I år är de 2 trottoarerna som jag ansvarar för stängda för gående. Den tredje är trafikverkets.

Jag kom hem från jobbet och kommunen hade inte gjort en enda väg i byn, suttit fast i 3 timmar i bilkö för att trafikverket inte gjort vid sina vägar. Jag fick ställa bilen ute på gatan och ploga fram så bilen kom in i garaget, sen gick jag och åt middag typ i 10 minuter för att sen fortsätta skotta.

När jag är på väg att ta trottoaren så kommer traktorn och trycker upp med full kraft på trottoaren 1-1,5 meter hög vall. Full med grus och skit.

Nu kan jag inte få bort snön någonstans för att där jag lägger snö är fullt och snön som kommer från gatan kommer inte in på min tomt (gräs) Det är alltså fullt överallt där man kan lägga snö efter att jag fick hjälp av en snäll kille som rensade framför brevlådan, men då blev den delen full med.
När allt var röjt så att brevlåda, soptunnor och min bil kom ut var klockan 21, hade jag fortsatt med trottoaren så hade jag inte varit klar på minst 4-5 timmar till så mycket det kom på ett par timmar.

Så trottoaren är avstängd för gående denna vinter. Nästa vinter så har jag nog införskaffat en snöslunga eller en traktor och får således lättare att slänga snön mellan trottoar och väg. Men skulle en granne komma nu och be mig skotta bort så kan de dra åt fanders på riktigt. Men de ser ju att det finns ingenstans att göra av skiten =)
 
  • Gilla
anojak och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark. Självklart valde vi tomt utan trottoar.
Så för dig är det "självklart" att du ska slippa sköta en bit trottoar, men du är villig att ta till polisanmälan mot den stackars grannen som inte gör det, trots att det är en uppenbart orättvis börda? Din känsla för solidaritet uppvisar tydliga brister. Att du i slutändan inte delade ut lapparna anonymt utan ringde på och rakryggat stod för din tämligen osympatiska hållning var i alla fall hedervärt på sitt sätt.

Dessvärre är våra lagar och förordningar inte alltid rättvisa, vilket det här exemplet tydligt visar. Personligen tycker jag att det är systemet som är fel. Att din granne åläggs att skotta och sanda kommunens trottoar som du sedan fritt kan nyttja och gå trygg och bekvämt på utan att själv behöva lyfta ett finger är inget annat än skandalöst.

Jag kan förstå att en och annan granne slängde dörren i ansiktet på er.
 
  • Gilla
  • Älska
David-O och 10 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Jag slänger in den på min tomt till barnens stora glädje
Ja det kan man ju förstås göra. Men har aldrig sett några trottoarer som skottas i villaområden. Det vanliga är att man skottar runt brevlådan så att brevbäraren kommer fram.
 
Jag har lite svårt med resonemanget att allt ska lösas via skatten och jag har absolut inget eget ansvar. I många kommuner bor de flesta på landsbygden dvs trottoarer är ett icke problem. Att då kräva skattehöjning för att de i den mindre tätorten ska slippa gå ut utanför sin heliga tomt syns lite speciellt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Lite tröttsamt att lösningen alltid ska vara att höja skatten...
Så fort nåt inte funkar skriker vissa att det beror på att borgarna avskaffade alla skatter för 20 år sedan.
Nej var inte oroliga, vi betalar fortfarande skatt i det här landet. Näst högst i hela världen.
Det är väl inget. Vi ska vara bäst på skatter. Dubbelt så bra som de som nu är bäst.

