Hej Forumet.

Har fått igång mitt system delvis i alla fall.
Solo inova 50kW panna 2x2000 +500 acctank 42m kulvert och 7 av 20 st radiatorer är igång.

Sakkunnig som hjälpte mig med stålrören i pannrum samt annan röris ville ha värmeväxlare mellan pannrum och huset.
Detta är uppsatt och funkar men jag får elda varje dag och det borde väl räcka lite längre med 4500 liter.
Jag gissar på att jag har för kraftig cirk pump (wilo 25/7) både för cirk i pannrum och mot huset.

Någon merän jag som har värmeväxlare och får det till och räcka lite längre?
 
Hur stort är huset? Cirkpumpens storlek lär väl knappast spela så stor roll i detta fallet. Hur är det kopplat i pannrummet?
 
Redigerat:
4500 liter ackvolym är inte så mycket om man inte kan utnyttja energin som lagras. För jag förmodar att kapacitetsutnyttjandet av acktanken är problemet?

Varför ville installatören ha värmeväxlare? Är inte acktankarna anpassade för tryck?
 
Vilken respons.. Kul

7st radiatorer är just nu inkopplade och värmer ca 95kvm.
I pannrummet är tankarna parallellt inkopplade. Får väl ta ett foto på inkopplingen av värmeväxlaren...

2000 liters tankarna är gamla hydrofor tankar som är bra isolerade med gullfiber. 500literstanken är en strömnäs tank.
Värmeväxlaren sattes in av säkerhetsskäl om nått går läck i huset så är det systemet begränsat för sig. samt lättare att lufta då jag har fått gå på vinden och göra avstick ner till varje radiator.
Har dock ingen isolering på rören i pannrummet det kanske kan spela stor roll!?
 
Största risken är att pumpen mellan tankar och vvx har för hög hastighet så att vattnet i tankarna rörs om och ej behåller skiktningen, jämför returtempraturen från vvx med tempraturen i tanken på den höjden där returvattnet går in.
 
var sitter värmeväxlaren?
Det borde väl bli stor avkylning i tanken runt växlaren, Sitter den högt upp vilket vore logiskt så borde det närmaste vattnet kylas av och sjunka ned med stor omrörning -dålig siktning till följd.

Men hur stort hus har du, isolering etc. Det är ju avgörande för om det är rimligt att kyla av 4500l/dygn.
 
trxer skrev:
Vilken respons.. Kul

7st radiatorer är just nu inkopplade och värmer ca 95kvm.
I pannrummet är tankarna parallellt inkopplade. Får väl ta ett foto på inkopplingen av värmeväxlaren...

2000 liters tankarna är gamla hydrofor tankar som är bra isolerade med gullfiber. 500literstanken är en strömnäs tank.
Värmeväxlaren sattes in av säkerhetsskäl om nått går läck i huset så är det systemet begränsat för sig. samt lättare att lufta då jag har fått gå på vinden och göra avstick ner till varje radiator.
Har dock ingen isolering på rören i pannrummet det kanske kan spela stor roll!?
Du har alltså även ett nytt vattenburet radiatorsystem installerat? Jag vet fler som konverterat till vattenburet och gått med stammarna upp på vinden och sedan avstick neråt till varje radiator. Mest för att planlösningen med dörröppningar etc försvårar en traditionell lösning. Men nog kräver din lösning en rejäl cirkpump med rejäla flöden då värmen ska tvingas neråt, inte uppåt! Hur är rörstammarna isolerade på vinden?

Ta bilder på så mycket du kan och lägg upp. Skulle tro att ditt största problem är injustering av din värmeväxlare. Dålig skiktning av ackumulatortanken, lågt delta T som utnyttjas. Hur varm är acktanken i botten, mitten och toppen när du måste elda igen? Radiatorkapacitet, framledningstemperatur, returtemperatur kollar du sen när alla radiatorer är inkopplade och injusterade.
 
Visa bilaga 75321
Här kommer bild på vvx och inkopplingen en bild säger ju mer än tusen ord.
Fick igång shunt automatiken och då verkar det fungera bättre men fortfarande inte riktigt nöjd.
Returen från vvx mot tankbotten håller ca 36-37 grader och jag shuntar fram 39 mot kulvert.
Huset är totalt på 200 kvm men har bara installerat radiatorer på 95 av dom och detta är nyss installerat av mig själv.
De 7 radiatorer som är inkopplade ligger inkopplat på 25mm alupex på vinden med avstick med 16mm alupex.
De 13 återstående radiatorerna som jag ska koppla in ska delas upp på 2 nya slingor på samma sätt.
Stammarna på vinden är isolerade med tubolit 30mm och ska så småningom också lindas in i 45mm glasull för absolut bästa effekt.
 
