Hej!

jag postar ett inlägg om hur jag tänkt mig mitt framtida värmesystem

hus ca 200m2 2 plan
blivande golvvärme på hela nedervåningen samt halva övervåningen till att börja med

idag kör jag med luftvärmepump plus vattenmantlad kökspanna med vattenburna element till halva nedervåningen. väldigt fult system estetiskt samt halvtaskig funktion

jag håller i dagsläget på med första rummet där golvvärmeslingor snart kommer läggas in

kökspannan är en Tirolia på 13kw enligt etiketten och den vill jag gärna kunna hjälpa den blivande värmepumpen med och då har jag förstått att jag måste ha en ackumulatortank.
vad bör jag tänka på när jag väljer ackumulatortank? storlek?

jag kommer troligen gräva ned jordvärme, vad bör man välja för pump för att passa mitt system? jag vill gärna överdimensionera lite pga garageplaner :cool:

jag bifogar en liten skiss jag gjort i paint (lagomt avancerat program för mig :rolleyes: )
hoppas det framgår hur jag tänkt
kanske tänker jag helt fel i min planering? kom gärna med synpunkter

//Tobias
 
  • ritning värmesystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inser att det var många frågor här men vi kan väl börja med hur stor acktank som behövs? 750 liter har jag funderat på iaf. verkar det rimligt?
 
Visst är det roligt att fundera på värmesystem, eller är jag en nörd? Nåväl....

Först ska du ställa dig en samvetsfråga: Om jag får ett värmeystem som är helt automatiskt och förhållandevis billigt i drift, är jag då så lat att jag slutar elda i spisen eller tycker jag det är värt "omaket" och fortsätter för att jag har tillgång till billig ved?

Sen ska du räkna på det, det är inte alls omöjligt att göra som du tänkt dig. Solvärme kanske också är intressant så småningom? Men det blir dyrare i installation än en renodlad värmepumpsinstallation.

Du skriver att du antagligen kommer lägga jordvärme. Det är bra, det är det billigaste sättet vilket också gör att bara får en liten merkostnad för att dimensionera ditt system för att klara hela husets (och gragets) värmebehov utan eltillskott vilket ger dig låga driftskostnader. Golvärme lämpar sig dessutom väldigt bra för drift med VP då det inte behöver höga temperaturer så det är också bra.

Kombination av lågvärmesystem(VP) och högvärmesystem(ved/olja/pellets) är inte helt trivial men fullt lösbart. Det ställer lite högre krav på framförallt ackumulatortanken eftersom värmepumpen jobbar med lite högre flöden vilket snabbt förstör skiktningen i tanken. För att komma till rätta med detta så bör du kika på tankar med skikt-/stratifieringsrör eller diffusor (Exempelvis dalatanken eller euronom). Tanke bör med fördel också ha slingberedning av varmvattnet så du slipper låta pumpen gå legionellakörning, vilken är ineffektiv. Storleken på ackumulatortanken beror på vilken eldningskomfort du tänker dig. Vid vedsystem är det eldningskomforten som dimensionerar både panna och ackumulatortank. Dvs, hur ofta vill du elda med bibehållen inomhuskomfort.
 
det är ju extremt roligt att fundera över värmesystem! jag är nog lite nörd då jag med, och även relativt nybliven husägare (aug-11)

jag tycker att elda är rätt så kul faktiskt och när kökspannan ändå står där vill jag ju kunna koppla in den för att hjälpa den blivande värmepumpen, jag måste visserligen dra rör till acumulatortank/värmepump som kommer hamna ca 7 meter från kökspannan men den kostnaden borde vara överkomlig (prisolrör, ciktpump, styrning) och man är ju även lite snål så man vill ju slippa att eltillskottet skall slå igång på värmepumpen när det är kallt.

solvärme är absolut intressant i framtiden, jag ska eventuellt bygga ett filiggande garage med golvvärme, då blir det nog kulvert dit och på garagetaket solfångare men detta är ett senare projekt.

jordvärme blir det till 90% säkerhet, måste kolla med grannen om man får gräva på hans mark lite bara så man får slingorna i marken på ett bra sätt, jag kommer troligen gräva själv och låna grävmaskinen av en bekant.

