Det finns ingen anledning att hålla 60 grader i toppen på tanken, tycker jag? Min VP (Nibe 1145) startar på 42 (eller är 43? - minns inte just nu) grader och stoppar på 50).

Billiga ackatankar hittar du på tex. Rinkaby rör. Det är bättre att köpa en oisolerad och isolera den själv eftersom den färdig isolering ändå oftst är för klen. Men med en sådan kommer du inte få väl fungerande system. Värmepumpen jobbar med ganska höga flöden och det går då inte att få till en bra skiktning i tanken. Då ska du istället låta systemen vara brevid varandra och shunta in vatten från ackumulatortanken prioriterat men då krävs det lite mer avancerad styrelektronik skulle jag tro utan att fördjupat mig i det. Så då går det nog på ett ut i alla fall.
 
Är själv absolut ingen expert på legionella. Men var på ett Säker Vatten-seminarium för några månader sedan då en smittskyddsläkare talade om legionella. Det som sades där var att värmen är det som dödar bakterien. Dvs enbart stort flöde är ingen garanti. Kanske kan vara värt att tänka på.

Har själv tänkt kombinera VP med en vattenmantlad kamin och får inte heller ihop hur jag ska kunna använda samma acktank till både uppvärmning (golvvärme) och varmvatten (vill ha legionella säker temp på vattnet). Kommer nog skaffa en 750 liters ack-tank till värmesystemet och en 300 liters till varmvatten. Sen blir ju styrningen en annan fråga och ganska komplex tror jag...
 
thestrut skrev:
men om vi säger att värmen ska produceras i acktanken, då bör ju tanken vara åtmnstone 60 grader i övre delen visst?
Om legionella:
Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50 °C. Tillväxten av Legionella i vattenledningssystem är beroende av framförallt temperaturen på vattnet men även av material i ledningssystemet. Den optimala tillväxttemperaturen är 37 °C men bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45 °C. Däröver kan den inte föröka sig och över 50 °C dör bakterien efter några timmar, över 60 °C efter några minuter och över 70 °C efter några sekunder.

Det finns således ingen anledning att hålla 60 grader i varmvattenberedaren konstant med värmepump eftersom det blir onödigt kostsamt. Värmepumpar har normalt en förrådsberedare och dessa är en bra grogrund för legionellatillväxt. För att säkerställa att legionellan dör så gör värmepumpen därför en sk. periodisk höjning med ungefär 2 veckors intervall där den höjer upp temperaturen till över 60 grader.

Härtill kommer också skillnaden mellan beredningen av varmvatten med slingor och förrådsberedare (tank i tanken). Temperaturen i slingan är i intervallet där tillväxten sker långsamt och med regelbunden varmvattenanvändning så hinner det inte bli någon tillväxt som är skadlig. Dessutom undertrycker den koppar som slingorna är tillverkade av tillväxt av legionellabakterier.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Om legionella:
Legionellabakterier lever i vatten i temperaturintervallet 0-50 °C. Tillväxten av Legionella i vattenledningssystem är beroende av framförallt temperaturen på vattnet men även av material i ledningssystemet. Den optimala tillväxttemperaturen är 37 °C men bakterien förökar sig bra i vattentemperaturer mellan 20 och 45 °C. Däröver kan den inte föröka sig och över 50 °C dör bakterien efter några timmar, över 60 °C efter några minuter och över 70 °C efter några sekunder.

Det finns således ingen anledning att hålla 60 grader i varmvattenberedaren konstant med värmepump eftersom det blir onödigt kostsamt. Värmepumpar har normalt en förrådsberedare och dessa är en bra grogrund för legionellatillväxt. För att säkerställa att legionellan dör så gör värmepumpen därför en sk. periodisk höjning med ungefär 2 veckors intervall där den höjer upp temperaturen till över 60 grader.

Härtill kommer också skillnaden mellan beredningen av varmvatten med slingor och förrådsberedare (tank i tanken). Temperaturen i slingan är i intervallet där tillväxten sker långsamt och med regelbunden varmvattenanvändning så hinner det inte bli någon tillväxt som är skadlig. Dessutom undertrycker den koppar som slingorna är tillverkade av tillväxt av legionellabakterier.
Tack för redogörelsen om legionella, märker att du kan din sak!

Av det du skriver är det klart att man vill ha åtminstone 50 grader i det vatten man tar ut från slingan om jag inte missförstår dig. Vet inte hur många grader som går förlorade mellan acktanken och vattnet man får ur slingorna. Men gissar att man kanske behöver ha någon grad mer än 50 i toppen på tanken iaf.