Det är nog riktigt det där med bilder o tusen ord men jag ser bara ett rött kryss och en text där det står bifogad fil.
 
vvx.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äsch va känsligt de e man måste tydligen trycka på rätt knappar för att få in bilder.. Inte riktigt van vid detta fantastiska forum än. Men Nu ser jag bilden i alla fall om än på sniskan.
Ni får helt enkelt antingen luta huvudet eller snurra skärmen för att det ska bli rätt.
 
Redigerat:
Fräsig vägg :)
 
Du kan inte rita ett schema?

Mycke isolerförluster blir det med oisolerade rör, framför allt om utrymmet i sig är svalt!!
Isolerförlusterna ökar exponentiellt med Delta-T mellan rör & omgivning

Massa frågor
-vad är temperaturhöjningen över pannan
-vad har du för laddningstemp mot ackarna
-vilken temp får du upp i tankarna (uppe/mitten/nere)
-du nämnde att tankarna är parallellt kopplade, har du strypningar så att du får proportionellt flöde över dem (alltså att alla tankar blir lika varma samtidigt)
-var shuntar du (primär eller sekundär-sida), pannsidan eller hussidan?
-vad är temperaturerna över vvx
-du shuntar 39 mot kulverten & får tillbaka ?
-är radiatorerna intrimmade. Ett radiatorsystem skall injusteras för 10-20C Delta-T beroende på om det är ett lågtemperatursystem eller ett lågflödessystem


Om du har en 50kW panna och den är normalt konstruerad så räknar man med att den ska höja temp 10-20C (skillnad mellan retur in & stigare ut), vad visar termometrarna på Laddomaten. Flödet på laddpumpen borde vara ~50000/1,16/15~48 l/min (2,9m3/h), kolla i instruktionsboken.

Flödet över shuntkretsen borde vara 200m2*50W/1,16/15C ~10l/m (0,6m3/h), om du har ett "överfallsystem" (som det kallas för när rören kommer uppifrån, så byggde man självcirkulationssystem en gång i tiden) eller inte har ingen betydelse för pumpen.

****** OBS allt grovt räknat *****************
 
Redigerat:
Risken är att flödet på primärsidan är för högt jämfört med sekundären. På primärsidan har du ju inte många meter rör, men på sekundären hela husets radiatorsystem. På primärsidan borde det räcka med låg hastighet på pumpen, pga korta rör med lågt flödesmotstånd. Du kan ju pröva att vrida ner om de är justerbara.Du skulle ha termometrarna på alla anslutningar till växlaren så att du kan justera in det. Kanske behövs även en strypventil på primären för att få ner flödet tillräckligt. Om flödet är för högt så får du ju onödigt hög returtemp från växlaren till tankbotten. Har du termometrarna att hänga runt rören så ser du ju även hur mycket skillnad det är på returen från radiatorsystemet och returen från värmeväxlaren.Mvh Gordon
 
Det var en knepig inkoppling du visar där tycker jag. Givetvis bör du försöka isolera också som lat nämner, går några kWh per dygn till ingen nytta där särskilt om utrymmet är svalt. Har din sakkunnige gett några närmre förklaringar till materialval, VVX storlek och inkoppling mm. Användningen av trevägshunten på det sättet och även en liten VVX (när en termiskt lång kostar obetydligt mer) samt de gängade galvrören gör att jag undrar lite över ev UppfinnarJocke syndrom. Ingen vidare bra returtemp har du heller med avseende på hur man brukar vilja nyttja tank vid vedeldning. Bara några funderingar du kanske kan svara lite så att det klarnar.
 
@GordonE
Flödet har inget att göra med hur många meter rör som finns nånstans (under förutsättning att vi inte ska ta hänsyn till isolerförluster), däremot kan det påverka tryckfallet och därmed vilken tryckuppsättning pumpen ska ha.

Flödet över primär & sekundärsida styrs däremot av hur stort Delta-T som önskas på resp.sida av växlaren, och detta är i sin tur beroende av vilken styrning man har.
-Med en "fjärrvärme-styrning" (d.v.s man styr sekundärkretsen via primärkretsen) där man på primärsidan har en hög framledningstemp och ett Delta-T över 40C på vvx primärsida så får man ett bra utnyttjande av exergi vilket i sin tur ger ett lågt flöde vilket i sin tur är bra för acken.
-Styr man däremot på sekundärsidan så kommer man att ha en varierande returtemp (med effektuttaget/utetemperatur) på primärsidan vilket inte är lika bra med tanke på att utnyttja exergi i acken.
Sen kan man komplicera det hela ytterligare om man vill & styra på båda sidor, men det har jag svårt att se nyttan av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.