T
Tjoloho Tjoloho skrev:
Än så länge har jag inte märkt av något annat än att det är sömnlöst. Du kan tom styra sonos högtalare med den lilla smidiga ljudknappen som IKEA säljer
jag kollade på sonos system först, var och prov lyssnade på deras system , ja hyfsat bra ljud men ändå inte nöjd , jag gillar lite mer ös på stereo ljud , mer tryck när man väl vill spela högt och bara njuta , blev att bygga in Canton högtalare och separat bas system , som stöds av ett eget förstärkarsystem , samt app styrt via Hi-fly (daytona) ger alla rum eget val av musik eller dra alla system över samma så dom är synkade , allt via Spotify och alla världens radio kanaler i samma system .
Stora högtalare som byggts in i väggar , men ett ljud och tryck som får snön att rasa av taket när man drar på max, ändå klart och bra ljud .
Har högt till tak , men högtalarna är 120 cm höga , bara fronten som syns. Sitter dubbla på väggen över v-rum och kök , (Bild ser en av högtalare ) blir bara ett snyggt inslag på väggen . Basar är dolda i monteringen .
Pris lappen blev det samma som sonos ville ha för ett sämre system. Inbyggda Canton högtalare i ett högt takrum, diskret placerade och synkade med app-styrt ljudsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
...lösningen är extremt dyr och krånglig för den vanliga konsumenten...
...Det är mestadels gamla elektriker som förordar KNX, eller hur @jbr? ;)
Nu är jag iofs inte elektriker och inte heller sååå förskräckligt gammal så jag kanske inte riktigt är kvalificerad att bedöma just knx. (man skulle tom. kunna klassificera mig som en vanlig konsument...)

Jag har dock ett hus där allt är styrt av knx och baserat på det anser jag mig veta att tekniken inte är extremt dyr och krånglig för den vanliga konsumenten.

Många gånger förefaller det som att man jämför egeninköpta och egenkonfigurerade z-wavesystem med offerter på knx-system från en elfirmor.
Jämför man istället med egeninköpta och egenkonfigurerade knx-system så blir utfallet ett helt annat.


För övrigt har jag också bryggor till diverse andra system, bl.a. Alexa och Home Assistant som interagerar alldeles utmärkt med det underliggande knx-systemet.
Det fungerar helt ok men jag skulle aldrig vilja byta ut just knx-systemet som utgör husets elsystem och är en del av dess infrastruktur (som jag ser det).
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jämför man istället med egeninköpta och egenkonfigurerade knx-system så blir utfallet ett helt annat.
En kompis lånade ut en licens-dongel för ett bra ETS5-verktyg. Annars hade jag aldrig börjat med KNX och betalat de hutlöst dyra licenserna. Jag köpte även det billigaste jag kunde hitta på ebay för det mesta från Tyskland. Billigt var det definitiv inte men bra mycket billigare än svenska priserna för tex Hager KNX Easy även med de inköpspriser jag fick från kompisen.

Det som gjorde att jag lade ner hela KNX-satsningen var att det började dyka upp smarta lösningar som det tog väldigt lång tid innan det dök upp för KNX och då bra mycket dyrare. KNX är bra och stabilt när det väl fungerar men jag ångrar inte en sekund att jag bytte till en smartare, mer flexibel och billigare lösning. Jag ska erkänna att jag faktiskt har kvar KNX-prylar i drift men är väldigt glad att jag slipper ETS för konfiguration.

En elfirma kan göra underverk med KNX men för konsument finns det bättre plattformar att börja med.
 
Redigerat:
T Takläggare skrev:
Pris lappen blev det samma som sonos ville ha för ett sämre system. [bild]
Förutom kostnaden/tidsåtgången att bygga in prylarna.;)
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
En kompis lånade ut en licens-dongel för ett bra ETS5-verktyg. Annars hade jag aldrig börjat med KNX och betalat de hutlöst dyra licenserna. Jag köpte även det billigaste jag kunde hitta på ebay för det mesta från Tyskland. Billigt var det definitiv inte men bra mycket billigare än svenska priserna för tex Hager KNX Easy även med de inköpspriser jag fick från kompisen.

