Jag fotar också elinstallationer på semestern. Hittade den här kopplingen på Paxos bland de Joniska öarna i Grekland. Thailand har jag inte haft tillfälle att besöka än, men visst finns det många bonnkopplingar även i Europa.
 
Redigerat:
det var ju iallafall en ALUS för matningen i toppen av stolpen..
 
elmont skrev:
Möjligtvis i västmanLAND
Närmare bestämt i vissa delar av sydamerika så som Bolivia...
 
M
Steffo1980 skrev:
Närmare bestämt i vissa delar av sydamerika så som Bolivia...
I t.ex Bolivia så är det vänligt med att tjuva ström dirket från luftledningarna.. Eller tjuva å tjuva, behövs det ström till t.ex en konsert utomhus, ja då ränner nån flink person i väg uppför stolpen, å kopplar upp dom :D Å andra sidan händer det i Sverige åxå, så eg inget nytt under Solen..

magentis
 
En kusin till mig berättade om en Pizzeria i Filippinerna som han hörde om när han var där... Filippinerna är ett fattigt land och många tjuvar ström och i detta fallet så hade pizzerian ett eget elverk som var stort nog för att driva pizzerian och lite till. Av någon anledning så stängde Pizzeriägaren av elverket och då slocknade samtidigt fem andra hus längre ner för gatan. :D

//Patrik
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Var på en sommarstugerenovering i veckan. Upptäckte att husägaren själv monterat ett utanpåliggande vägguttag i den inglasade altanen. Borrat hål genom dosa i köket och gått med kabel, som sedan självklart byggts in = omöjlig att byta. Men det var inte det värsta. Han hade antagit att röd tråd i dosan han utgått från var skyddsjord, och jordat det nya vägguttaget där. Tyvärr var den röda tråden en tändtråd :eek:

Han har alltså haft spänning på jordblecken i vägguttaget varje gång lampan varit tänd! Familjen har barn, men som tur var kom ingen till skada.

Dumt sätt att spara några kronor på.
 
Rikard Ågren skrev:
Var på en sommarstugerenovering i veckan. Upptäckte att husägaren själv monterat ett utanpåliggande vägguttag i den inglasade altanen. Borrat hål genom dosa i köket och gått med kabel, som sedan självklart byggts in = omöjlig att byta. Men det var inte det värsta. Han hade antagit att röd tråd i dosan han utgått från var skyddsjord, och jordat det nya vägguttaget där. Tyvärr var den röda tråden en tändtråd :eek:

Han har alltså haft spänning på jordblecken i vägguttaget varje gång lampan varit tänd! Familjen har barn, men som tur var kom ingen till skada.

Dumt sätt att spara några kronor på.
Har oxå råkat ut för exakt samma sak men där var det kylskåpet som var spänningsatt när ljuset i finrummet var på. Otrolig tur att det inte hände nåt riktigt allvarligt där....
 
Det värsta är (som jag nog sagt tidigare i tråden), hempulare som använder gulgrön tändtråd. Det kan orsaka exakt samma situation som du beskrev...
 
I mitt nya hus är det gul/grön mellantråd på ett ställe, han hade väl bara EKRK 3G1,5, så då blev det som det blev...
Dock så är den eltejpad svart vid strömbrytaren, men inte i andra änden där den skarvas till svart/vit.

Inga uttag är jordade, jordkablarna klippta så kort det går på EKRK'n, förutom på ett ställe. Där är jordkabeln ihopkopplad i 2 st dosor, och i ändarna på 2 st andra dosor så är trådarna lösa. Det fanns nog en och annan skruv lös på den som kopplade :p
 
inget ovanligt med gulgröna mellantrådar... även elektriker har lik i garderoben, var inne på en helt nybyggd Mekonomenbutik och där var inte strömbrytarna monterade ännu, såg att det hängde ut en stickpropp från en kopplingsdosa varifrån belysningen matades, så det var väl inte anslutet i centralen än.
och direkt stirrade sig mitt ena el-öga fast vid den gulgröna mellantråden, vackert tejpad med svart tejp. så jag smög fram mobilen medan jag stog och lurade bak hyllorna och ytterst diskret tog ett spion-kort till er beskådning.
varsågod:
 
  • DSC00335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ju faktiskt olagligt. Jag hade varit snäll och upplyst butiksägaren (som troligen inte har någon aning) om att han borde byta elektriker.
 
vilken mekonomen butik är det?

Eller vilket län...?
 
Jag gissar på Älvsborg ;)
 
är ni väldigt intresserade så fråga via PM, jag vill ej "hänga ut" någon offentligt.
 
Ja, det där har man tyvärr sett en och annan elektriker göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.