56 900 läst · 123 svar
57k läst
123 svar
Värmepump åt alla! Från Ikea. Skulle ni våga köpa?
En bra installatör åker o tittar och ger kunden råd o är kundens proffs . ...C Comfort Thomas skrev:Är väl ett par Samsung modeller och någon Daikin .
Lär inte skaka om någon marknad
Många varianter när ”stora” bolag vill sälja värmepumpar som tex elbolagen och villaägarna.
Kruxet för slutkund är att det ofta är svårt att få hembesök innan beställning så det gäller att slutkunden har rätt bra koll på effektbehov och att tilltänkt modell verkligen fungerar att montera på tänkt ställe.
Priset är endast för den MINSTA billigaste pumpen. Kollade lite på tillvalen och för dom flesta blir det några tusingar extra för en större pump. Sedan tillkommer installation och ev extra tillval.Ludde Jakobsson skrev:
Bättre att handla av Polarpumpen direkt så får man den pumpen man vill ha, tex en Mitsubishi Electric
Jag har köpt på Jula inklusive installation 8-9k för ett halvår sedan. Hade Julas luft/vattenpump i mitt förra hus minst 10 år då jag sålde huset, inga problem alls. Han som installerade för ett halvår sedan tyckte Julas var precis lika bra som alla andra.Ludde Jakobsson skrev:
oavsett vem som säljer är det effekten på pumpen som är intressant dvs hur mycket effekt matar du in o hur mycket får du tillbaks. Billigt pris brukar betyda en pump med dålig effekt. kolla SCOP värdet som bör ligga som lägst 4,helst över.Skulle aldrig idag med de elpriser som finns o kommer att ligga kvar satsa på en lågprestationspump. de extra tusenlappar som en premiumpump kostar tjänas snabbt in.
Har själv en Mitsubishi Kirigamini i huset o en billlig daikin i verkstaden. Husets pump ger 6 gånger inmatad effekt tillbaks vid 2-5 plusgrader o klarar ner till -35. Tjänades in efter 2 år. Verkstadspumpen som är endast 2 år ger max 3 gånger tillbaks o får stängas av under -15. Nu är det ytterst sällan så kallt i södra Småland . Prisskillnaden mellan dessa är i dagsläget runt 5000 kronor och jag ångrar att inte verkstadspumpen blev en premiumpump sett i backspegeln. Med dagens elpriser står verkstaden kall då uppvärmningen kostar för mycket. I huset har veden börjat användas igen då pumpen är avstängd dagtid då jag ändå är hemma o kan elda. Elfakturorna är trots halverad elåtgång 4 gånger högre än förförra vintern. Skall du satsa på pump köp den bästa oavsett kostnad. Den är snabbt intjänad. Vet inget om IKEAs pumpar men samma koncept har sålts på Biltema,Jula m.fl. Dvs att man samarbetar med en värmepumpsleverantör som erbjuder billigt pris= lågprestationspump som insteg.
Har själv en Mitsubishi Kirigamini i huset o en billlig daikin i verkstaden. Husets pump ger 6 gånger inmatad effekt tillbaks vid 2-5 plusgrader o klarar ner till -35. Tjänades in efter 2 år. Verkstadspumpen som är endast 2 år ger max 3 gånger tillbaks o får stängas av under -15. Nu är det ytterst sällan så kallt i södra Småland . Prisskillnaden mellan dessa är i dagsläget runt 5000 kronor och jag ångrar att inte verkstadspumpen blev en premiumpump sett i backspegeln. Med dagens elpriser står verkstaden kall då uppvärmningen kostar för mycket. I huset har veden börjat användas igen då pumpen är avstängd dagtid då jag ändå är hemma o kan elda. Elfakturorna är trots halverad elåtgång 4 gånger högre än förförra vintern. Skall du satsa på pump köp den bästa oavsett kostnad. Den är snabbt intjänad. Vet inget om IKEAs pumpar men samma koncept har sålts på Biltema,Jula m.fl. Dvs att man samarbetar med en värmepumpsleverantör som erbjuder billigt pris= lågprestationspump som insteg.
Någon som vet om ”Samsung Nordic Airise 25” är värt pengarna, 9490:- +plus installation) ? Det är den som polarpumpen kallar ”small”….
För egen del så är tanken att montera den i garaget, och styra den via ”Smartthings” som jag redan kör med…..
För egen del så är tanken att montera den i garaget, och styra den via ”Smartthings” som jag redan kör med…..
Nej de ställer inga krav. IKEA tjänar pengar på att ragga kunder. Svea Solar har mycket anmärkningar på slarviga installationer och var något fiffel med löner och avtal med flera fackföreningar ...D Dublin skrev:Ikea säljer ju solceller också och då blir man kund hos svea solar. Kanske en intressant utveckling. Jag gissar ändå att Ikea kommer att ställa vissa krav på sina underleverantörer så riktiga skojare borde ju inte lyckas komma in under Ikeas paraply. Vad däremot Ikea tjänar på detta är oklart för mig.
