2 471 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Tack för tipset! Ja jag lutar åt FM Mattsson för deras blandare var väldigt fin och prisvärd. Men den jag hade siktat in mig på försvann strax efter att jag postade så avvaktar lite.D droopy skrev:Jag skulle välja en Mora eller FM mattson alt någon annan av "storsöljarna" Rörmokare har oftast med sig lite packningar/delar i sina bilar till de vanligaste blandarna och slipper åka och leta efter reservdelar.
Gör man det själv så är det samma tänk. De stora populära och oftast gamla etablerade blandarna finns det delar till till vettiga priser.
Sämst är "Designer" blandare av udda märken..Kostar ofta massor och då man behöver en reservdel så finns det inte att få tag på. Jag har kört med FM Mattson i hela huset även på "utekranen". Ser ofta nya reservdelar billigt på Tradera och blocket till de blandare jag har.
Tycker det är smått fantastiskt att det finns så många hjälpsamma människor här på forumet, det är verkligen ett riktigt fint forum, tack till alla som har kommenterat!
FM mattson har flera blandare med samma invändiga delar dessutom De jag har, har en "keramisk" kona eller vad man skall kalla innerdelen. Det är samma "kona" till flera olika modeller vilket gör det extra smidigt.K Knäppgöken skrev:Tack för tipset! Ja jag lutar åt FM Mattsson för deras blandare var väldigt fin och prisvärd. Men den jag hade siktat in mig på försvann strax efter att jag postade så avvaktar lite.
Tycker det är smått fantastiskt att det finns så många hjälpsamma människor här på forumet, det är verkligen ett riktigt fint forum, tack till alla som har kommenterat!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Att tänka på här är väl:K Knäppgöken skrev:Jag har ingen aning om hur enkla eller svåra olika blandare är att installera eller underhålla så det blir svårt att ta hänsyn till det tyvärr. Ja förutom IKEA:s då, när jag kontaktade deras kundtjänst för något år sedan verkade de inte gå att underhålla. Men jag vet inte om det gäller samtliga deras modeller.
1. Att blandaren är ansluten med flexslangar och lekande mutter storlek R10 istället för med klämringskoppling.
2. Att fästet i bänken är av en typ där det är lätt att komma åt underifrån med ett standardverktyg eller möjligen med specialverktyg som levereras med blandaren. Det senare är sämre eftersom man då måste hålla reda på detta verktyg i kanske 15 år tills bytet är aktuellt.
Det låter inte enkelt eller billigt för mig. Tidigare har jag bytt ut delar som behöver bytas ut, det var ganska smidigt och billigt. Och nu tänkte jag att jag skulle tänka efter före, alltså kolla att detta går redan när jag köper kran. Om jag ska köpa extra kranar för att ha reservdelar så måste jag kolla vad och hur det fungerar, det blir också tidskrävande och att köpa extra kranar blir nog den dyrast möjliga lösningen, tror jag. Men tackar iallafall, alltid bra med förslag och andra mer erfarnas perspektiv! Jag ska tänka på den möjligheten när jag väljer och beställer.TRJBerg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar -
Hur välja/dimensionera pump till golvvärme
Värme allmänt -
Hjälp med att välja koppling till blandare
Kök -
Lossa gamla vattenrör till tvättställsblandare samt inkoppling.
Vatten & Avlopp -
Hur ska jag ansluta tvättställsblandaren?
Vatten & Avlopp
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp