Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
Som fastighetsägare är man skyldig att vinter under hålla trottoarer och vägar
Har ni en vägförening .
Vem plogar bilvägen?

A
GlennB GlennB skrev:
Jag håller med div andra om att det är VANSINNIGT att bejöva snöröja annans mark, och har även hört att det inte håller juridiskt, men vem vet.

En kollega fick varje kväll efter jobbet när det snöat åka hem till sin gamla mamma och skotta hennes långa trottoar utanför på grund av kommunens horribla krav.

Ibland är man glad att bo på landet..

Jag känner lite som mattoys, vad ör nästa steg ? ska man asfaltera kommunens väg också ? kanske byta taket på angränsande byggnader ?

I stan är det en annan sak tycker jag, där är det en fastighetsägare som är ett företag eller en förening som åker på det, inte en privatperson.

När jag bodde i innerstan så var alltid trottoaren utanför vårat hus PERFEKT snöröjd och sandad, exakt där nästa byggnad tog vid låg snön i drivor på trottoaren, dom gfastighetsägarna sket fullständigt i det.

Dom snöröjde också på innergården där jag hyrde en parkering, men inte på den lilla vägsnutten in, nån gång frågade jag om dom inte kunde ta den när dom ändå höll på varvid killen i traktorn sa att dom hade gjort det förr men fått fan för det, för det var INTE deras väg, det var kommunens (tror jag) och då får man minsan inte okynnessnöröja den inte.. den ska vara hal och snöig tydligen trots att nån erbjuder sej att röja den gratis..
Oj vad arg du är. Viktigt att prioritera när man köper hus om man ogillar att skotta tycker jag. Köpa först och klaga sedan håller inte. Detta är dagens I-landsproblem.
Annars står man där när man inte orkar. Kollegans mamma hade kunnat anlita någon firma eller ungdom som gör jobbet. Hade säkert varit mindre kostnad och mindre besvär än att ha sonen att skotta varje gång det snöat. Denna historia verkar vara rena nippran.

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Oj vad arg du är. Viktigt att prioritera när man köper hus om man ogillar att skotta tycker jag. Köpa först och klaga sedan håller inte. Detta är dagens I-landsproblem.
Annars står man där när man inte orkar. Kollegans mamma hade kunnat anlita någon firma eller ungdom som gör jobbet. Hade säkert varit mindre kostnad och mindre besvär än att ha sonen att skotta varje gång det snöat. Denna historia verkar vara rena nippran.
Tycker inte han verkar arg - var läser du in det?

• Gilla
Haladria och 5 till
  • Laddar…
Höj kommunalskatten såpass mycket att det täcker snöröjningen av de trottoarer det gäller. Fast då blir det väl gnäll på de som bor i lägenhet, de betalar ju redan för snöröjningen via hyran.

S Sir Duke skrev:
På vilket sätt är det frivilligt??

Inte nog med att jag inte får använda (bebygga) de sista metrarna mot gatan (prickmark). Jag ska alltså dessutom sköta om annans mark utanför. Som väghållaren dessutom dumpar snö från gatan på.
prickmark har inte med detta att göra, och du anger inte varför den är prickad heller...

och det är frivilligt att betala, annars får du skotta själv. Om det är kommunen som ska skotta alla trottoarer enligt vad som skrivs här så blir det ingen frivillighet, alla måste betala. Inget är gratis, vilket vissa verkar tro bara för att det är ”kommunen”. Och, om man inte vill ha allt ansvar som följer med ett husägande så kanske lägenhet är ett bättre alternativ?

• Haha
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Gamlingen Gamlingen skrev:
Här är det så att OM kommunen använder trottoaren som upplag så behöver vi inte skotta, annars är det tomtägarens skyldighet, betyder igentligen att vi skottar för vår egen skull och så posten kan delas ut så mycket som behövs.
Samma i Linköping. Höll min del snöfri, och så kom snöröjningen med full spätta å slängde upp 20 kubik snö på ”min” trottoarbit... då gav jag upp... Står även som du sade att används det som upplag så slipper man ösa bort det. ( sedan har kommun via dagiset dubbelt sp lång bit, som inte röjs, så kände mig inte helt skyldig när jag slutade... såg knepigt ut med min röjsa bit som slutade i kommunens orörda trottoar....

