En handdukstork är en praktisk lösning för att hålla handdukar torra och varma, vilket också kan bidra till att minska fukt i badrummet. Vi guidar dig till de olika typerna av handdukstorkar som finns på marknaden och vad du bör tänka på före köp.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt handdukstork till badrummet - tänk på det här

F
Jag har en elektrisk..som vi är för snåla för att använda.

Går det att eftermontera timer tro? Hade ju varit shysst att trycka igång den typ 3h när man duschat men avstängd övrig tid.

BirgitS
F Fideliox skrev:
Jag har en elektrisk..som vi är för snåla för att använda.

Går det att eftermontera timer tro? Hade ju varit shysst att trycka igång den typ 3h när man duschat men avstängd övrig tid.
Om den har sladd till ett uttag så går det ju att sätta in en timer emellan. Annars beror det nog på fabrikat och modell.

Redaktionen Redaktionen skrev:
En handdukstork är en praktisk lösning för att hålla handdukar torra och varma, vilket också kan bidra till att minska fukt i badrummet. Vi guidar dig till de olika typerna av handdukstorkar som finns på marknaden och vad du bör tänka på före köp.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt handdukstork till badrummet - tänk på det här
Valde bort handdukstork. Ångrar det inte en sekund. Hänger upp handduken i badrummet och den hinner torka till nästkommande dag. För mig känns det som rent slöseri med energi och resurser.

BirgitS
M MatsBengtsson89 skrev:
Valde bort handdukstork. Ångrar det inte en sekund. Hänger upp handduken i badrummet och den hinner torka till nästkommande dag. För mig känns det som rent slöseri med energi och resurser.
Man behöver ju inte ha handdukstorken på normalt. Hos oss kan det i början av september ibland vara så fuktigt inne att handdukarna inte torkar på ett dygn och då är det bra att sätta på torken i 1-2 timmar. Annars är värmen avstängd.

F
M MatsBengtsson89 skrev:
Är man familj på 5 pers så uppskattar man torken, tar lång tid och kan börja lukta unket.🤐 Handdukarna behöver ju krokar/hållare ändå liksom, eller du lägger tillbaka dom i linneskåpet direkt? 🤣

Blir en vattenburen eller timerstyrd för vår del nästa gång badrummet ska renoveras.

Redigerat:
F
BirgitS BirgitS skrev:
Om den har sladd till ett uttag så går det ju att sätta in en timer emellan. Annars beror det nog på fabrikat och modell.
Nej tyvärr är den inbyggd, kopplingen är fast.

BirgitS
Kanske går att stoppa in någon smart styrning i en dosa på vägen till handdukstorken. En sån som kan styras med fjärrkontroll och app.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske går att stoppa in någon smart styrning i en dosa på vägen till handdukstorken. En sån som kan styras med fjärrkontroll och app.
Tveksamt att göra ingrepp bakom kakeln tyvärr. Hade den varit separat avsäkrad så kanske det gått att göra något där. 😬

U
F Fideliox skrev:
Tveksamt att göra ingrepp bakom kakeln tyvärr. Hade den varit separat avsäkrad så kanske det gått att göra något där. 😬
Det lär ju finnas en kopplingsdosa på vägen eller en anslutningsdosa? Då kan du ju koppla in en smart puck i dosan och sen en trådlös knapp

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Det lär ju finnas en kopplingsdosa på vägen eller en anslutningsdosa? Då kan du ju koppla in en smart puck i dosan och sen en trådlös knapp
Ligger nog i vägg och golv skulle jag tro.

• Vägg med kromad duschhållare ovanför en vit toalettsits, del av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
F Fideliox skrev:
Ligger nog i vägg och golv skulle jag tro.
Jo men matas den inte separat från centralen så kommer det finnas en kopplingsdosa någonstans. Där kan du ju sätta en smart puck ☺️

• Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men matas den inte separat från centralen så kommer det finnas en kopplingsdosa någonstans. Där kan du ju sätta en smart puck ☺️
Ja, vet inte var den skulle vara. Har inga synliga dosor eller doslock.🙈

BirgitS
Det är rätt vanligt att kablarna/ledarna från elcentralen kopplas om i en takdosa (för taklampa) antingen i badrummet eller utanför badrummet om det är en bostad utan några dosor på väggen. Särskilt om handdukstorken inte har en egen säkring så måste ju elen någonstans delas upp åt olika håll.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Vill tipsa om ett problem som kan uppstå. Har ett äldre hus med vattenburen värme, där tidigare ägare renoverat badrummet på andra våningen och satt in en vattenburen handdukstork med elpatron. Sommartid var det förstås bra att kunna köra handdukstorken på el, men efter en tid slutade den att fungera. Problemet är att handdukstorken utgör den högsta punkten på hela värmesystemet. När luftbubblor bildas, vilket det tenderar göra efter en tid, så vandrar de uppåt och fastnar i handdukstorken. Det kunde alltså bli så att handdukstorken bara var delvis fylld med vatten på sommaren utan att man märkte det. När elpatronen slogs på blev den överhettad och brände sönder efter ett tag. Har du ett liknande läge skulle jag avråda från elpatron.

• Gilla
  • Wow
Kimball och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.