Det som gjorde att jag lade ner hela KNX-satsningen var att det började dyka upp smarta lösningar som det tog väldigt lång tid innan det dök upp för KNX och då bra mycket dyrare. KNX är bra och stabilt när det väl fungerar men jag ångrar inte en sekund att jag bytte till en smartare, mer flexibel och billigare lösning. Jag ska erkänna att jag faktiskt har kvar KNX-prylar i drift men är väldigt glad att jag slipper ETS för konfiguration.

En elfirma kan göra underverk med KNX men för konsument finns det bättre plattformar att börja med.
Nu vet jag inte riktigt hur man ska definiera billigt...
...men frågan här var väl huruvida tekniken är extremt dyr...?

Jämför man med att inte ha något alls så är det mesta dyrt, jämför man knx med t.ex. z-wave så ser man att det inte är extremt dyrt.

Olika nivåer av automatisering kan göras i knx-sfären eller i helt andra system via standardiserade gränssnitt. (eller genom en kombination)
Det går utmärkt att ta dessa smarta lösningar som dök upp och låta dessa styra det underliggande knx-systemet. Det är ju precis så man gör i de flesta system - intelligens och automatik styr husets elsystem på ett eller annat sätt.
Skillnaden här är att med ett ett underliggande bussystem blir det enklare och mer stringent.
Poängen är att man får ett standardiserat och robust system som inte är beroende av en centralenhet och som inte behöver "återställas" om man säljer sin bostad.


Är det billigt?
Tja, det ligger nog i betraktarens ögon.

Är det dyrt i förhållande till jämförbara installationer med andra tekniker?
Nej, det är det inte.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om ni gör en uppskattning. Hur mycket har lagt ner på ert smarta hem ?

Jag tror de ligger 40000 i mitt system. Snart 5000:- till :(
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Om ni gör en uppskattning. Hur mycket har lagt ner på ert smarta hem ?

Jag tror de ligger 40000 i mitt system. Snart 5000:- till :(
Jag har investerat en del men det har gjort att jag fått billigare installationer, till exempel kostade mitt styrsystem för golvvärme 1500kr jämfört med ett inköpt för 15000kr, sedan var vårt mycket bättre.

Även belysning har blivit billigare, sedan har vi lagt många timmar på utveckling, men min sambo fick 25000kr i stipendium och vi har blivit sponsrade med material för 60-70kkr
 
E Effektministern skrev:
Jag har investerat en del men det har gjort att jag fått billigare installationer, till exempel kostade mitt styrsystem för golvvärme 1500kr jämfört med ett inköpt för 15000kr, sedan var vårt mycket bättre.

Även belysning har blivit billigare, sedan har vi lagt många timmar på utveckling, men min sambo fick 25000kr i stipendium och vi har blivit sponsrade med material för 60-70kkr
Samtidigt har det blivit billigt eftersom jag är behörig elinstallatör.
 
jbr jbr skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur man ska definiera billigt...
...men frågan här var väl huruvida tekniken är extremt dyr...?

Jämför man med att inte ha något alls så är det mesta dyrt, jämför man knx med t.ex. z-wave så ser man att det inte är extremt dyrt.

Olika nivåer av automatisering kan göras i knx-sfären eller i helt andra system via standardiserade gränssnitt. (eller genom en kombination)
Det går utmärkt att ta dessa smarta lösningar som dök upp och låta dessa styra det underliggande knx-systemet. Det är ju precis så man gör i de flesta system - intelligens och automatik styr husets elsystem på ett eller annat sätt.
Skillnaden här är att med ett ett underliggande bussystem blir det enklare och mer stringent.
Poängen är att man får ett standardiserat och robust system som inte är beroende av en centralenhet och som inte behöver "återställas" om man säljer sin bostad.


Är det billigt?
Tja, det ligger nog i betraktarens ögon.

Är det dyrt i förhållande till jämförbara installationer med andra tekniker?
Nej, det är det inte.
Vilka jämförbara tekniker tänkte du på?