Läkemedel är det fullt tillåtet för Ryssland att importera då det där gäller FN-regler. För övrigt håller IKEA på att lägga ner samtlig verksamhet i Ryssland o Belarus. Deras logistik o inköpscenter är nedlagda permanent samt de 4 tillverkningsfabriker som fanns utlagda till försäljning. Enl. uppgift drivs de nu av ryska intressen.Varuhusen töms på sina lager och skall sedan drivas vidare av ryska intressen. Så har också flera andra globala aktörer agerat typ McDonalds m.fl. IKEA tar fortfarande ansvar för de anställda som finns kvar i en övergångsperiod i likhet med flera andra europeiska företag som också lagt ner sin verksamhet. Har själv affärskontakter i Ryssland och tillgång till info vad som händer . Detta syns mest i storstäderna där köpcenters nu gapar tomma o ytterst få utländska företag är kvar. Ute i Ryssland märks väldigt lite av restriktionerna utan där flyter livet på som under Sovjettiden. Endast en viss inflation märks samt att telefoner o annan elektronik är svårare att få tag på. Dock lär det märkas mer med tiden. rysk inhemsk industri saktar ner betydligt i brist på komponenter främst elektronik. Även stål kan vara en bristvara då man ju bombat sönder Mariopol som levererade stora mängder specialstål. Snacka om att bita sig själv i baken....MultiMan skrev:Moderbolaget har fortfarande stor verksamhet kvar i Ryssland som de försöker förklara bort och undvika att svara på. Jag har personligen dragit konsekvenserna av det och handlar inte av IKEA längre.
[bild]
Tydligen tycker IKEA att det är viktigt att ryska befolkningen är i god form för att kriga och invadera sina grannländer.
[länk]
As one of the three business areas of Ingka Group, we’re on our journey with IKEA.
We’re building our future and growing together with Ingka Investments and IKEA Retail, the core business of Ingka Group.
As a long-term partner of IKEA, we share with them our culture, our values and our vision, which drives us every day and in everything we do. It’s a powerful and helpful tool that inspires us in our daily jobs, that shapes our ideas and that brings all of our co-workers together. And it’s around these words that we create meeting places that make people’s lives a little bit easier, more exciting and, most of all, happier.
Bara att välja Russian Federation här så får nog presenterat det 14 köpcenter de driver fortfarande: [länk]
Vi köpte ”Sverigepumpen ” från IKEA i ett hus vi hade 2006 - var Panasonic, funkade jättebra (prisetvar likvärdigt även då)Ludde Jakobsson skrev:
Kan inte tänka mig att de tar in ”skruttiga” maskiner/märken.. som drar ner deras märke/rykte (så att säga).
Medlem
· stockholm
· 2 324 inlägg
Nu har nog inte IKEA och den ansvariga full koll på luftvärmepumpar och Samsung tillhör kanske inte Premium modellerna .Snigla skrev:
Om det är kanongrejer så skulle nog dom flesta återförsäljare sälja dessa men googlar du runt så är det rätt få som säljer Samsung.
akta er för polarpumpen. Går smidigt att beställa men går något sönder är de omöjliga att få tag i. Min arbetskollega har stora problem sedan några månader med dem när hans nya lvp havererade.P Pin skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 082 inlägg
Som sagt det är nog inget större fel på produkten, problemet är företaget som IKEA samarbeter med, som du blir beroende av om du beställer.
Polarpumpen ingår i samma koncern som bygghemma, outl1 osv. Gemensamt för dessa är att de dels är katastrof vid någon form av reklammationer, dels ofta väljer att inte leverera något överhuvudtaget, och inte betala tillbaka efter utebliven leverans.
Att döma av skrivna omdömen om polarpumpen, så verkar denna hantering av kunder vara standard inom koncernen.
Polarpumpen ingår i samma koncern som bygghemma, outl1 osv. Gemensamt för dessa är att de dels är katastrof vid någon form av reklammationer, dels ofta väljer att inte leverera något överhuvudtaget, och inte betala tillbaka efter utebliven leverans.
Att döma av skrivna omdömen om polarpumpen, så verkar denna hantering av kunder vara standard inom koncernen.
Jag tror de iaf kontrollerar att de inte säljer vad som helst förknippat med sitt märke (så att säga).C Comfort Thomas skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Samsung som märke för just luftvärmepumpar, men snabb googling säger att det är en del som säljer dem iaf (hittade både i mitt närområde/skåne) och större företag online. Vad det eg säger om märket .. ja det vet man aldrig (säljs mycket skit i världen). Men det verkar iaf inte vara helt skrutt..
Men om man ska vara helt ärlig..
Deras VP-paket är ju ett samarbete med Polarpumpen.. och där har jag handlat (jaja, jag vet.. inte poppis) och har bra erfarenhet av dem och deras support (däremot är de nada intresserade att hjälpa efter deras garanti gått ut, även om man köpt den av dem.. men men).
Så egentligen är det bara att knalla till Polarpumpens hemsida och välja vad som helst i sortimentet.. betala och se glad ut (de har stort urval av märken, från bättre till sämre).
Jag gick själv dit och kollade in.. för att se hur bra paketpris Ikea eg gett "sina kunder" nu.. och de verkade vara en 2000 kr på paketet.. då jämförde jag deras lilla paket.. med att själv besöka polarpumpens hemsida.. klicka i samma l/l pump.. inkl tillbehörspaket väggstativ.. och installationskostnad i skåne (inkl -rot).
Är inte helt säker på vad som ingick i Ikeas deal dock.. om stativ (oavsett vägg eller mark) ingick.. eller är en tillkommande kostnad... men typ 1500-2000 kr billigare verkar det vara att beställa den "genom" Ikea.. (men du är fortfarande kund hos Polarpumpen, inte Ikea).
Det är inte alltid svart eller vitt..
Jag har nyss köpt två nya l/l pumpar hos en lokal handlare (panasonic) och hen var billigare än de flesta andra jag stötte på som sålde märket.
Så vad vill man ha, vad vill man betala för..
MEN - oavsett.. man kan få ett måndagsexemplar av alla märken.. man ska bara se till att man installerar den korrekt och att märket man köper av har bra garantier (och helst bra support från företaget som installerat den)