7 559 läst · 30 svar
8k läst
30 svar
Värmeväxlare mellan acctankar och radiatorkrets
Va kul med alla svar.
Då ska jag se om jag kan förklara bättre.
@ lat
* Tempreraturhöjningen över pannan är nog ok översta termometern ligger runt 90 grader och in mot pannan ca 65-70
* Jag får upp tankarna i 95 95 och har sen inte vågat köra upp dom i botten till 95 men skulle tro att jag hade fått upp dom till 95 om jag hade slängt in några klabbar till så hade förhållandet blivit 95 95 95.
*Dom stora tankarna blir hyfsat lika varma medan den lilla tanken inte riktigt hänger med. Kulventiler finns i botten på dom stora men inte på den lilla.
* Jag shuntar vattnet på pannsidan och har framledningsgivaren satt på sekundärsidan (hus-sidan)
* Framlednings-temp på primärsidan (pann-sidan) = 41 grader
* Retur-temp primärsidan (pann-sidan) = 38 grader
* Framlednings-temp på sekundärsidan (hus sidan) = 40 grader
* Retur-temp sekundärsidan (hus sidan) = 35 grader
* Radiatorerna är fullt öppna överallt och jag tror att jag har dimensionerat det för att vara ett lågtempsystem (så att jag gud förbjude skulle kunna köra en luft-vatten i framtiden) ska radiatorerna justeras på annat sätt?
* Flödet över termovaren/laddomaten vette katten men kör jag den på läge 2 så räcker den inte till måste åka på 3:an på pumpen
@ GodronE
Det är just flödet jag är orolig över på primärsidan borde man inte sätta in en mindre cirka pump för att få ner flödet?!
Ska sätta upp termometrar i eftermiddag för att kunna ge en bättre bild på hur det ser ut.
@ GK100
Jepp isolering ska naturligtvis på plats men den var slut när jag behövde den. Jämmer och elände .
Nope inga förklaringar till materialval eller vvx storlek det skulle helt enkelt vara bra för mina behov. Men jag tror att jag behöver justera en del för att få det optimalt.
Galvade rör = inte bra??
Termiskt lång vvx???
@lat
Jepp jag har framledningsgivaren på sekundärsidan mot huset och shunten som styr härligheten sitter ju på primärsidan.
Jag tror ju själv att jag har en alldeles för kraftig pump på primärsidan som smiskar runt vattnet lite för mycket med dålig skiktning som resultat.
Samma pump sitter ju mot huset Wilo 25/7
Borde man inte ha någon typ av Stratos PICO där man kan justera flödet lite bättre samt att man minskar elförbrukningen till absolut minimum. Det är ju trots allt elförbrukningen man ska hålla till absolut minimum.
Dagens pumpar 120W i läge 1 och 200w i läge 3 (dom körs i läge 1)
Då ska jag se om jag kan förklara bättre.
@ lat
* Tempreraturhöjningen över pannan är nog ok översta termometern ligger runt 90 grader och in mot pannan ca 65-70
* Jag får upp tankarna i 95 95 och har sen inte vågat köra upp dom i botten till 95 men skulle tro att jag hade fått upp dom till 95 om jag hade slängt in några klabbar till så hade förhållandet blivit 95 95 95.
*Dom stora tankarna blir hyfsat lika varma medan den lilla tanken inte riktigt hänger med. Kulventiler finns i botten på dom stora men inte på den lilla.
* Jag shuntar vattnet på pannsidan och har framledningsgivaren satt på sekundärsidan (hus-sidan)
* Framlednings-temp på primärsidan (pann-sidan) = 41 grader
* Retur-temp primärsidan (pann-sidan) = 38 grader
* Framlednings-temp på sekundärsidan (hus sidan) = 40 grader
* Retur-temp sekundärsidan (hus sidan) = 35 grader
* Radiatorerna är fullt öppna överallt och jag tror att jag har dimensionerat det för att vara ett lågtempsystem (så att jag gud förbjude skulle kunna köra en luft-vatten i framtiden) ska radiatorerna justeras på annat sätt?
* Flödet över termovaren/laddomaten vette katten men kör jag den på läge 2 så räcker den inte till måste åka på 3:an på pumpen
@ GodronE
Det är just flödet jag är orolig över på primärsidan borde man inte sätta in en mindre cirka pump för att få ner flödet?!
Ska sätta upp termometrar i eftermiddag för att kunna ge en bättre bild på hur det ser ut.