jag har läst lite om det med hög samt lågvärmesystem, och det är väl här som ackumulatortankens roll kommer in.
matningsslingan från kökspannan har jag tänkt dra med 22 mm. prisol, jag har tänkt satt in en sån esve ventil och cirkulationspump som framgår av min ritning, det innebär ( hoppas jag) att när man börjar elda så startar cirkulationspumpen, när det sedan är säg 60 grader på den första slingan öppnas ventilen och fyller på acktanken, här bör om jag har förstått det rätt det varma vattnet från kökspanna matas in högt i acktanken och att kökspannan tar från acktankens nedre del som den sedan värmer upp.
hur fungerar denna slinga i acktanken? är detta samma vatten som till resten av hela systemet eller är det en slinga inne i själva ackumulatortanken vilket gör att vattnet till kökspannan är helt skilt från övriga systemet?
har detta något med skikt-/stratifieringsrör att göra? här hängde jag inte med...

det finns även om jag förstått det rätt varmvattenberedare i acktanken? men brukar inte VP ha det inbyggt så det är onödigt med en sådan i acktanken?

jag har som sagt tänkt att ha kanske 500 eller 750 liter acktank, och tanken är att det ska fungera med endast VP men att jag när jag får lust ska kunna elda och värma upp acktanken till kanske 80-90 grader så att VP slipper arbeta på ett bra tag.

jag vill även elda av den anledningen att värma upp muren då jag hört att den mår bra av att vara varm
 
Har sedan 15 år tillbaka en kökspanna, vattenmantlad pelletskamin , äldre värmepump -82 samt 15 kvm sol inkopplat mot 2 st 750 liters tankar. Kaminen o kökspannan har separata rör fram till tanken och har laddventiler. Termostat i mitten på tanken avbryter p-kaminens drift då tex kökspannan eller solen har värmt upp tankarna högre än vad kaminen tänkt göra.V-pumpen ,som har fast kondensering, går bara då tanken sjunker under 35 grader i mitten, dvs bara när man är bortrest. Pelletseldningen fodrar ingen större ack-volym utan returen till pannan kan med fördel tas ut på mitten av tankvolymen för att inte "störa" solvärmen.
 
Satsa på en ackumulatortank med vv-slinga istället för förådsberedare. Då får du inget varmvatten som står stilla mer än det i slingan. Siktningen blir också bättre men det kanske inte har så stor betydelse i ditt system.
Ackumulatortanken ersätter inomhus delen till värmepumpen, elektroniken krävs ändå, men ingen extra tank.
Håller på med ett liknande system själv, kökspanna, solfångare och värmepump av något slag.
 
vad innebär fast kondensering? finns det även nya pumpar av den sorten?

vvslinga istället för förrådsberedare, kan du förtydliga det? jag är rätt grön vad gäller detta :)

ersätter acktanken inomhusdelen av värmepumpen? det låter konstigt, det är ingen luft/vatten värmepump utan en markvärmepump där endast slangen kommer in utifrån väl?
 
