732 läst · 36 svar
732 läst
36 svar
Välja mellan 3 fas och 1 fas beroende på tid
Sida 1 av 3
Hej
Vi har effektavgift där jag bor, använder vi 3kw nångång mellan 7 och 19 under en månad, blir det ca 300kr. Vilket det blir varje månad eftersom ugn spis och vattenkokare eller mikro körs igång samtidigt vid matlagning, eller så är diskmaskinen eller tvättmaskinen igång. Ofast är vi på 3.5kw effektuttag.
Men, nu ska vi också ha en VVB på 3kw, om de råkar vara igång samtidigt kommer vi behöva betala 600 per mån bara för det.
Finns det något sätt att ställa om VVB så att den använder 1 fas under dagen, men 3 fas natte tid?
Jag tänkte mig, 2 kontaktorer, en 3 fas kontaktor och en 1 fas, men hur ska man säkerställa att bara en av de är igång?
Sen kanske styra kontaktor med wifi över esp32 eller liknande, på tid.
Vi har effektavgift där jag bor, använder vi 3kw nångång mellan 7 och 19 under en månad, blir det ca 300kr. Vilket det blir varje månad eftersom ugn spis och vattenkokare eller mikro körs igång samtidigt vid matlagning, eller så är diskmaskinen eller tvättmaskinen igång. Ofast är vi på 3.5kw effektuttag.
Men, nu ska vi också ha en VVB på 3kw, om de råkar vara igång samtidigt kommer vi behöva betala 600 per mån bara för det.
Finns det något sätt att ställa om VVB så att den använder 1 fas under dagen, men 3 fas natte tid?
Jag tänkte mig, 2 kontaktorer, en 3 fas kontaktor och en 1 fas, men hur ska man säkerställa att bara en av de är igång?
Det finns 3st 1kw patroner, enligt kopplingsschemat kan man välja N och L2 för att få 1kw, eller så kan man ha L1 L2 L3 för att få ut 3kw. Och så gulgröne såklart. Visst man kan koppla in N hela tiden och sen bara bryta bort L1 och L3 med en strömbrytare för N behövs inte vid 3 faser, men jag är intresserad av att göra det helt rätt.
Just nu tänker jag bara stänga av den på dagen med temperaturvredet, men vore fint att tex kunna köra med 1kw när priset är jättelågt under dagen också, och när andra faser har läg förbrukning.
Just nu tänker jag bara stänga av den på dagen med temperaturvredet, men vore fint att tex kunna köra med 1kw när priset är jättelågt under dagen också, och när andra faser har läg förbrukning.
Är inte så bra på el..
Men måste N bort för att köra 3kw
Vet en som har en destilleringsapparat med 3*1kw elpatron, där körs 3kw vid uppkok sen stängs en fas av med brytare, 1 kW körs kontinuerligt och 1kw körs via kontaktor för att hålla temperaturen. Hur det är kopplat vet jag inte men endast en brytare finns
Men måste N bort för att köra 3kw
Vet en som har en destilleringsapparat med 3*1kw elpatron, där körs 3kw vid uppkok sen stängs en fas av med brytare, 1 kW körs kontinuerligt och 1kw körs via kontaktor för att hålla temperaturen. Hur det är kopplat vet jag inte men endast en brytare finns
Har ni inte haft varmvatten tidigare??🤔
Du skriver N och L2 vid 1kw, är det L1 som byter till N eller separat N-plint? Några andra byglingar som skiljer?
Du skriver N och L2 vid 1kw, är det L1 som byter till N eller separat N-plint? Några andra byglingar som skiljer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 068 inlägg
Den enklast lösningen vore en enda kontakt i en av faserna, dvs man bryter bort 1 fas. Beroende på hur elpatronen är kopplad får man då vanligen halva effekten, i undantagsfall 2/3 av normal effekt.
