hej igen =)

vart tar jag värmen från som ska till golvvärmen? från acktanken eller VP? måste jag ha en extra cirkpump för att få ut vattnet till golvvärmen eller finns det i VP redan?
 
nu lyfter jag denna tråd igen,

har varit i kontakt med en firma jag fått offert från och de säger att man inte bör köra värmepumpen mot en ackumulatortank för själva värmen, det är längesedan man gjorde så och man kan inte styra nya pumpar på det sättet säger han (thermiapump) finns det någon som har samma lösning som jag planerar och kan visa hur ni kopplat det hela?

MVH/Tobias
 
Byt installatör varför ska du leja en som inte kan.
 
Den installatören yrar i nattmössan. Moderna pumpar med mer avancerade styrsystem klarar mer komplexa installationer bättre än gamla.

I inlägg #9 länkade jag till en principskiss som du kan visa honom.
 
tack för snabba svar!

jag fick inte länken att fungera men googlade på filnamnet och ska studera den!

installatören sa att det skulle fungera med en manuell shunt som man måste vrida på när man eldar?!?!
jag vill att det ska fungera automatiskt..

troligen blir det inte denna installatör då de ville ha 175000.-
enligt mina beräkningar kostar materialet ca 95000:- om jag som privatperson köper de själv.. de har säkert bra rabatter med... det innebär att arbetet kostar minst 80000:- låter lite dyrt för att borra ett hål och montera några rör... iof står de för garanti osv. men ändå rätt saftigt..
 
Om anläggningen installeras så som jag och smurfen72 beskrivit så blir den helautomatisk.

Du behöver en cirk-pump per shuntgrupp, dvs om du ska ha både radiatorer och golvvärme behöver du två cirkulationspumpar. (Värmepumpens cirkpump laddar ackumulatortanken). Normalt grenar man av shuntgruppen till GV efter radiatorgruppen.

Borra? Skulle inte du ha jordvärme?
 
fick offert på bergvärme fast jag efterfrågat jordvärme :) troligen tjänar dom mer på det? det kanske även ger bättre verkningsgrad?

precis så jag tänkt, att VP:ns cirkpump ska ladda ackumulatorn, jag har idag en grundfors cirkpump med 3 hastigheter, den tänkte jag använda tillsammans med en esbe vtc300 för att få något liknande som en laddomat mellan kökspanna och acktank, blir ännu en till då till golvvärmen, ska kolla med golvvärmeleverantören hur cirkpumpen till golvvärmefördelarn fungerar...

tack för ännu mer bra svar!
 
Har du möjlighet till jordvärme är det det mest ekonomiska alternativet, borrar gör man bara om jordvärme inte är lämpligt...
 
så har även jag uppfattat det, tror dock inte jorden är den mest ultimata, mycket sand...

jag har nu studerat dockningsschemat, den skiljer sig ju mot mitt tänkta då acktanken innehåller varmvattenberedare, jag har tänkt använt den inbyggda i VP:n som förvärms i slingor i acktanken

det ser ju även ut som att slingan från kökspannan är just en slinga i acktanken men jag har tänkt att koppla in den till samma vatten som resten av värmesystemet i topp och botten.

jag har även lite svårt att följa flödet i skissen, det ser ut som returen till VP tas från 3 ställen via en shunt?
det kommer från golvvärme samt 2 ställen i acktanken? kan nån förklara den delen så vore jag tacksam, vilken typ av shunt sitter där? kanske förstår bättre om jag får veta hur den shunten ser ut/fungerar
 
Sandjord går utmärkt, men du behöver lite längre slinga än om det vore annan jordart.

Se bif fil för exempelkoppling i ditt fall Höjderna för inkoppling på tanken illustreras dåligt och där kan behövas lite mer tankearbete än jag orkade med just nu....:surprised:
Övre anslutning från Ack till VP är förvärmt VV
 
  • IMG_3000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ritade du den bara för min skull? :D otroligt vad folk ställer upp här!

jag förstår nästan nu ;) men vad är det för typer av shuntar/ventiler som sitter där? det är 2 st märkt med 3 pilar vardera om jag försöker beskriva dem med ord :) de som sitter mellan tank VP och golvvärme/radiatorer
 
En bild säger mer än tusen ord ;)

Symbolen med 3 pilar är en vanlig shunt, inte riktigt ritad by the book dock.
 
nu är det dags för en ny fråga angående detta system, hade idag en annan firma här som kolla å räkna å räkna om och räkna.. ja vi får se om de räknar rätt å ;)

de säger att de kan koppla in en värmepump mot ackumulatortanken men att det är bättre om acktanken är kall, dvs att värmepumpen inte håller den varm (ca40grader) utan den endast ska värmas när man eldar i kökspannan. och att en laddomat sedan ska styra från vilken värmekälla golvvärmen ska hämta sin värme ifrån, alltså att golvvärmen ska ta energin från acktanken när den är säg över 40 grader.