"Fast kondensering" ligger mest i reglersystemet. En vp ger bäst verkningsgrad (coop) när den inte behöver ge så hög temperatur ut på värmesystemet. Har man tex golvvärme eller stora element så kanske det räcker att värmepumpen producerar 30-gradig värme för att värma huset. Detta är något som värmepumpar är mycket bra på (detta när vp inte behöver göra högre temp än nödvändigt kan i princip kallas "flytande kondensering) men sedan när någon ställer sig i duschen så måste vp försöka göra såpass hög temperatur att det kan karakteriseras som varmvatten, dvs så nära 60 grader som möjligt. Detta klarar knappt pumpen och den får jobba för fullt vilket innebär att verkningsgraden sjunker drastiskt. Under denna tid kan man säga att den jobbar som "fast kondensering." Skulle du ladda en stor tank med 60-gradig värme så skulle alltså vp:n jobba med sämre verkningsgrad tills tanken är fylld och sedan skulle shunten från tanken blanda ner temperaturen till den temp som elementen behöver för att hålla värmen i huset. (Om jag hade min vp som huvudsaklig värmekälla skulle den fungerat så.) Dagens vp går, efter att de tillverkat varmvatten, ner till den temperatur som behövs för att värma huset, dvs 30-40 grader i ett hyfsat isolerat hus vilket ökar coop och följaktligen minskar elenergin till värmepumpen. En värmepump skall följaktligen ingå i ett lågtemperatursystem för att bli riktigt lönsamt.För de som har äldre hus med små radiatorer och som tidigare haft tex oljeeldning är det tveksamt om en vp nånsin kommer att betala sig om man vill ha samma komfort som tidigare. Låter det krångligt? Det niklash menar att istället för att du köper en vp med inbyggd varmvattenberedare så kan du använda den ackumulatortank som du ändå behöver för att på ett vettigt sätt utnyttja kökspannan till att även få varmvatten via 2 st varmvattenslingor, istället för en "legionellaodling" då bara vp:n går. Inkopplingen mot tanken varierar med hur du tänker bestycka den.Hade det varit en luft/vatten så kan det vara ok att värma upp så stor volym som möjligt under de varmare timmarna på dagen och vid 4-tiden på morgonen när utetempen sjunker så har du några timmars upplagrad värme i tanken som räcker tills dagsmejan kommer, men med jord/berg är det nog läge att tänka till ännu en gång.
 
COP(Coefficient of Performance). På Coop köper man köttbullar och potatis ;)

Jag ska försöka räta ut frågetecknen lite mer.

Ett system med flytande kondensering innebär att värmepumpen anpassar den producerade vattentemperaturen till vad som behövs i fastighetens element (radiatorer). Vintertid då det är kallt ute produceras en högre vattentemperatur än vår och höst då behovet är lägre. Genom denna anpassning erhålls en bättre effektivitet då temperaturbehovet är lägre än om produkten alltid skulle producera en hög temperatur. Under tiden varmvatten produceras krävs dock alltid en hög vattentemperatur

I ett system med fast kondensering produceras alltid en hög vattentemperatur, oberoende av behovet. I dessa system krävs att den höga temperaturen shuntas ner till vad som behövs i fastighetens element (radiatorer). Effektiviteten är oftast lägre i denna typ av system.

Ergo, en typisk VP-installation arbetar både med fast och flytande kondensering beroende på om den värmer varmvatten eller radiatorvatten.

Det bör du också försöka se till att din VP gör. Vid fast kondensering kan COP sjunka till 2 - 2,5 och vid flytande under gynnsamma förhållanden upp till 5. Det är många faktorer som bidrar till COP-värdet. Förutom temperaturen som ska produceras påverkar också den kalla sidan, dvs där energin tas (luft/berg/mark/sjö). Ju varmare den är ju bättre COP. I de COP-värden som anges av fabrikanterna räknar man med en inkommande temp på 0 grader. För varje grad du höjer den genom längre markslinga ökar COP med c:a 2%.

Med ditt önskemål om ett kombinationssystem så är det alltså viktigt att du inte försämrar pumpens effektivitet. Du måste därför konstruera så pumpen kan jobba med flytande kondensering för att tillgodose värmebehovet och fast kondensering för att tillgodose varmvattenbehovet.

En viktig princip för ett effektivt värmesystem är att utnyttja energinivåerna optimalt. Dvs. att värma vatten till en hög temperatur för att sedan späda ut det med kallare vatten för att få rätt temperatur är inte effektivt. Här spelar ackumulatortankens skiktning också en viktig roll. Varmt i toppen och kallt i botten. Tricket är att inte störa skiktningen. Säg att du vid en given tidpunkt har 50 grader i toppen och 10 i botten. Då kan du producera varmvatten utan problem. Om du stör skiktningen så kanske hela tanken istället får en temperatur på 30 grader. Energiinnehållet är fortfarande lika stort men du kan inte utnyttja den på grund av en för låg energinivå.

