23 682 läst · 64 svar
24k läst
64 svar
Värmare från NASA. Måste vara bluff?
![MultiMan](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/112/112385.jpg?1376846884)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 927 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 927 inlägg
Jag vet. Skrev det mest som "tongue in cheek"-inlägg fast utan smileys.N Niq skrev:
Det roliga gällande Kirby är att deras modeller innan NASA-fläkten (t ex Heritage 2) har bättre dammupptagningsförmåga jämfört med senare NASA-modeller som Sentria. Finns testat och dokumenterat på YT för de som är sugna! 😀
Ja, praktiskt taget 100% innefattar även 100% så det betyder inte att det är skilt från 100%, även om jag kan tycka att "praktiskt taget" är ännu säkrare för att slippa misstolkning ifall det finns nåt konstigt fenomen som nån extrem teoretiker kan visa på att det bara är 99.9997% men det var ju inte det jag undrade om, utan hur man kan tolka det som att man menar att det finns andra fläktar som inte har 100%. Diesel- eller fotogenvärmare har ju inte 100% verkningsgrad för värme.Demmpa skrev:
Det beror på om man utnyttjar all värmeenergi i avgaserna och om förbränningsliften tas från utrymmet eller inte, etc.V Ville_Vessla skrev:
Ja, det är inte hälsosamt att släppa ut avgaserna i rummet som den värmer upp.
Eftersom man bl.a. släpper ut en massa värmeenergi via avgaserna så blir nyttoenergin till rummet lägre än tillförd energi i drivmedlet, alltså lägre verkningsgrad.
"PTC-prylen" är helt enkelt en resistor där resistansen ändras med temperaturen.Alfredo skrev:
Lägre resistans (högre ström) vid lägre temperatur, högre resistans (lägre ström) vid högre temperatur.
All inmatad effekt blir värme, det är bara att inmatad effekt styrs av temperaturen.
K Kane skrev:
Kanske rummet är litet?L L Jan skrev:Säkert har det avhandlats förr. Men hittar inget.
Hur är det möjligt att den kan värma så bra?
90% verkningsgrad? Måste vara 100% om fysikens lagar gäller.
Kan inte vara någon skillnad på den och en vanlig värmefläkt som har också 100% verkningsgrad
Vad är PTC?
Sherum Heater.
Den är också 3 ggr så dyr som en vanlig värmefläkt.
Humbug?