MultiMan
N Niq skrev:
Nasa har väl konstruerat en massa saker. En hel del med patent som dom troligen säljer rättigheter till som används i div vanliga produkter. Säkert även saker utan patent eller patent som gått ut.
Jag vet. Skrev det mest som "tongue in cheek"-inlägg fast utan smileys.

Det roliga gällande Kirby är att deras modeller innan NASA-fläkten (t ex Heritage 2) har bättre dammupptagningsförmåga jämfört med senare NASA-modeller som Sentria. Finns testat och dokumenterat på YT för de som är sugna! 😀

Demmpa Demmpa skrev:
Ett elelement har alltid 100,00....% verkningsgrad.
Ett element ja. Men här har du även PTC-prylen. Tror du inte även den drar ström. 😂 Tänkte du inte på det? 😱🙃

Nissens Nissens skrev:
Den är alltid 100%.

All energi den använder blir värme… vad skulle den annars bli menar du? 🙄
Så du tycker en värmepump också har 100% verkningsgrad? Visst blev det värme, men inte inomhus om man låter elementet svalna utomhus.

Demmpa Demmpa skrev:
"verkningsgrad på praktiskt taget 100%" betyder att verkningsgraden ÄR skilt från 100%.
Tex 99% eller 101% är exempel på "praktiskt taget 100%".

Ett elelement har alltid 100,00....% verkningsgrad.
Ja, praktiskt taget 100% innefattar även 100% så det betyder inte att det är skilt från 100%, även om jag kan tycka att "praktiskt taget" är ännu säkrare för att slippa misstolkning ifall det finns nåt konstigt fenomen som nån extrem teoretiker kan visa på att det bara är 99.9997% men det var ju inte det jag undrade om, utan hur man kan tolka det som att man menar att det finns andra fläktar som inte har 100%. Diesel- eller fotogenvärmare har ju inte 100% verkningsgrad för värme.

L L Jan skrev:
Vad är PTC?
Köp inte prylen. Den är förmodligen kass.

Den ska monteras som en värmeväxlare. Det är förmodligen ett peltier-element i den. Därav verkningsgrad under 100% på 90%. Men i praktiken lär den inte fungera så bra.

Redigerat:
S sjoelund skrev:
Så du tycker en värmepump också har 100% verkningsgrad? Visst blev det värme, men inte inomhus om man låter elementet svalna utomhus.
Den skenbara verkningsgraden för en värmepump är över 100%.

Nissens
S sjoelund skrev:
Nej, en värmepump har mycket bättre verkningsgrad.

Nissens Nissens skrev:
Nej, en värmepump har mycket bättre verkningsgrad.
Menar du att den avger mer energi än vad man tillför till den? Då måste även den ha en PTC-manick antar jag...

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att den avger mer energi än vad man tillför till den? Då måste även den ha en PTC-manick antar jag...
Vad är din bild av verkningsgraden på en värmepump?

Nissens Nissens skrev:
Vad är din bild av verkningsgraden på en värmepump?
En pump bruka väl approximeras med:

Formel för pumpverkningsgrad, visar η = (Pn/P) = (ρ × Q × g × H)/P, där Pn är nyttig effekt, ρ är densitet, Q är flöde, g är gravitation och H är höjd.

Är det en varm pump borde det väl bli lite bättre än så. 😂

V Ville_Vessla skrev:
Diesel- eller fotogenvärmare har ju inte 100% verkningsgrad för värme.
Det beror på om man utnyttjar all värmeenergi i avgaserna och om förbränningsliften tas från utrymmet eller inte, etc.

Ja, det är inte hälsosamt att släppa ut avgaserna i rummet som den värmer upp.

Eftersom man bl.a. släpper ut en massa värmeenergi via avgaserna så blir nyttoenergin till rummet lägre än tillförd energi i drivmedlet, alltså lägre verkningsgrad.

Alfredo Alfredo skrev:
Ahh, vem tror du att du lurar? Klart att det blir värmeförluster i gamla tröga prylar! Det fattar väl alla?!? 🤓😇
många gamla är tröga

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett element ja. Men här har du även PTC-prylen. Tror du inte även den drar ström. 😂 Tänkte du inte på det? 😱🙃
"PTC-prylen" är helt enkelt en resistor där resistansen ändras med temperaturen.
Lägre resistans (högre ström) vid lägre temperatur, högre resistans (lägre ström) vid högre temperatur.
All inmatad effekt blir värme, det är bara att inmatad effekt styrs av temperaturen.

• Gilla
Erikbergfeldt och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"PTC-prylen" är helt enkelt en resistor där resistansen ändras med temperaturen.
Nähä. 😉😉😉 Tror jag inte alls på! Hur kan hela rummet bli tokvarmt på 60 sekunder om det bara är en resistor. Jag tror PTC-prylen är en förbättrade variant av den gamla goda fluxkondensatorn.

• Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra? Vad baserar du det på?
L L Jan skrev:
Säkert har det avhandlats förr. Men hittar inget.

Hur är det möjligt att den kan värma så bra?
90% verkningsgrad? Måste vara 100% om fysikens lagar gäller.
Kan inte vara någon skillnad på den och en vanlig värmefläkt som har också 100% verkningsgrad
Vad är PTC?

Sherum Heater.

Den är också 3 ggr så dyr som en vanlig värmefläkt.

Humbug?
Kanske rummet är litet?

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.