kisumisu
C Comfort Thomas skrev:
Är väl ett par Samsung modeller och någon Daikin .
Lär inte skaka om någon marknad
Många varianter när ”stora” bolag vill sälja värmepumpar som tex elbolagen och villaägarna.
Kruxet för slutkund är att det ofta är svårt att få hembesök innan beställning så det gäller att slutkunden har rätt bra koll på effektbehov och att tilltänkt modell verkligen fungerar att montera på tänkt ställe.
Jo lite så är det. På gott och ont.

Kunden får ju alltid betala nånstans. Antingen inkompetens, extra saltade priser på extratillbehör som måste läggas till eller helt enkelt överpris på själva produkten bla Vattenfall är ju duktiga på de senare.

Visst är det bra med konkurrens men tyvärr blir det ofta soppa när det är underleverantörer och olika "gröna bidrag" "rotavdrag" mm som bara gynnar vissa...

• Gilla
t90fpe och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo lite så är det. På gott och ont.

Kunden får ju alltid betala nånstans. Antingen inkompetens, extra saltade priser på extratillbehör som måste läggas till eller helt enkelt överpris på själva produkten bla Vattenfall är ju duktiga på de senare.

Visst är det bra med konkurrens men tyvärr blir det ofta soppa när det är underleverantörer och olika "gröna bidrag" "rotavdrag" mm som bara gynnar vissa...
vore bättre om tillverkarna konkurrerade ännu mer för att få fram bra grejer :cool:
Tyckte det var mer jämförelser prismässigt för några år sedan mot alla postorderföretag än vad det är idag, verkar som fler vill ha hembesök först och handla av lite mer lokala företag och betalar några extra kronor för det.
Mer slit och släng produkter köps nog mer via nätet och kanske för att butiker försvinner från flera orter vilket är lite trist.
Vore surt att behöva köpa allt via tex Amazon

• Gilla
nixjox
  • Laddar…
Blodsoppen
MultiMan MultiMan skrev:
Moderbolaget har fortfarande stor verksamhet kvar i Ryssland som de försöker förklara bort och undvika att svara på. Jag har personligen dragit konsekvenserna av det och handlar inte av IKEA längre.

[bild]

Tydligen tycker IKEA att det är viktigt att ryska befolkningen är i god form för att kriga och invadera sina grannländer.

[länk]

As one of the three business areas of Ingka Group, we’re on our journey with IKEA.

We’re building our future and growing together with Ingka Investments and IKEA Retail, the core business of Ingka Group.

As a long-term partner of IKEA, we share with them our culture, our values and our vision, which drives us every day and in everything we do. It’s a powerful and helpful tool that inspires us in our daily jobs, that shapes our ideas and that brings all of our co-workers together. And it’s around these words that we create meeting places that make people’s lives a little bit easier, more exciting and, most of all, happier.

Bara att välja Russian Federation här så får nog presenterat det 14 köpcenter de driver fortfarande: [länk]
Stör inte mig ett dugg att Ikea är aktiva i Ryssland

• Gilla
Mattias HH och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
När du väl bestämt dig för att du vill köpa en värmepump blir du rent formellt kund hos Polarpumpen.

[länk]

Hur bra är Polarpumpen på reklamation/garanti?
Polarpumpen är kanon

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
C Comfort Thomas skrev:
vore bättre om tillverkarna konkurrerade ännu mer för att få fram bra grejer :cool:
Tyckte det var mer jämförelser prismässigt för några år sedan mot alla postorderföretag än vad det är idag, verkar som fler vill ha hembesök först och handla av lite mer lokala företag och betalar några extra kronor för det.
Mer slit och släng produkter köps nog mer via nätet och kanske för att butiker försvinner från flera orter vilket är lite trist.
Vore surt att behöva köpa allt via tex Amazon
Absolut vore det bättre om det blev så att man konkurrerade om kvalité och finess!
Idag är det bara om priser och sen försöker man få allt annat dyrt t ex reparation.

Sen det här eviga tjatet om miljö dom om det vore miljövänligt behöva köpa nytt vartannat år för undermåliga produkter.

ullet
Vattenfall hade ett liknande upplägg förut (med Varmt&Skönt tror jag det hette?), där man kunde beställa via Vattenfall men avtalet skrevs med Varm&Skönt som sedan anlitade en installatör som satte upp pumpen.