Om man lyckas få ett system med riktigt bra skiktning antar jag då att man kan låta VP:n fylla på "lagom värme", exempelvis 40 grader, i mitten av tanken. På samma nivå tar man också ut värmen till golvvärmen. Sen har man också en tempsensor som mäter i toppen av tanken, och om den hamnar under exempelvis 50 grader får VP:n fylla på med 55-gradigt vatten i toppen.

Det låter ju bra. Men jag antar att jag helt enkelt är rädd för att skiktningen inte riktigt fungerar så bra (har aldrig provat själv). Börjar vattnet blandas kommer VP:n få fylla hett i toppen hela tiden vilket kan bli jobbigt i en 750-literstank.

Får kika mer på det här med stratifieringsrör... kanske kan lugna sinnet d^_^b.
 
Jag skulle koppla kökspannan mot en st 500 liters acktank med dubbla slingor + ev solslinga och kökspannan skulle jag koppla in med laddomat 21. Vp skulle jag koppla in mot acktanken med flytande kondensering så att acktanken fungerar som arbetstank men det kräver att man kompletterar med en extern framledningsgivare som monteras på röret före shunten fast nära acktanken så givaren känner att tempen stiger vid eldning och stoppar vp. Jag skulle köpa en shunt styrning som jobbar enbart efter innetemp så att vid vp drift kommer shunten att vara helt öppen och vid eldning när tempen stiger kommer shunten stänga. Vv slingorna skulle jag koppla före vp inbyggda beredare så att vattnet in till beredaren blir förvärmt vid vv drift och vid eldning kommer det vara så varmt så vp kommer inte behöva starta för vv beredning.
 
tack smurfen för ett konkret tips på hur du skulle göra, det låter vettigt!

jag har kikat men inte hittat nån vettig tank för detta, jag vill gärna ha en oisolerad och isolera själv.
dalatanken verkar ju rätt vettig och även strömsnästanken.
nån som kan tipsa om vilken tank man bör använda sig av? 500 liter är jag inställd på nu iaf.

vilken VP lämpar sig bra enligt förslaget smurfen72 skriver? jag kan tänka mig att det är de flesta men inbyggd vvberedare? skulle tex nibe F1126 8 kw fungera i detta system?
 
Jag kör en 1245 med liknande inkoppling funkar bra det går naturligtvis lika bra med 1126 och separat beredare. Borö har tankar som kan utrustas efter behov men går lika bra med annat märke jag skulle köpa den med bäst pris.
 
Låt tex Huskvarna tillverka en rektangulär tank så får du största möjliga volym på golvytan, trevligare att isolera också.

Sen gör du nåt tankefel när du säger att VP ska ladda i mitten...
 
hej igen, jag måste ha kollat fel på nibepumpen, 1126 har ju ingen vvberedare om jag förstått det rätt, det bör bli 1245an och då den på 10 kwh eftersom det skiljer så lite i pris mellan 8 och 10 kwh,

vart bör man ladda tanken med en VP? varför är det fel att ladda i mitten?
 
fick förövrigt en offert idag på att installera jordvärme.. 155000 med en 10 kwh ctc eller nibe... tyckte det lät lite dyrt jag :)
 
thestrut skrev:
hej igen, jag måste ha kollat fel på nibepumpen, 1126 har ju ingen vvberedare om jag förstått det rätt, det bör bli 1245an och då den på 10 kwh eftersom det skiljer så lite i pris mellan 8 och 10 kwh,

vart bör man ladda tanken med en VP? varför är det fel att ladda i mitten?
Du kan köpa en 1226 en lite enklare modell av 1245 vet inte hur mycket priset skiljer. Jag skulle ladda mot toppen av tanken du har troligtvis lägre cirkulation i rad systemet än vad du kommer att ha mellan vp och tank så det kommer att ske en laddning av tanken ändå så vp kommer att få ok gångtider.
 
Varför ska du ha en separat shunt till golvärmen behöver du högre temp till några raddar eller ? jag skulle koppla vp ut kökspanna ut till toppen på tanken och in till vp samt kökspanna från botten. golvärmen tas ut efter shunten som vanligt
 
jag vet inte riktigt hur det fungerar med golvvärmen, kanske måste undersöka det lite närmare, det kan bli 2 radiatorer i ett rum men i övrigt golvvärme överallt.

vilken shunt tas golvvärmen ifrån?

om jag nu kopplar på det sättet du beskriver, kommer då värmepumpen slå ifrån automatiskt när den känner att ackumulatortanken är tillräckligt varm efter eldning i kökspannan?

detta inkopplingssätt låter inte så krångligt=)

ursäkta min okunskap och att frågorna cirkulerar runt.. jag är helt ny inom detta men finner det mycket intressant! :)
 
Redigerat:
Om du ska ha golvärme överallt så får du justera shuntstyrningen samt vp efter det då går det automatiskt ut rätt temp på systemet där du ska ha raddar montera stora så funkar dom med samma temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.