160 läst · 10 svar
160 läst
10 svar
Värmepumpsberedare i kombination med pelletspanna?
Funderar på att komplettera vår pelletspanna med separat varmvattenberedare eller värmepumpsberedare.
Pelletspannan är 12 år och har mycket kvar att ge, men värmeväxlaren är sopslut och behöver bytas för ca. 10 000:-. Kalk. Vi får ut pinsamt lite varmvatten och även när anläggningen var ny och fungerade som tänkt fanns det ändå en gräns för hur mycket varmvatten man kunde få ut. Med en femåring som vill bada, ett fruntimmer som vill ha så hett att huden ramlar av och 2 tonåringar som runkar i duschen räcker helt enkelt inte anläggningen till för de volymerna. Med tanke på att en ny 300 liters varmvattenberedare med installation kanske landar på 20 000:- känns det sisådär att byta värmeväxlare för 10k när vi fortfarande inte kommer upp i de volymerna varmvatten familjen behöver i 10-15 år till.
Ser vissa fördelar i att värma varmvattnet separat, men oavsett vad funderar jag på om förstahandsalternativet är en varmvattenberedare eller en värmepumpsberedare.
Beredaren har jag tänkt ska stå bredvid pannan nere i pannrummet i källaren. Självdrag och byggt på 60-talet. Pannan och intilligande tvättstuga värms upp av ett element och av pannan själv. Gott om friskluft finns och murstocken ventilerar hela utrymmet bra. Har förstått att en värmepumpsberedare tar värmen från rummet och sen kan skicka ut den kylda frånluften antingen ut eller till ett annat rum. Att leda den kalla frånluften till intilliggande rum där grabbarna kör sina datorer skulle vara en utmärkt lösning. Under sommarmånader kan det bli bastu där inne när de stänger in sig och spelar.
Min fundering är om våra förutsättningar gör det rimligt med investeringskostnaden för en värmepumpsberedare istället för en vanlig varmvattenberedare?
Pelletspannan är 12 år och har mycket kvar att ge, men värmeväxlaren är sopslut och behöver bytas för ca. 10 000:-. Kalk. Vi får ut pinsamt lite varmvatten och även när anläggningen var ny och fungerade som tänkt fanns det ändå en gräns för hur mycket varmvatten man kunde få ut. Med en femåring som vill bada, ett fruntimmer som vill ha så hett att huden ramlar av och 2 tonåringar som runkar i duschen räcker helt enkelt inte anläggningen till för de volymerna. Med tanke på att en ny 300 liters varmvattenberedare med installation kanske landar på 20 000:- känns det sisådär att byta värmeväxlare för 10k när vi fortfarande inte kommer upp i de volymerna varmvatten familjen behöver i 10-15 år till.
Ser vissa fördelar i att värma varmvattnet separat, men oavsett vad funderar jag på om förstahandsalternativet är en varmvattenberedare eller en värmepumpsberedare.
Beredaren har jag tänkt ska stå bredvid pannan nere i pannrummet i källaren. Självdrag och byggt på 60-talet. Pannan och intilligande tvättstuga värms upp av ett element och av pannan själv. Gott om friskluft finns och murstocken ventilerar hela utrymmet bra. Har förstått att en värmepumpsberedare tar värmen från rummet och sen kan skicka ut den kylda frånluften antingen ut eller till ett annat rum. Att leda den kalla frånluften till intilliggande rum där grabbarna kör sina datorer skulle vara en utmärkt lösning. Under sommarmånader kan det bli bastu där inne när de stänger in sig och spelar.
Min fundering är om våra förutsättningar gör det rimligt med investeringskostnaden för en värmepumpsberedare istället för en vanlig varmvattenberedare?
Förstår inte varför den ska bytas.. kan man inte bara kalka av växlaren. Har svårt å se att om man håller en ganska hög temp på pannan att det inte ska räcka till att fylla ett badkar så pojken får bada. Är vv felkopplad eller en blandningsventil som inte fungerar som den ska? Å ska frun ha varmvatten så skinnet ramlar av så är värmepumpsberedare inte svaret då kompressorn inte kan göra hur hög tempratur som helst
Har en Airtherm Biomatic +20. Sitter en värmeväxlare integrerad i pannan.J jonaserik skrev:
Angående det här med att kalka av växlaren har jag sneglat på och försökt läsa på lite, men har förstått att det inte är helt enkelt att komma i mål då det är så så finmaskig struktur i växlaren. Har sett en del berättelser om att det blir bättre, men inte så bra som nytt. Vet inte heller om jag vågar mig på det själv och ska man anlita någon blir det väl samma kostnad som att byta.
I dagsläget har vi skönt med varmvatten i ca. 3 minuter, sen går det ned mot på sin höjd ljummet. Har strutsat så länge det går.