Med andra ord så ska man i teorin alltså lämna och ta vatten på exakt rätt nivå för att inte störa skiktningen. Ett steg på vägen är att man laddar med vedpannan högt i tanken och tar ut radiatorvatten på mitten. I kombination med en värmepump så låter man den också ladda högt i tanken när den gör varmvatten och lägre när den producerar radiatorvatten. Med stratifieringsrör lämnas energin alltid på rätt nivå: http://www.stocksbro.se/produkter/dalatanken-med-skiktroer/arbetsprincip.aspx

Du ska ha en VP utan inbyggd varmvattenberedare eftersom du kommer värma varmvattenet i ackumulatortanken istället och det görs med fördel med slingor. En slinga skall sitta lågt i tanken (sk förvärmning) och värmer inkommande kallvatten med hjälp av det kalla vattnet i botten på tanken. Denna slinga ska sedan vara sammankopplad med en slinga i toppen där kallvattnet slutvärms. På så vis utnyttjar vi energinivåerna bäst. Fördelen med att göra varmvatten i slingor är att det är en liten stillastående vattenvolym vilket begränasar tillväxten av legionella. Det gör att du inte periodiskt behöver värma upp tanken till 60 grader för att döda dessa bakterier (med vedpannan är det inget problem, men värmepumpen har svårt att nå dessa temperaturer utan eltillskott och dessutom med låg effektivitet)

Solen laddar du med fördel mha. några plattvärmeväxlare på utsidan så du får den energin på rätt nivå i tanken. Hellre med ett stratifieringsrör också men då kommer du antagligen att behöva specialbeställa en tank.
Här är en principskiss från NIBE hur man kan koppla en tank som också laddas från fler värmekällor: http://nibeonline.com/pdf/M10812-2.pdf

Här ser du också att man tar returvatten till värmepumpen på olika höjder beroende på om den ska tillverka radiatorvatten eller varmvatten. I deras exempel så står det att man använder slingor i tanken för solvärme eller ved - det är enligt mig ett dåligt sätt att ansluta dessa värmekällor. Vedpanna ansluts högt och solen laddar som sagt via exempelvis tre värmeväxlare.
 
Räknar man in större investeringskostnad och lägre COP så betyder det att man måste elda många, många m3 billig ved innan man tjänat in ved och soldelen jämfört med en ren VP.

Vem kan installera så att man får flytande kondensering i detta system??
 
här snackar vi bra svar! tack mexitegel! jag fick även mer att fundera på..

jag tänker mig lite såhär vilket kanske framgår av min lilla skiss..att VP får skicka in värme i acktanken någonstans i mitten, kanske lite över mitten.. och där ska den alltid hålla runt 40 grader vilket borde räcka till golvvärmen. när jag sedan laddar på med kökspannan stiger temperaturen i tanken, mest i topp men borde väl stiga i hela tanken?..och VP stannar och behöver ej arbete på länge, när temperaturen i mitten återigen sjunkit till ca 40 grader startar VP igen för det alltid ska finnas tillräckligt varmt till golvvärmen.
men sedan kommer vi då till varmvattenproduktionen. borde man inte kunna välja en VP med inbyggd vvberedare men att kallvattnet först går genom acktanken på något vis och kanske värms upp till 40 grader där och sedan 20 grader ytterligare i VP:ns varmvattenberedare? ungefär så har jag tänkt men ser att jag har lite att läsa på nu efter dessa inlägg.
den där tanken med skiktrör verkar ju helt suverän och den förklarar rätt bra hur man tillverkar varmvattnet men får inte VPn jobba rätt hårt för att få vattnet i tanken till 60 grader i topp?

jag får nog försöka kontakta någon/några som säljer VP och tankar och höra vad de säger och få fler tips.
jag vill inte heller bygga in mig för man vet aldrig hur elpriset utvecklas, jag är inte heller främmande för en riktig vedpanna men först måste isåfall garaget byggas och det ligger många år framåt i planeringen...

en till sak. visst borde jag klara mig med max 750 liters acktank? det står att min kökspanna ger 13 kw, om vi uppskattar att jag i bästa fall får ut 10 kw på vattnet borde jag få elda som en tok, kanske 10 timmar...för att ladda 750liter fullt eller har jag fel?

