Jag tankade på Statoil i Solna vid Råsundastadion.
Bredvid pumpen har en hantverkare byggt en sådan där 150cm hög byggställning i aluminium med hjul på. Han håller på och plockar ner några gamla skyltar.

Medans jag fyller min tank hör jag ett ljud jag mycket väl känner igen.
Då står killen och kör sin 14,4V Makita skruvdragare på pumpen en meter bredvid mig!

Jag slutar att tanka. Svär och går in i butiken och säger sanningen högt åt dem butikspersonalen. De ser bara förvirrade ut.
 
petterf skrev:
...De ser bara förvirrade ut.
Inte konstigt; de är ju korvförsäljare. :D
 
  • Gilla
Rikard S
  • Laddar…
Hur tänkte de?

yxis skrev:
Den här länken trillade in i min mailbox...

[länk]
 
C
yxis skrev:
Den här länken trillade in i min mailbox...

[länk]
Inte alls bra... q(;^;)p
 
Oh ni stora elgudar, kan ni inte förklara för lilla oförståndiga mig vad som är så tokigt med takkopplingen så jag också kan flina i smyg?
 
Mikael_L
Dalbotös skrev:
Oh ni stora elgudar, kan ni inte förklara för lilla oförståndiga mig vad som är så tokigt med takkopplingen så jag också kan flina i smyg?
Hehe, det tog faktiskt ett tag för mig också att se det ... ;)

Men dom där metallstiften på lamputtaget kan ju inte vara så roliga att ta på, dom borde kanske sitta på lampsidan istället ....
 
C
Dalbotös skrev:
Oh ni stora elgudar, kan ni inte förklara för lilla oförståndiga mig vad som är så tokigt med takkopplingen så jag också kan flina i smyg?
Där sitter en "hane" där det ska vara en "hona". Det ska med andra ord inte vara en "stickkontakt" utan ett "uttag" typ.

Utstickande metallstift + fingrar + spänning på = *PANG!* "Aj som faaaaan!"
 
Kanske är ett intag! d^_^b

Ny standard för elverk :D
 
petterf skrev:
Jag tankade på Statoil i Solna vid Råsundastadion.
Bredvid pumpen har en hantverkare byggt en sådan där 150cm hög byggställning i aluminium med hjul på. Han håller på och plockar ner några gamla skyltar.

Medans jag fyller min tank hör jag ett ljud jag mycket väl känner igen.
Då står killen och kör sin 14,4V Makita skruvdragare på pumpen en meter bredvid mig!

Jag slutar att tanka. Svär och går in i butiken och säger sanningen högt åt dem butikspersonalen. De ser bara förvirrade ut.
Beror på temperatur. Bensin har en underlig flampunkt, den antänder bättre vid låga temperaturer.
 
Bensin har en flampunkt på ca -40, (Samma punkt oavsett C eller F..faktiskt).

I princip kan den antändas av en gnista så länge bensinen har en temp över detta.
(Den "gasar" alltså då), gaserna är tyngre än luft, så ju högre upp Makitan fanns desto mindre risk iofs.

Vad ifö antagligen tänker på är den temperatur en bensinyta mot luft ger den mest explosiva blandningen, har för mig att det är nedåt -20 -30 eller så, då den bensin/luft blandning som uppstår "av sig självt"allstå är "farligast"
 
Hmm... :surprised: hankontakt på "inkommande" ledningar... "man tager vad man haver..."?? q(;^;)p

yxis skrev:
Den här länken trillade in i min mailbox...

[länk]
 
Johan Gunverth skrev:
Inte konstigt; de är ju korvförsäljare. :D
Ibland är medvetandet om explosionsrisker svagt, ibland synnerligen påtagligt..

Jag stod och tankade på en mack utanför Washington, DC när kunden intill började fylla på med motorn igång.

Jag gick fram till honom och fräste "Have we not had enough explosions for one day??" Han tittade på mej, nickade, och stängde av motorn.

Det var förmiddagen den 11 september 2001.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Jag "googlade" just på "PSA" men det enda jag hittade var en radda med sidor som har med prostatavärden(!) och så att göra... vad är PSA för något, och vad används den/det till i elsammanhang?

GK100 skrev:
3. Man får skydda varje krets med en PSA dvs en dröm för de som tillverkar JFB, detta är bästa och ibland enda lösningen för att fylla kraven säkerhetsmässigt.
 
Personskyddsautomat får du nog fler träffar på.
 
Hej mrfrenzy och tack så mycket för upplysningen d^_^b!

("Personskyddsautomat" låter förresten väldigt "flygmilitäriskt", typ styrautomat="autopilot", tycker jag...)

mrfrenzy skrev:
Personskyddsautomat får du nog fler träffar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.