Har alltid kört pannan kring 80°C och även när pannan var ny började varmvattnet ge med sig när badkaret började bli fullt, eller efter en varm långdusch, så riktigt de volymerna varmvatten familjen vill ha har pannan aldrig kunnat ge. Därav ointresset att fixa värmeväxlaren utan att istället kolla på alternativ.
Som priset på pellets utvecklat sig behöver elen kosta typ över 1:-/kwh för att pellets ska vara billigare, så under stora delar av året är det billigare att värma vv med el än med pellets. Det kommer absolut bli dyrare med en beredare, men jag kan slippa gnället och vardagen blir lite enklare eftersom pannan bara behöver köras för värme.
Gör inte ett skit! 5-åringen kommer att sluta vilja bada, fruntimret kommer inte att vilja duscha och killarna kommer garanterat att sluta runka i duschenP Puckelsnook skrev:Funderar på att komplettera vår pelletspanna med separat varmvattenberedare eller värmepumpsberedare.
Har du kollat att laddpumpen fungerar, vid tappning så påverkas en flödesgivare, som ska starta pumpen.P Puckelsnook skrev:Har en Airtherm Biomatic +20. Sitter en värmeväxlare integrerad i pannan.
Angående det här med att kalka av växlaren har jag sneglat på och försökt läsa på lite, men har förstått att det inte är helt enkelt att komma i mål då det är så så finmaskig struktur i växlaren. Har sett en del berättelser om att det blir bättre, men inte så bra som nytt. Vet inte heller om jag vågar mig på det själv och ska man anlita någon blir det väl samma kostnad som att byta.
I dagsläget har vi skönt med varmvatten i ca. 3 minuter, sen går det ned mot på sin höjd ljummet. Har strutsat så länge det går.
Har alltid kört pannan kring 80°C och även när pannan var ny började varmvattnet ge med sig när badkaret började bli fullt, eller efter en va rm långdusch, så riktigt de volymerna varmvatten familjen vill ha har pannan aldrig kunnat ge. Därav ointresset att fixa värmeväxlaren utan att istället kolla på alternativ.
Som priset på pellets utvecklat sig behöver elen kosta typ över 1:-/kwh för att pellets ska vara billigare, så under stora delar av året är det billigare att värma vv med el än med pellets. Det kommer absolut bli dyrare med en beredare, men jag kan slippa gnället och vardagen blir lite enklare eftersom pannan bara behöver köras för värme.
Om du känner på utgående rör, när en tapp görs, så ska det vara varmt. Blir det kallare efter bara 10 -15 sekunder så startar nog inte pumpen. Pumpen sitter bakom frontpanelen. Det sitter även små säkringar på kortet för pumpen, se om någon är trasig. Så länge pannan har tempen uppe, så ska det finnas VV.
Du får sätta en isolerad tank till, ofta kallat multifunktionstank på ~500 liter med inbyggda kopparsrörpiraler för varmvatten och laddas av pannan med laddomat eller motsvarande - de är ofta multipurpose inklusive att de kan ha elpatroner i sig och ibland flera olika värmeväxlare tänkt för olika värmekällor som solvärmepaneler eller från värmepump.
Har man mycket kalk i vattnet så är inte en plattvärmeväxlare idealet och med högre temperatur som 80 grader C så får man mer utfällning av kalk/pannsten i värmeväxlaren än tex vid 60 grader C.
Nu kan kopparrörspiraler också kalka igen, men det är mer yta/volym och där kan man schemalägga att beredarslingorna körs igenom med lämplig syra för att lösa upp kalket tex. 1 ggr per år precis på samma sätt som när kaffebryggaren avkalkas
---
och som redan sagt - skall man ha så varmt att skinnet nästan ramlar av så är inte värmepump den bästa av alternativen
Har man mycket kalk i vattnet så är inte en plattvärmeväxlare idealet och med högre temperatur som 80 grader C så får man mer utfällning av kalk/pannsten i värmeväxlaren än tex vid 60 grader C.
Nu kan kopparrörspiraler också kalka igen, men det är mer yta/volym och där kan man schemalägga att beredarslingorna körs igenom med lämplig syra för att lösa upp kalket tex. 1 ggr per år precis på samma sätt som när kaffebryggaren avkalkas
---
och som redan sagt - skall man ha så varmt att skinnet nästan ramlar av så är inte värmepump den bästa av alternativen
Kommunen här i norduppland avhärdar numera det kommunala vattnet, men när man installerade det för några år sedan var sannolikt skadan redan skedd.X xxargs skrev:Du får sätta en isolerad tank till, ofta kallat multifunktionstank på ~500 liter med inbyggda kopparsrörpiraler för varmvatten och laddas av pannan med laddomat eller motsvarande - de är ofta multipurpose inklusive att de kan ha elpatroner i sig och ibland flera olika värmeväxlare tänkt för olika värmekällor som solvärmepaneler eller från värmepump.
