Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Kolla noggrant upp att din delar av din tomt inte ingår i vägområdet. Isåfall får du nog inte sätta någon häck alls. Bara för att du äger marken är det inte samma sak som att du får göra som du vill. Detta bör lantmäteriet ha koll på.
Bara för att förtydliga: En vägförening (egentligen samfällighetsförening) som förvaltar en gemensamhetsanläggning för väg har inte rätt att ha vägområde på en fastighet som inte listas som belastad i anläggningsbeslutet. D v s står ens fastighet inte som belastad av väganläggningen så slutar den anläggningen vid fastighetsgränsen. I detaljplanerade villaområden är det ovanligt att vägområdet sträcker sig över fastighetsgränsen, gemensamhetsanläggningen ska rymmas på den allmänna platsmarken mellan fastigheterna. Ibland finns mindre omfattande särlösningar där en anläggning ligger på kvartersmark som har tillkommit som en mindre avvikelse från planen genom anläggningsbeslutet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helt galet att folk genar över din uppfart, jag hade också blivit irriterad. Plantera du din häck men se till att ha några decimeters säkerhet bara.

• Gilla
Sopiis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara för att förtydliga: En vägförening (egentligen samfällighetsförening) som förvaltar en gemensamhetsanläggning för väg har inte rätt att ha vägområde på en fastighet som inte listas som belastad i anläggningsbeslutet. D v s står ens fastighet inte som belastad av väganläggningen så slutar den anläggningen vid fastighetsgränsen. I detaljplanerade villaområden är det ovanligt att vägområdet sträcker sig över fastighetsgränsen, gemensamhetsanläggningen ska rymmas på den allmänna platsmarken mellan fastigheterna. Ibland finns mindre omfattande särlösningar där en anläggning ligger på kvartersmark som har tillkommit som en mindre avvikelse från planen genom anläggningsbeslutet.
Det är riktigt - ville bara uppmärksamma att det kan förekomma. Det kan bli lite pinsam reträtt annars 😂

S Sopiis skrev:
Ja, folk genar över uppfarten mellan bilen och tunnorna. Och nej, det blir inte för tajt med bil och staket eller häck. Det blir lagom för att vi ska kunna ta oss ut och in.
Kan du inte parkera längre bak så att det inte går att komma mellan soptunna och bil?
tänker att det borde vara enklaste och snabbaste sättet för att få en förändring i väntan på en mer permanent.

M mattoys skrev:
Kan du inte parkera längre bak så att det inte går att komma mellan soptunna och bil?
tänker att det borde vara enklaste och snabbaste sättet för att få en förändring i väntan på en mer permanent.
Men herregud. Min sambo använder ju bilen för att komma till jobbet, den står ju inte alltid på uppfarten. Hur kan det vara en lösning?

• Haha
Hammarskallen
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Hur skulle det vara med höga breda blomlådor som ni ställer direkt på asfalten så att de bildar en ”mur”? Plantera något lättskött och torktåligt eller välj en modell med vattenmagasin, så blir det nästan som en häck 🙂 Man kan nog till och med ha buskar i dem om de är tillräckligt djupa.

• Gilla
coconut
  • Laddar…
S Sopiis skrev:
Men herregud. Min sambo använder ju bilen för att komma till jobbet, den står ju inte alltid på uppfarten. Hur kan det vara en lösning?
Lugna ner dig lite...

Det var inte tänkt som någon permanent lösning utan skulle kunna vara ett sätt att få folk att sluta gena, när ni har bilen hemma.

Om bilen är borta så går det för övrigt inte att gå mellan soptunnan och bilen per definition.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Lugna ner dig lite...

Det var inte tänkt som någon permanent lösning utan skulle kunna vara ett sätt att få folk att sluta gena, när ni har bilen hemma.

Om bilen är borta så går det för övrigt inte att gå mellan soptunnan och bilen per definition.
Gör dig nu inte dummare än vad du är.....

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
S Sopiis skrev:
Jag har anmält en del av dina kommentarer som irrelevanta. Håll dig till ämnet eller lämna tråden.
S Sopiis skrev:
Tack för info, har anmält en del av inläggen som skrivits i denna tråd som irrelevanta. Bygga hus svarar inte på min begäran att stänga av kommentarer eller att inaktivera inlägget eftersom det kommer så mycket troll nu.
Lite tjatigt, har du @Sopiis inget att skriva om som berör vägföreningar eller häckar?

Jag anser att åtminstånde 2 m från vägens/ gatans kant borde vara fritt för siktens skull, dessutom är det mycket lättare att röja snö om det inte går ut så mycket häckar och staket till gatan.

S Sopiis skrev:
Inte i min mening. Vad jag kan se enligt tomtkartan kommer häcken hamna precis på tomtgränsen. Sen ska vi såklart se till att klippa den inåt. Vi har inget ”orätt” uppsåt här, tänker mest att det är en bedömningsfråga som i slutändan kommer att handla om centimeter.
Tänk på att höjden på träd, staket, buskar, etc inte får vara högr än ca 80-90 cm över körbanans nivå i 0-x meter från körbanans kant vid tex korsning, garageutfart, etc.

Här är ett exempel,
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECCQQAQ&usg=AOvVaw0mEM6jCovba5HdrI8_-YuP

Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att höjden på träd, staket, buskar, etc inte får vara högr än ca 80-90 cm över körbanans nivå i 0-x meter från körbanans kant vid tex korsning, garageutfart, etc.

Här är ett exempel,
[länk]
Det kravet verkar TS klara sig ifrån.
Utsnitt av satellitbild visande en markområde med otydliga detaljer och röd utropstecken-markör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
S Sopiis skrev:
Inlägg anmält.
roligast i staan

A
K Kane skrev:
Det kravet verkar TS klara sig ifrån.
[bild]
du får ju inte visa bilder på TS....

A
F fribygg skrev:
Lite tjatigt, har du @Sopiis inget att skriva om som berör vägföreningar eller häckar?

Jag anser att åtminstånde 2 m från vägens/ gatans kant borde vara fritt för siktens skull, dessutom är det mycket lättare att röja snö om det inte går ut så mycket häckar och staket till gatan.
Nä hon är alldeles för lättkränkt, i synnerhet när hon inte får medhåll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.