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Magnus Filip skrev:
Ansvaret tas inte bort för att man är äldre eller sjuk. Tex. som parallell så måste skatten betalas in och räkningar betalas även om man är dålig.

. Enklast vore väl att anlita någon som sköter allt, så slipper man ansvarsfrågan? Men att hålla hårt i pengarna eller lägga dom på nöjen är väl viktigare?
Vad arga några blev. Men vi tänker väl olika. Alla tänker olika. Sorry för det!

Som parallell, Mina föräldrar har hus och fixade allt allt allt själva förut. Nu är de äldre och orkar inte så de har hantverkare där då och då. För väl hade de tagit höjd för det och räknat med all den extra kostnaden. De har RUT också.

Men att bo kvar i huset och sedan stå och klaga och gnälla över att taket behöver fixas men det är för dyrt eller att det kostar att ha entreprenad på snöröjningen. Ja, vad skall man säga? Väx upp eller mogna passar inte riktigt in på äldre, men inser man inte i tid att man blir äldre och inte kommer att orka så är det något tossigt någonstans. Eller?

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Höj kommunalskatten såpass mycket att det täcker snöröjningen av de trottoarer det gäller. Fast då blir det väl gnäll på de som bor i lägenhet, de betalar ju redan för snöröjningen via hyran.
Lite tröttsamt att lösningen alltid ska vara att höja skatten...
Så fort nåt inte funkar skriker vissa att det beror på att borgarna avskaffade alla skatter för 20 år sedan.
Nej var inte oroliga, vi betalar fortfarande skatt i det här landet. Näst högst i hela världen.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
A
S Sir Duke skrev:
Lite tröttsamt att lösningen alltid ska vara att höja skatten...
Så fort nåt inte funkar skriker vissa att det beror på att borgarna avskaffade alla skatter för 20 år sedan.
Nej var inte oroliga, vi betalar fortfarande skatt i det här landet. Näst högst i hela världen.
Eller så vill man ha en värld av frihet där man själv väljer vad man vill betala för?
Eller så vill man att staten skall sköta allt för alla och man gladeligen betalar det på skatten.
Eller så vill man inte betala skatt alls helst och ändå bara få få och få , för till staten regnar ändå pengarna in som manna från himlen
Eller så skall man helst ta från de som "har" pengar, Ytterst få "har" bara pengar sådär, oftast är det mkt jobb och slit bakom och uppoffringar.

Bara att välja! :)

Jag har lite svårt att förstår var man ska göra av all snö? Ska man skotta ut den på vägbanan igen?

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Eller så vill man ha en värld av frihet där man själv väljer vad man vill betala för?
Eller så vill man att staten skall sköta allt för alla och man gladeligen betalar det på skatten.
Eller så vill man inte betala skatt alls helst och ändå bara få få och få för pengarna till staten regnar ändå in som manna från himlen
Eller så skall man helst ta från de som "har" pengar, Ytterst få "har" bara pengar sådär, oftast är det mkt jobb och slit bakom och uppoffringar.

Bara att välja! :)
Ytterligare ett alternativ är ju att inte snöröja trottoarer i villaområden på vintern. Här är det ingen som skottarnas på trottoaren.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
P Parkeringsvakten skrev:
Ytterligare ett alternativ är ju att inte snöröja trottoarer i villaområden på vintern. Här är det ingen som skottarnas på trottoaren.
Men om någon som bor i en lägenhet passerar villaområdet på trottoaren på väg till affären eller bussen och det inte är skottat. Hur har du tänkt då?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstår var man ska göra av all snö? Ska man skotta ut den på vägbanan igen?
Deponera på upplagsplatser

Jag slänger in den på min tomt till barnens stora glädje

Magnus Filip skrev:
Men om någon som bor i en lägenhet passerar villaområdet på trottoaren på väg till affären eller bussen och det inte är skottat. Hur har du tänkt då?
Då får man gå på kanten av den plogade vägen. Min erfarenhet är att de gator som har trottoarer är ganska breda.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.