---
Multifunktionstank säger du. Tack för tipset.
Är en multifunktionstank ett klokare alternativ än varmvattenberedare eller värmepumpsberedare? För egen del är jag lite lockad av att inte behöva köra pannan under stora delar av året. Underlättar hanteringen och under de varma månaderna bygger brännaren mer slagg än under vintern, så rengöringen de varma månaderna är oftare jävligare. Tänker också att om man slipper köra pannan så mycket kommer den hålla längre och klarar både panna och beredare sig i 15 år har vi förhoppningsvis lyckats skeppa iväg alla barn och kan investera i en ny värmelösning för mer normalt bruk.
Har kollat just utgående vatten ungefär som du beskriver det för att kolla blandningsventilen. Tycker mig inte märka något avvikande som att det blir kallare snabbare. Kan man testa pumpen under under "Test utgångar" i menyn?J jonaserik skrev:Har du kollat att laddpumpen fungerar, vid tappning så påverkas en flödesgivare, som ska starta pumpen.
Om du känner på utgående rör, när en tapp görs, så ska det vara varmt. Blir det kallare efter bara 10 -15 sekunder så startar nog inte pumpen. Pumpen sitter bakom frontpanelen. Det sitter även små säkringar på kortet för pumpen, se om någon är trasig. Så länge pannan har tempen uppe, så ska det finnas VV.
Efter en kort dusch där vattnet snabbt blivit ljummet står pannan ofta ändå kring 70°C, så vv finns, men inte ut i rören. Som jag förstått det är igenkalkad värmeväxlare sannolikt boven eftersom pannan under många år har gett sämre och sämre med vv för att beläggningarna gör att det krävs höga temperaturer för att värmeutbytet i växlaren ska fungera. Att byta blandningsventilen är enkelt och prisvärt, så det kan man göra hursom.
Då berordet påvad för temp det är på utgående rörfrån pannan till blandningsventilen. Blir det svalt/kallt så är det ingen mening att byta blandningen. Öppna fronten och ta foto på pumpen,kanske det är en större blank skruv i änden, om så är, lossa och se in i hålet ocm axeln snurrar när det tappas VV. Går att med en mejsel hjälpa den till fart, skramlar lite i näven. Är pumpen varm så kan det vara kondensatorn som gett sig,den sitter säkert under kopplingslocket på pumpen. Värt att prova en ny för 100ring. Nästa steg är att läsa allt somstårpå skylten på växlaren, fabrikat-typ etc.Inget märkvärdigt att byta.P Puckelsnook skrev:Har kollat just utgående vatten ungefär som du beskriver det för att kolla blandningsventilen. Tycker mig inte märka något avvikande som att det blir kallare snabbare. Kan man testa pumpen under under "Test utgångar" i menyn?
Efter en kort dusch där vattnet snabbt blivit ljummet står pannan ofta ändå kring 70°C, så vv finns, men inte ut i rören. Som jag förstått det är igenkalkad värmeväxlare sannolikt boven eftersom pannan under många år har gett sämre och sämre med vv för att beläggningarna gör att det krävs höga temperaturer för att värmeutbytet i växlaren ska fungera. Att byta blandningsventilen är enkelt och prisvärt, så det kan man göra hursom.
Jag installerade en multifunktionstank och lvvp som jag kopplade mot min pelletspanna häromåret. Syftet var främst att vara redundant, kunna minska pelletseldningen när pelletspriserna dragit iväg men lösningen ger ju tillgång till mer varmvatten också. Lösningen är dimensionerad så lvvpn nästan klarar hela behovet utom vid en riktigt rejäl köldknäpp. Min tank och lvvpn kommer från baxi.se de har även skisser på lösningar man kan utgå ifrån.P Puckelsnook skrev:Kommunen här i norduppland avhärdar numera det kommunala vattnet, men när man installerade det för några år sedan var sannolikt skadan redan skedd.
Multifunktionstank säger du. Tack för tipset.
Är en multifunktionstank ett klokare alternativ än varmvattenberedare eller värmepumpsberedare? För egen del är jag lite lockad av att inte behöva köra pannan under stora delar av året. Underlättar hanteringen och under de varma månaderna bygger brännaren mer slagg än under vintern, så rengöringen de varma månaderna är oftare jävligare. Tänker också att om man slipper köra pannan så mycket kommer den hålla längre och klarar både panna och beredare sig i 15 år har vi förhoppningsvis lyckats skeppa iväg alla barn och kan investera i en ny värmelösning för mer normalt bruk.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Värmepumpsberedare i hus som värms av luftluftvärmepump?
Värmepumpar -
Kan man ansluta kamin till murstock där pelletspanna går?
Ved, Pellets, Flis -
Brandskyddskontroll pelletspanna
Ved, Pellets, Flis -
Isolera mot kombinationsväv tak.
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpråd Pelletspanna/brännare
Ved, Pellets, Flis