En KNX baskonfiguration som du kan programmera själv med exempelvis: mcu/bcu, app-controller/ip-gateway, 10 st buss-brytare alt dimmer-knappar, belysningsaktor med ljus-sensor, dimmer-aktor, ets-interface och ets-licenser blir svårt att hitta under 45 tkr.

Dessutom tillkommer utbildning för konfiguration och driftsättning med ets.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vilka jämförbara tekniker tänkte du på?

En KNX baskonfiguration som du kan programmera själv med exempelvis: mcu/bcu, app-controller/ip-gateway, 10 st buss-brytare alt dimmer-knappar, belysningsaktor med ljus-sensor, dimmer-aktor, ets-interface och ets-licenser blir svårt att hitta under 45 tkr.

Dessutom tillkommer utbildning för konfiguration och driftsättning med ets.
Jag har Hager Easy i mitt hus, typ 15 sensorer, 20+8+6 kanaler och det har inte kostat mig över 30k inkl Easy väskan för programmering.
 
Snabb input är att jag och två vänner har kört z-wave (mitt är ett nybygge, dom övriga är totalrenoveringar inkl. el i befintliga äldre hus).

Ingen är nöjd.
Primärt två huvudproblem: Fördröjningar / "lagg" i systemet och för komplicerat att hantera och använda.

Att slå på en belysning på en touch-panel eller i en app på telefonen och sedan kunna räkna högt till fem innan det händer något gör att man blir helt jävla galen efter ett tag. Det tappar liksom all poäng direkt för mig där.
Och när man börjar sitta med konfigurationsfiler på en linux-terminal och till slut inte veta vad som faktiskt gör vad (alternativt inte dyka djupare i användningen och tappa halva poängen med "smart-funktioner") gör att man tillslut inte orkar lägga tid på det.

Byggde klart övervåningen efter att vi flyttat in och körde in Plejd där. Det är kanon, stabilt och kommer utan att blinka slänga ut z-wave på nedervåningn och utebelysning och ersätta med plejd.

Försökte köra rullgardiner och en markis med zwave men det finns inga färdiga märkesprodukter av hög kvalitet utan det blir igen hemma-meck och ostabila lösningar, plötsligt måste man öppna ett doslock och synka om en produkt för att kunna styra markisen, efter två varv skiter man i det). Osv.

Z-wave är brutalt bra om man gillar att pilla, men inget roligt om man vill installera något en gång och sedan aldrig mer behöva röra det.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag har Hager Easy i mitt hus, typ 15 sensorer, 20+8+6 kanaler och det har inte kostat mig över 30k inkl Easy väskan för programmering.
Det var billigt! Bara txa100 brukar ligga på ca 10 tkr ex moms. Kör du Domovea (TJA450) med portal (TJ550) oxå?
 
Redigerat:
G GustavL skrev:
kommer utan att blinka slänga ut z-wave på nedervåningn och utebelysning och ersätta med plejd.
Hur styr du rullgardinerna med plejd?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var billigt! Bara txa100 brukar ligga på ca 10 tkr ex moms. Kör du Domovea (TJA450) med portal (TJ550) oxå?
Yes på båda.

Txa100 gick på ca 6 plus moms och startkittet för villa på runt 12. Kompletterade med en 6 kan dimm och 8 relä samt några knappar. Köpte det mesta på gross i Sverige och lite på EBI markt i Tyskland.

Enda som är lite störande är att man blev låst till Berker S1 brytare och uttag till resten av huset.
 
Jag har under flera år kört Vera och jag tröttnade tillslut. Visst, man kan göra mycket, men det krävs mycket googling på deras forum och det strular mycket. Deras uppdateringar av systemet fixar många buggar, men introducerar lika många nya. Framförallt tycker jag att hela systemet är opålitligt. Allt funkar i en månad och sedan slutar det fungera, och det är svårt att förstå varför.

Vera fick ju en ny ägare för något år sedan och det utlovades stor förbättring efter alla klagomål, men deras android-app har blivit om möjligt ännu sämre.

Jag har tänkt att byta system, men vet inte till vad. Kanske blir det Athom Homey.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.