återigen tack för bra svar!
 
Du gör klokt i att låta ackumulatortanken vara hjärtat i ditt nya värmeystem och ansluta de värmekällor som är mest relevanta över tid till den. Jag har resonerat likadant.

Ang. ackumulatortankens storlek så brukar man resonera omvänt mot vad du gör, dvs. hur lång tid håller ackumulatortanken innan jag måste elda igen. En normal vinterdag med -5-6 grader så gissar jag att du behöver en framledningstemperatur på 35 grader med golvvärme. Ett litet räkneexempel med det och en 750 liters tank så har du teorietiskt ungefär 40kwh som du kan utnyttja (temperaturintervall 35-90 grader) vilket innebär att du kan ha eldninguppehåll i 8 timmar. Ditt hus drar gissningsvis 5kw vid den yttertemperaturen vilket gör att du kan ladda 5kw till tanken med ditt antagande om 10kw laddeffekt vilket då skulle ta 8 timmar cirka.

Jag förstår inte varför du tänker dig två varmvattenberedare? Låt värmepumpen ladda högt i ackumulatortanken när den gör varmvatten istället. En VP med inbyggd beredare är dyrare än en utan.
Vi antar att ditt hus då kräver 5kw för att ha ett drägligt inomhusklimat.Det innebär att du kan ladda tanken med eneriöverskottet som är 10-5 = 5 kw. Ackumulatortanken är tömd på energi m och håller i det läget c:a 35 grader om du har golvvärme. Det tar dig då med en 750 liters tank
 
eftersom det oftast blir värmepumpen som kommer värma tanken så måste jag nog ta hänsyn till det, jag kommer kanske elda i spisen några gånger i veckan max, då känns det nästan som man ska ha så liten acktank som möjligt men att den ska klara av kökspannans 10kw, kanske en 500liters tank kan räcka?

jag hade förövrigt en säljare här ikväll av thermias värmepumpar, han tyckte då att 500 liters tank skulle räcka gott för det hade han hemma med liknande system som jag planerar, alltså en vattenmantlad kamin.

han tyckte även att varmvattnet kunde man ta ur VP direkt och bara köra acktanken till uppvärmningen, kanske då att man tar tappvattnet först igenom acktanken innan det går in i VP så hinner det bli lite varmt iaf.
 
Tja, visst kan man göra så men varmvatten är ju det som värmepumpen är sämst på att producera...

Frågan är om 500 liter räcker till din panna? Nu vet jag inte hur stora inlägg du kan göra i den pannan men jag gissar på c:a 30 liter ved, med blandved och en verkningsgrad på 70% på pannan kan du inte göra ett inlägg om inte tanken är nere i under 40 grader. Annars går systemet i kok...

Dessutom behöver du bra mycket större om du ska få till en vettig solanläggning. Det går dock att komplettera med fler tankar och använda den första som du köper nu som tekniktank.
 
Hej igen!

men om vi säger att värmen ska produceras i acktanken, då bör ju tanken vara åtmnstone 60 grader i övre delen visst?

och som jag skrivit tidigare kommer jag inte primärt att elda utan oftast är det VP som ska stå för all uppvärmning. då måste ju värmepumpen värma acktanken till minst 60 grader för att producera varmvatten och det borde ju vara ett sämre alternativ kan jag tycka?

men om man köper en VP med inbyggd vvberedare som får redan varmt/ljummet vatten från acktanken borde VP endast hålla vattnet varmt och inte värma så mkt?

solanläggning liggerlångt på framtiden så jag köper inte en dyrare acktank för att kunna koppla in solvärme eftersom jag inte vet om det blir så i framtiden

när jag nu eldar i pannan "lagomt" värmer den endast 5 radiatorer och en utanpåliggande termometer visar 40 grader alldeles efter pannan, kanske vattnet är 60?

så om jag lägger i fullt i kökspannan blir knappt nuvarande system varmt så jag tror inte 500 liter är för litet?
det känns som man får elda några timmar för att värma en sådan

tips på billiga acktankar som kan tänkas fungera i mitt system?

MVH/Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.