Vänta du bara.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pallewea skrev:
Jag har lite svårt med resonemanget att allt ska lösas via skatten och jag har absolut inget eget ansvar. I många kommuner bor de flesta på landsbygden dvs trottoarer är ett icke problem. Att då kräva skattehöjning för att de i den mindre tätorten ska slippa gå ut utanför sin heliga tomt syns lite speciellt.
Kan hålla med om skattedelen. Men med eget ansvar kommer också valet för den enskilde att inte snöröja. Så vill man inte ha kollektiva skattefinansierade lösningar så får man nog leva utan vissa trottoarsträckor när snön kommer. Det lär aldrig gå att få tvångsmetoden att leverera fullständigt. Om vi inte talar om polisstat och grannangiveri då. Men det tilltalar väl bara den biologiskt determinerade tredjedelen av befolkningen som har auktoritära drag. Och det finns goda skäl att hålla dem på mattan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tänk att det är så många som inte kan acceptera att det blir snöigt på vintern och ska förstöra för dem som vill åka skidor, spark eller dra pulka.
Jag kan bara hålla med dem som menar att denna form av arbetsplikt/naturabeskattning från kommunernas sida är otidsenlig.
Den som oroar sig för halka kan väl skaffa broddar.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Tänk att det är så många som inte kan acceptera att det blir snöigt på vintern och ska förstöra för dem som vill åka skidor, spark eller dra pulka.
Jag kan bara hålla med dem som menar att denna form av arbetsplikt/naturabeskattning från kommunernas sida är otidsenlig.
Den som oroar sig för halka kan väl skaffa broddar.
Soldrivna elsparkar är det senaste väl? Och
näverbroddar är ännu bättre än de med smutsigt fossilt fotavtryck.

Lårbenshalsar och nyckelben brukar jag laga med osaltad trolldeg. Och om man som modern stadsbo ogillar lukten av liggsår så går det utmärkt att dölja med mynta och tramsrot.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
Magnus Filip skrev:
Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?
Jag tycker att kommun kan skicka ut ett upplysningsbrev om vad som gäller för den gatan. En polisanmälan skapar nog en ganska dålig stämning i området. Att prata med grannarna borde ju gå att göra. En del kanske inte har bott där från början och vet inte vad som gäller.
Själv har jag lagt många gratistimmar under 20 års tid på en 30 meters trottoar som ägs av kommun. .Till och med ställt in helgresor bara för det skall snöa mycket. Måste vara med direkt innan alla trampar ner snön med påföljd att det är svårt med alla fotspår som fryser fast.
 
  • Wow
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Ja det här är ju också ett ämne...jag har aldrig begripit varför man ska vara skyldig att skotta snö utanför sin egen fastighet? Bjuder man in folk på tomten, ja då får man se till att de inte slår omkull, men vara tvungen att hålla på och stöka utanför?
Jag tycker nog att en kommun ska vara tvungen att ta sitt ansvar som tomt- mark- och fastighetsägare, också.

Här saknas lyckligtvis trottoar, bara väg utanför i ett mikrosopiskt villaområde på vischan, och kommunen sköter tom "vallgenombrytning".
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
W widde1 skrev:
Till och med ställt in helgresor bara för det skall snöa mycket.
Helt absurt.
 
  • Gilla
anojak och 2 till
  • Laddar…
W widde1 skrev:
Jag tycker att kommun kan skicka ut ett upplysningsbrev om vad som gäller för den gatan. En polisanmälan skapar nog en ganska dålig stämning i området. Att prata med grannarna borde ju gå att göra. En del kanske inte har bott där från början och vet inte vad som gäller.
Själv har jag lagt många gratistimmar under 20 års tid på en 30 meters trottoar som ägs av kommun. .Till och med ställt in helgresor bara för det skall snöa mycket. Måste vara med direkt innan alla trampar ner snön med påföljd att det är svårt med alla fotspår som fryser fast.
Är detta i ett vanligt villaområde? Kan du inte lägga uppenbart bild, har aldrig varit med om att man skottar trottoarer.
 
  • Gilla
P_H
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja det här är ju också ett ämne...jag har aldrig begripit varför man ska vara skyldig att skotta snö utanför sin egen fastighet? Bjuder man in folk på tomten, ja då får man se till att de inte slår omkull, men vara tvungen att hålla på och stöka utanför?
Jag tycker nog att en kommun ska vara tvungen att ta sitt ansvar som tomt- mark- och fastighetsägare, också.

Här saknas lyckligtvis trottoar, bara väg utanför i ett mikrosopiskt villaområde på vischan, och kommunen sköter tom "vallgenombrytning".
skulle kosta minimum 4000 extra om året på renhållningsavgiften, beredd att betala det?
 
Jag och alla andra betalar redan.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag och alla andra betalar redan.
Utveckla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.