Nu har vi inte fått effektavgift här än - men det låter som att du (oavsett) tar ut en rätt låg effekt(?). Sedan så räknas väl effekttariffen per timme. Hjälper inte det dig i din situation där varmvattenberedaren slår igång då och då?T Trolltomte skrev:Hej
Priset är 135kr per uttagen kw, så tar man 3kw vilket är lätt vanligt med ugn spis och disk eller tvätt igång samtidigt, då blir det 300kr per mån. Lägg nu till om VVBn med sina 3kw går igång, 600kr hejdå.@ @ndreas skrev:
Jag vet men enkelt kanske inte är helt rätt. Man kan bryta en fas, då blir det 2kw, bryt 2 tex L1 och L3 så blir det en patron på 1kw igång. Nollan ska bara inte alls vara på när det är 3 fas men behövs om det är 1 fas. Är inte intresserad av 2kw fallet.Bo.Siltberg skrev:
Nollan används inte o behövs inte vid 3 fas, den borde kopplas ifrån, och kopplas på bara när det är 1 fas.
Och eftersom det är så, borde nolla och 1 fas komma från en annan säkring än tex där L2 vanligen sitter.
Finns det ingen annan som har en omkoppling från 3 till 1 fas men om demand så att säga? Och rätt enligt alla regler.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 068 inlägg
Jag ser inga uppgifter i tråden om hur din VVB är kopplad. Har du sådana uppgifter? Om det är en modern VVB på 3 kW innehåller den troligen en enda tvåpolig elpatron som kan drivas med antingen 230 V eller 400 V. Då behöver du en kontaktor som växlar mellan fas och nolla.T Trolltomte skrev:Jag vet men enkelt kanske inte är helt rätt. Man kan bryta en fas, då blir det 2kw, bryt 2 tex L1 och L3 så blir det en patron på 1kw igång. Nollan ska bara inte alls vara på när det är 3 fas men behövs om det är 1 fas. Är inte intresserad av 2kw fallet.
Nollan används inte o behövs inte vid 3 fas, den borde kopplas ifrån, och kopplas på bara när det är 1 fas.
Och eftersom det är så, borde nolla och 1 fas komma från en annan säkring än tex där L2 vanligen sitter.
Finns det ingen annan som har en omkoppling från 3 till 1 fas men om demand så att säga? Och rätt enligt alla regler.
Det du beskriver är Y-kopplade elpatroner med ansluten nolla. Det är ovanligt. Vanligen finns ingen nolla med till trefasiga elpatroner. Kopplar du bort en fas där så halveras effekten, både om elpatronen är Y- eller D-kopplad. Är med Y-kopplad med nolla så blir effekten 2/3.
Det är en modern VVB. Den har 3 elpatroner var på 1 kw, vänster mitt och höger. Med 230V får man ut som mest 2 av 3. Kolla här finns kopplingschemat, det är precis en mkr300 https://www.byggahus.se/forum/threads/thermia-mkr300-styrning.537565/Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inga uppgifter i tråden om hur din VVB är kopplad. Har du sådana uppgifter? Om det är en modern VVB på 3 kW innehåller den troligen en enda tvåpolig elpatron som kan drivas med antingen 230 V eller 400 V. Då behöver du en kontaktor som växlar mellan fas och nolla.
Det du beskriver är Y-kopplade elpatroner med ansluten nolla. Det är ovanligt. Vanligen finns ingen nolla med till trefasiga elpatroner. Kopplar du bort en fas där så halveras effekten, både om elpatronen är Y- eller D-kopplad. Är med Y-kopplad med nolla så blir effekten 2/3.
Idag tex mellan kl 12 och 15 är priset nästan 0. Att bara köra den på natten missar dessa priser. Idag ska man ju under 3 timmar få den att gå upp till 80C om den hinner. Sen har man minst 2 dagar att vänta på bra priser, tills den tappar till ca 50C, med användning.
Sen ska man ju också undvika effektavgiften, men helger gäller den inte. Alla konstiga regler, därför behövs egentligen datorstyrning, men växla mellan 3 till 1 fas kräver kontaktorer, om det ska bli rätt.