är detta att bättre sätt än att låta VP ständigt jobba mot acktanken?
jag tycker ju att när man då ska elda i kökspannan tar det lång tid att värma de 500 literna till 40 grader och sedan ytterligare till kanske 70 och det är bara i spannet över 40 som kökspannan ger nytta?

en till fråga som jag har är vad det är för nackdel att välja en 10kw VP istället för en 8kw? det lutar åt 10kw med 600 meter slang istället för 8kw med 500 meter. jag skulle i dagsläget klara mig lätt med en 8 kw men vill inte begränsa utbyggnaden i framtiden
 
Ska du ha en lite för stor vp skulle jag absolut koppla den via acktanken så den får lite mera vatten att jobba mot och har man rejält med vatten är det ingen nackdel med större vp förutom priset.
 
Hej
Väldigt trevlig tråd, ja forumet också för den delen!
Sitter här i skrivande stund och har samma funderingar och planer. Letat i många timmar efter denna tråden känns det som, för jag skall också installera en vatten mantlad kamin till min värmepump.


Har läst igenom tråden nu några gånger, det är mycket intressant. MEN det blir lite ihop kokat helt plötsligt ;)
Tänkte höra om ni inte kunde rätta ut några frågetecken?
1)
Kan man få fast och flytande kondensering till att fungera ihop med en ackumulatortank?
Dvs. En jordvärmepump --> Acktank <-- Vattenmantlad kamin . Acktankt --> Radiatorerna ?

2)
Skiktning ? Menar ni att man blandar ihop det kalla vattnet i botten med det varma i toppen, på grund av cirkulationen / flödet i/ igenom ackumulatortanken? Där av så tappar man för mycket enerigi?
Kan man kring gå det igenom att koppla värmepumpen på vv slingan i ackumulato tanken?

3)
Det Ni har skrivit i inläggen (min mening) är att koppla ihop kamin med värmepump?
Jag är rädd att man får för varmt vatten med värmepumpen?
För man vill ju inte förstöra värmepumpen ju ;)

4)
Som jag förstått det så tycker ni att man kör värmepumpen mot ackumulatortanken. Det är väl inte bra? En värmepump är väl inte direkt bygg för att arbeta ihop med en ackumulator tank?


5)
Nu när jag ska koppla in min kamin till värmesystemet hur kan man/ ska det kopplas ihop?
Kunde varit kul om du (thestrut) hade haft lite bilder och någon ritning på ditt system som man kan få en helhets bild :)
Min anläggning är en värmepump som arbetar direkt mot elementen (Flytande kondensering?)

Men så vill jag koppla in en vatten mantlad kamin igenom en ackumulatortank till mitt värme system.
Går och tänker lite på att koppla in radiatorerna och värme pumpen på ackumulatortankens vv-slinga, men så tror jag inte att varmvattnet hinner föras vidare. Vilket som kommer resultera i överkokning i kamin och ackumulatortank
.
Så om någon vill hjälpa mig lite med idéer och kanske någon skiss på hur ett system kan se ut.

Det vill säga hur shuntar och termostatventiler och cirkulationspumpar och annat viktigt lulul. :)
Mest så har man lite uppfattning innan man kontaktar och rådfrågar men rörmokaren, så man inte är halt ute på hal is.

Vet inte om man ska köra med ackumulatortanken som ”hjärtat” i systemet, för jag vill att värmepumpen ska vara prio 1 när jag är inte hemma eller inte eldar.
Har tänkt att kaminen ska vara till hjälp när det är kallt och jag kommer elda när jag är hemma på kvällarna.
Vill gärna få det att fungera så automatiskt som möjligt, det vill säga att slippa springa ner i källaren för att koppla om kranar och annat.

Kort sammanfattning – Att kvinnan i huset också kan elda i kaminen utan att det blir ett tredje världskrig i källaren ;)

Mitt system:
Värmepump IVT Greenline HT Plus(installerad 31/3-08)
Ackumulator tank- Strömsnäspannan TS 500, 500liter med 120liters förådsvärmare
Kamin – Oliwia Eko Aqua 16 , ca 11-16 kW.
Har även ett enklare styrsystem: http://mygind.se/product.asp?product=2267
Själva kaminen : http://mygind.se/product.asp?product=2827

Jätte tacksam för svar, och jag vill inte stjäla din tråd thestrut :)
Med vänliga hälsningar PeO
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.