror lite på var på karriärstegen man befinner sig. Lärlingen skruvar in hela skruven. Gesällen bankar in halva med hammaren och skruvar resten. Mästaren slutligen skippar skruvmejseln helt och bankar in hela skruven med hammaren. :rofl:
Visst, om vi skall vara sådana, så lärde ju min far, elektrikern, mig redan som liten pilt att "Du förstår, spåret i skruven det är till för att skruvmejsel inte skall glida av när man spikar in den i listen..." ;)

Men det var ju innan skruvdragare, spikpistoler o dylikt. Idag kan man köpa en dyr leksak som gör jobbet! :)
 
Spikpistol?
 
useless useless skrev:
Spikpistol?
Ja, om man t ex har en sådan skruv som (inte riktigt men nästan) TS har... :)
 
Hur tänkte dom här?
Anslutningskabeln sitter på baksidan som man kan behöva sätta mot väggen... Kanske inte så bra bilder, men det är en köksfläkt.

Ska man bygga om, flytta, elanslutningen eller gröpa ur i gipset så kabeln får plats?

Det sitter en intern kopplingsbox med sladdgenomföring uppåt i framkanten som inte används, men den placeringen var väl heller inte så lyckad. Där kan ju skåpets nedre karm ev sitta. Skruvhål fanns där oxå...
Men annars är det snygg kabeldragning och lösa trådar går i slang.

Andra bilden visar den jordade stickproppen och etiketten med dubbla fyrkanter.
Får man extrapoäng för elsäkerhet om man först dubbelisolerar OCH sen ändå skyddsjordar sin produkt?

Dom måste haft lite otur när dom tänkt och modifierat produkten.
 
  • Köksfläkt med olämpligt placerad anslutningskabel på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläktens insida med elanslutning, kabel och jordad stickpropp samt etikett med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fläktmotorn är dubbelisolerad, belysningen inte... eller tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.