@ GK100
Jepp isolering ska naturligtvis på plats men den var slut när jag behövde den. Jämmer och elände .
Nope inga förklaringar till materialval eller vvx storlek det skulle helt enkelt vara bra för mina behov. Men jag tror att jag behöver justera en del för att få det optimalt.
Galvade rör = inte bra??
Termiskt lång vvx???
@lat
Jepp jag har framledningsgivaren på sekundärsidan mot huset och shunten som styr härligheten sitter ju på primärsidan.
Jag tror ju själv att jag har en alldeles för kraftig pump på primärsidan som smiskar runt vattnet lite för mycket med dålig skiktning som resultat.
Samma pump sitter ju mot huset Wilo 25/7
Borde man inte ha någon typ av Stratos PICO där man kan justera flödet lite bättre samt att man minskar elförbrukningen till absolut minimum. Det är ju trots allt elförbrukningen man ska hålla till absolut minimum.
Dagens pumpar 120W i läge 1 och 200w i läge 3 (dom körs i läge 1)
@trxer
-låt du Laddomaten gå på läge 2
-Delta-T på primärsidan på värmekretsen känns alldeles för dåligt, så här kan du strypa eller som du själv föreslår byta pump.
-båda c-pumparna känns kraftigt överdimensionerade och skulle med fördel kunna bytas till tryckstyrda pumpar. Flödena har du i tidigare inlägg, det borde hamna på pumpar på ~25-50W
-Det känns lite märkligt att man har en shunt på primärsidan och inte bara en 2-vägsventil, då hade det blivit lite mer fjärrvärme likt. Med en 2-vägs (strypventil) så hade man kunnat utnyttja exergin bättre genom att tillföra maxtemp (90-95C) och strypa flödet.
Jag skulle nog vilja gjort det så här
Då separerar man också på flödena så att pumparna stör varandra så lite som möjligt.
OBS, jag är inte röris, men har jobbat med värme många år.
-kulventilerna i botten på tankarna är inte världens bästa att reglera med, men man kan ju alltid försöka.
-låt du Laddomaten gå på läge 2
-Delta-T på primärsidan på värmekretsen känns alldeles för dåligt, så här kan du strypa eller som du själv föreslår byta pump.
-båda c-pumparna känns kraftigt överdimensionerade och skulle med fördel kunna bytas till tryckstyrda pumpar. Flödena har du i tidigare inlägg, det borde hamna på pumpar på ~25-50W
-Det känns lite märkligt att man har en shunt på primärsidan och inte bara en 2-vägsventil, då hade det blivit lite mer fjärrvärme likt. Med en 2-vägs (strypventil) så hade man kunnat utnyttja exergin bättre genom att tillföra maxtemp (90-95C) och strypa flödet.
Jag skulle nog vilja gjort det så här
Då separerar man också på flödena så att pumparna stör varandra så lite som möjligt.
OBS, jag är inte röris, men har jobbat med värme många år.
-kulventilerna i botten på tankarna är inte världens bästa att reglera med, men man kan ju alltid försöka.
Bra med isolering här, det är inte försumbart vad man förlorar i basen annars.@ GK100
Jepp isolering ska naturligtvis på plats men den var slut när jag behövde den. Jämmer och elände….
Nope inga förklaringar till materialval eller vvx storlek det skulle helt enkelt vara bra för mina behov. Men jag tror att jag behöver justera en del för att få det optimalt.
Galvade rör = inte bra??
Termiskt lång vvx???
Dimensionering är ofta inte rörmokarnas starka sida särskilt inte om det sker lite utom deras normala lunk och erfarenhet. Inget ont i det men en plattvärmeväxlare är billig och när man väl avser använda VVX är kostnadsskillnaderna små för olika dimensioneringsprinciper. Det verkar rimligt som du nämner att du behöver justera lite och som jag ser det även byta koppling till något som liknar det lat visar i sin skiss. Tvåvägskopplingar är mycket rimliga och vanliga när man har tillgång till höga difftemperaturer primärt och det har man och det är även önskvärt vid vedeldade ackanläggningar.
Galvade gängade rör är inte fel men ett mer udda val, de användes förr för tappkallvatten men sen väldigt många år är det inte ens vanligt där, ofta pga den lilla omsättningen även dyrt material osv.
