O
Tobbe_3 skrev:
Kan man inte kalla detta för dolda fel eftersom det inte gick upptäcka utan riva ner takskivor.
Tja.... dolt är det och fel är det.... så då borde det bli ett dolt fel....
eller så är det komiskt och fel... då blir det ett komiskt fel....

Tobbe_3 skrev:
Kan man inte kalla detta för dolda fel eftersom det inte gick upptäcka utan riva ner takskivor.
Det är inte riktigt så enkelt.

Är det något det här forumet behöver så är det en länk till en bra utläggning kring det här med dolda fel. Det finns massor med saker som kan göra att det här "dolda felet" inte är ett dolt fel längre:

1) Huset var jättebilligt.
2) Det sitter blandat med jordade/ojordade uttag i en massa rum.
3) Säljarna (arvingarna) berättar att deras far stinsen byggde huset helt på egen hand.
4) Toaletten spolar med varmvatten.

Osv.

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Här hade man visst jordat brytaren....
Eller så valde man blå och gul/grön som tändtrådar. Finurligt men då vill jag inte visa kopplingsdosan, där den andra brytaren kommer in, som var kopplad med 5G1,5-kabel och då även inkommande trådar. ImageUploadedByByggahus.se1401579028.161071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så undrar man varför JFB löser när man tänder i förrådet ;) (detta har inte hänt men...)

Brallan84 skrev:
Här hade man visst jordat brytaren....
Eller så valde man blå och gul/grön som tändtrådar. Finurligt men då vill jag inte visa kopplingsdosan, där den andra brytaren kommer in, som var kopplad med 5G1,5-kabel och då även inkommande trådar.[bild]

Så undrar man varför JFB löser när man tänder i förrådet ;) (detta har inte hänt men...)
Den kopplingen kan faktiskt vara helt laglig.

Svart - Fas
Blå - Tändtråd
Gröngul - Blindplint

Är den kopplad så så är den helt laglig då det är en utvändig installation. Har man använt gröngul till tändtråd/mellantråd så är den dock olaglig. vart att tänka på att FK (invändig installation i rör och slang) så får blå inte nyttjas som tändtråd.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Här kan vi dock snacka att man är ute på hal is.

OjKE1ig.jpg

Kabeln gick till ett par pållare ute i trädgården. Varför man gjort på detta sättet och dessutom inte skyddsjordat är frågan.
Hade man 1m längre kabel så hade man kunnat dra in kabel till elskåpet som sitter precis intill. Där sitter det ett tidur/astrour. Hade gått att koppla det där eller lägga över en kontaktor om man nu vill ha det på olika grupper isf.

Den är ju stickproppsansluten. Alltså inte behörighetskrävande trodde han som gjorde jobbet...????

-=fullmoon=- skrev:
Den kopplingen kan faktiskt vara helt laglig.

Svart - Fas
Blå - Tändtråd
Gröngul - Blindplint

Är den kopplad så så är den helt laglig då det är en utvändig installation. Har man använt gröngul till tändtråd/mellantråd så är den dock olaglig. vart att tänka på att FK (invändig installation i rör och slang) så får blå inte nyttjas som tändtråd.

Gul/grön är i detta fall tändtråd och det är en EK-kabel. Det är en trappbrytare i ett förråd med dubbla ingångar.

På min promenadrunda har jag gått förbi denna hög med kabel i flera år och undrat.
Det verkar ju ligga ström på den.
1401876110601.jpg
Skapa konto

1401876155205.jpg
Skapa konto

Om det ligger ström på den, kabeln ligger bara några få meter från en väg där det passerar skolbarn.
Man kanske ska rapportera detta, isåfall vart?

Redigerat:
Vad är den ansluten till?
Kan ju vara en rest från någon nedgrävning av en luftledning också.

O
Tja en kabel med spänning på borde inte vara så farlig... Det farliga är kopplingarna...

cust3000 skrev:
kabeln ligger bara några få meter från en väg där det passerar skolbarn.
Man kanske ska rapportera detta, isåfall vart?
Ja det ser ju väldigt slarvigt ut så "någon" borde väl vara intresserad av att städa upp det. Så länge kabeln är oskadd kan jag dock inte se att det borde vara någon större fara. Exempelvis en vanlig motorvärmarkabel är ju betydligt lättare att våldföra sig på så att man får en stöt. Nu förutsätter jag att det handlar om lågspänning för i mina amatörögon ser det inte ut som en högspänningskabel.

Kablar som ligger så där brukar väl sällan bli gamla..... då de brukar försvinna för att sedan brännas och säljas till någon skrotfirma.

Måste ligga väldigt avsides eftersom ingen "kabeltjuv" har funnit den ännu.....

• Gilla
corre
  • Laddar…
Bara ringa det lokala energi verket och påtala det.

Snygg stolpbelysning 20140610_124150.jpg
Skapa konto

Gummikabel och kulodosa

• Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Seriöst med tkk klammer i alla fall!
:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.