Vi köpte en till stugan som marknadsfördes med 5 års garanti, men när värmeslingan i utedelen pajade efter 4 år fanns inte installatören kvar längre, och varken Vattenfall eller Varmt&Skönt tog på sig något garantiansvar...

Så jag kommer nog aldrig ta en sådan lösning igen, bättre att hitta en lokal aukt. firma som kan serva också.

• Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Vattenfall hade ett liknande upplägg förut (med Varmt&Skönt tror jag det hette?), där man kunde beställa via Vattenfall men avtalet skrevs med Varm&Skönt som sedan anlitade en installatör som satte upp pumpen.

Vi köpte en till stugan som marknadsfördes med 5 års garanti, men när värmeslingan i utedelen pajade efter 4 år fanns inte installatören kvar längre, och varken Vattenfall eller Varmt&Skönt tog på sig något garantiansvar...

Så jag kommer nog aldrig ta en sådan lösning igen, bättre att hitta en lokal aukt. firma som kan serva också.
Kommer ihåg det. Tre år efter Vattenfalls kampanj med Varmtochskönt som innehöll två pumpar från Panasonic och en från LG så hade Varmtochskönt gått i konkurs och startat om med ett nytt namn.
Samma kommer att hända när vindkraftstornen blir uttjänta. Kommunen och staten får bekosta upprensning och återställning av naturen.

• Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
A
G Granström2 skrev:
Kommer ihåg det. Tre år efter Vattenfalls kampanj med Varmtochskönt som innehöll två pumpar från Panasonic och en från LG så hade Varmtochskönt gått i konkurs och startat om med ett nytt namn.
Samma kommer att hända när vindkraftstornen blir uttjänta. Kommunen och staten får bekosta upprensning och återställning av naturen.
nej det blir vi skattebetalare som står för rivningen av 6000 fläktar 1-10mille styck för rivning och återställning

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Finns väl inget som hindrar att man går direkt på tillverkaren i de fallen?

kisumisu
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns väl inget som hindrar att man går direkt på tillverkaren i de fallen?
Tillverkaren har väl inte gett de här garantierna?

Riktigt typexempel man kan lova dittan o dattan sedan konkar man för att slippa ansvar!:mad: O har man använt en underleverantör är det bara den som behöver konka :mad:

Sedan alla överpriser.
Köpte t ex min laddbox till bil från en annan för ca 50% priset jämfört med Vattenfall, Eon mm :devilish:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Riktigt typexempel man kan lova dittan o dattan sedan konkar man för att slippa ansvar!:mad: O har man använt en underleverantör är det bara den som behöver konka :mad:

Sedan alla överpriser.
Köpte t ex min laddbox till bil från en annan för ca 50% priset jämfört med Vattenfall, Eon mm :devilish:
Jag köpte en "Sverigepumpen" (en Panasonic) av en lokal installatör för 10 år sen, och det var importören som stod bakom 6-årsgarantin...

kisumisu kisumisu skrev:

Sedan alla överpriser.
är den garantiregistrerad hos tillverkare/distributören och deras villkor är uppfyllda så bör det gå på garantin.
Söker man på namn gällande varmt&skönts 2 konkurser så finns kopplingar till nya bolag.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte en "Sverigepumpen" (en Panasonic) av en lokal installatör för 10 år sen, och det var importören som stod bakom 6-årsgarantin...
Köper man en Sverigepump så är det via Kinnan man har garantin.
Rätt stora och och har vad jag vet skött garantiärenden/service bra.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej.
Ikea har precis börjat sälja värmepumpar ink installation från 14485kr. Skulle ni våga köpa?
Vad jag förstår så är polarpumpen involverad i det där och isf skulle jag hålla mig så långt borta ifrån det där som det bara fysiskt är möjligt! Polarpumpen är skojarnas skojare! finns en del trådar här, bland annat en från mig. Undvik!!

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej.
Ikea har precis börjat sälja värmepumpar ink installation från 14485kr. Skulle ni våga köpa?
Aldrig att jag skulle rekommendera ngt sådant

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.