Termiskt lång är en dimensionering av VVX som ska se till att den primära returen ligger mycket nära den sekundära i temp, det är gynnsamt för utnyttjande av acktankarna. Kan åstadkommas på olika sätt tex att välja en i effekt överdim VVX men även mer anpassade typer finns och är då mer ekonomiska i inköp. Nu har du vad du har och den som valt den är kanske inte insatt i detta utan väljer tex efter din maxeffekt till byggnaderna e.dyl. Du får införa möjlighet till flödesjustering och koppla om för tvåväg som lat visar osv för att optimera din installation.
Redigerat:
Varmvatten ska beredas i den lilla acc tanken (Strömnäspannan 500L och 200L beredare)
Cirkuleras via VVC pump i kulvert och tappas av på 2 ställen i huset där dom befintliga VVB sitter.
Den ena VVB ska få sitta kvar och matas med vatten från kulverten så har jag troligtvis alltid varmvatten till ett par duschar om man är iväg på sommarsemester och ingen är hemma och tänder igång.
Men kan min inkoppling fungera som jag beskrev trots att pumparna kommer att motverka varandra?!
Cirkuleras via VVC pump i kulvert och tappas av på 2 ställen i huset där dom befintliga VVB sitter.
Den ena VVB ska få sitta kvar och matas med vatten från kulverten så har jag troligtvis alltid varmvatten till ett par duschar om man är iväg på sommarsemester och ingen är hemma och tänder igång.
Men kan min inkoppling fungera som jag beskrev trots att pumparna kommer att motverka varandra?!
I princip ja, dock brukar man inte vilja att pumpen ska suga från stängd ventil då det lätt uppstår kavitation som i sin tur sliter på pumphjul (hur mycket, kan de som vet bättre förklara)trxer skrev:
Anledningen till att jag frågade om vv-beredningen förut var för att man i fjv-kopplingar brukar ha en primär vvx för varmvatten som värms av returen ifrån vvx för rad-krets och sedan toppas vv i en sekundär vvx. Detta gör man för att (precis som du vill) få ned returen så långt som möjligt, men det blir kanske överkurs här.
Med ovanstående(i bilden ovan) koppling så får du inte ned returen lägre än vad returen från värmesidan är.
Tackar för svaren jag får väl försöka och flytta upp pumpen så den trycker mot shunten så det blir rätt. Fördelen om jag kan behålla min 3 vägs shunt och blockera ena sidan är ju att jag redan har shuntstyrning på denna.
Har ju läst att folk får ner sin botten temp i tankarna till 30 grader men jag får ner min till 40.
Visst det är ju 10 grader jag inte utnyttjar till att värma huset med men det är ju 10 grader varmare när jag ska värma upp tankarna!? från 40 till 95 än från 30 till 95.
Har ju läst att folk får ner sin botten temp i tankarna till 30 grader men jag får ner min till 40.
Visst det är ju 10 grader jag inte utnyttjar till att värma huset med men det är ju 10 grader varmare när jag ska värma upp tankarna!? från 40 till 95 än från 30 till 95.
Om du ändå kopplar om så sätt pumpen på kalla sidan av VVX, då minskar risken för kavitation och andra problem ännu mer. Att sätta den så att strypningen sker på trycksidan är ju även som sagt bra. I övrigt borde du ha en avsevärt mindre ventil för bra reglering, en DN25 och dessutom avsedd för treväg får inte mycket aktivt område i ditt fall. Kan vara värt att tänka på om du ändå gör åtgärder, styrningen ska du ändå behålla även med mer anpassad ventil.
Har fortfarande inte kopplat om systemet.. Det är ju fortfarande väldigt kallt ute och jag måste ju hålla snurr på vattnet i radiatorkretsen.. Men det börjar ju och gå mot vår och då är det läge och koppla om.
Kan jag få något tips på vilken 2-vägs ventil jag ska sätta som jag kan reglera med mitt system på bra sätt.?
Här finns ju många kloka här så jag tackar på förhand.
Kan jag få något tips på vilken 2-vägs ventil jag ska sätta som jag kan reglera med mitt system på bra sätt.?
Här finns ju många kloka här så jag tackar på förhand.
Fabrikat & typ spelar nog inte så stor roll, men var noga med att inte välja en för stor ventil (för då får du problem att reglera). Om du räknar på effekt & DeltaT över växlaren så får du fram ett flöde att dimensionera efter.
Stämmer. Och det är ett inte ovanligt fel. (Alltså att ventiler är för stora.)lat skrev: