4 880 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Värmer villan med både solfångare, solceller och hybridsystem
Kommer det en uppdatering detta decenium?
Jag är intresserad av en hybrid/ kombinerad solcelloch solfångarlösning. Jag har ingen plats åt solfångare på tomten för poolen. På taket i sydläge har jag tänkt sätta soceller. Varför inte kyla solcellerna för att öka deras effektivitet och samtidigt värma poolvattnet. Snacka om win/win?
Jag är intresserad av en hybrid/ kombinerad solcelloch solfångarlösning. Jag har ingen plats åt solfångare på tomten för poolen. På taket i sydläge har jag tänkt sätta soceller. Varför inte kyla solcellerna för att öka deras effektivitet och samtidigt värma poolvattnet. Snacka om win/win?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det finns ett klipp på Youtube av en som gör just det. Han kombinerar solceller och solfångare för att ta vara på spillvärmen från solcellerna. Han bygger också in en luftvärmepump som hämtar tillluften ifrån spillvärmen. Det där med luftvärmepumpen är intressant och höjer säkert COP värdet rejält, men att effekten på solcellerna blir högre i ett sånt system tror jag inte riktigt på. Solceller fungerar nog bäst på en fristående ställning med fritt luftflöde bakom.J JohanOeberg skrev:Kommer det en uppdatering detta decenium?
Liknande trådar
-
Invändig salning a la Fiskarhedenvillan
Fönster & Dörrar -
TESY 50 VVB, (värmer ej) äldre modell, dock ny. Återställning?
Vatten & Avlopp -
Laser för både utom- och inomhusbruk?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur blir jag av med avloppslukt på badet?
Vatten & Avlopp -
Solhybridpaneler ger både el och värme till villan
Artikelkommentarer