7 653 läst · 66 svar
8k läst
66 svar
Vägföreningen motsätter sig häck
Jo tack. Vi har landat i samma tanke efter alla "konstruktiva" svar i detta inlägg. Ev. att vi kör staket istället.Farstatjej90 skrev:Detta är ju rätt enkelt. Du säger att marginalerna är små. Det är ju just en sådan situation där du behöver någon som mäter exakt på plats var gränsen går. Sen sätter du häcken på DIN tomt och dokumenterar allt noga med foton.
På det sättet blir det inte möjligt att diskutera och tjafsa. Du vet nu att du har någon som har ögonen på dig så gör allt rätt så det inte kan ifrågasättas.
Ditt alternativ är att sätta häcken så långt in på din tomt att ingen kan påstå att den står utanför.
Grannen är inte gnällig utan vill nog mest att det ska bli rätt. Ingen ambition att annektera någon mark här, så vi får helt enkelt bara kolla upp var tomtgränsen går exakt.S Staffan-N skrev:
Hmm, det hade inte fungerat att lägga en kullersten modell större vid hörnet? Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos er men jag har en kompis vars granne har gjort så för att förhindra folk som ska köra på deras tomt.
Ja precis, det viktiga är nog att kolla upp vart gränsen går. Vi bor i ett område där alla har stora tomter och relativt luftigt mellan husen samt skogspartierna, så det är inte direkt trångt. Av någon konstig anledning leder det till att många använder sig av delar utanför tomten för avlastning. Så det är ev så att vägföreningne är extra noga nu när det görs nya häckar, uppfarter etc.mexitegel skrev:”Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig”
Kolla noggrant upp att din delar av din tomt inte ingår i vägområdet. Isåfall får du nog inte sätta någon häck alls. Bara för att du äger marken är det inte samma sak som att du får göra som du vill. Detta bör lantmäteriet ha koll på.
Punkt 1a är när man är nära tomtgräns är att man alltid ska ha marginalen på som sida. Det räcker med 1 cm fel så retar det folk i onödan och med fel grannar så har du en tvist på halsen du troligen gärna hade sluppit. Tänk själv på att ni inte vill att att någon använder er mark. Vägföreningen ska ju verka för alla sina medlemmars bästa och de ska inte se med blida ögon om någon medlem tar sig friheter på andras bekostnad (läs planterar häck på gemensamt område)
Det finns ett aktuellt fall där man får riva ett attefallsbostadshus för det hamnade 34 cm fel.
Att gränsmarkeringar saknas innebär inte att gränsen saknas. Så begär utsättning av gränsen när du kollat upp vad du får göra på området och sätt sedan häcken med marginal på din sida.
Är det en vägkorsning eller kraftig kurva måste ni och alltid hålla häcken under 80 cm höjd, 10 meter åt vardera håll. (Den så kallade sikttriangeln).
Rent formellt så kan vägföreningen begära handräckning hos kronofogden för att du ska ta bort häcken om den står där felaktigt. Och ja, ”några cm” räcker för det. Tar du ändå inte bort häcken går vägföreningen till tingsrätten och du får betala deras rättegångskostnader samt att de begär verkställighet hos kronofogden som då kommer och tar bort häcken på din bekostnad.
Kort och gott - håll dig på din sida gränsen.
Jo jag funderade på det också. Ev att vi kan sätta någon mur eller staket istället för häck, så att det blir en inramning utan att det tar stor plats eller rikserar att, som många i denna tråd benämnt det, "annektera" mark.I ibrakadabra skrev:
Som sagt så kan du inte plantera häcken på själva gränsen, den måste sitta helt på din sida. Så dra in häcken några decimeter in på din tomt (under förutsättning att du är 100% säker på vart gränsen går) så kan ingen säga någonting.
om rotstocken står på gränsen så kommer häcken se kul ut när den är helt renrakad till stammen från gatusidan. troligtvis kommer häcken inte att överleva.S Sopiis skrev:
bygg istället en 4m hög mur innanför tomtgränsen gärna med taggtråd överst så att ingen plankar för att gina
ställ denna nya häck minst 50cm in oxå dåS Sopiis skrev:Hela fallet som jag försöker beskriva är att marginalerna är så små så det kommer att bli en bedömningsfråga. Vad jag kan se kommer vi placera häcken precis på tomtgränsen, men i och med att markeringar saknas så är det i helt lätt att avgöra exakt. Men det handlar om centimeter i så fall. Tidigare har det inte funnits något som markerar tomten ut mot vägföreningens mark. Detta har vi runt resterande del av tomten och där ställer vi häcken 50 cm in på tomten.
denna modell blir troligen för låg då med lätthet går att planka om man inte förstärker den med taggtrådD Dilato skrev:
https://ipcam-shop.dk/sv/taggtraad-...i-DEYHY82nOmyP-LhZSTglBAVKnA_W2RoCoR0QAvD_BwE
löjligtS Staffan-N skrev:
här krävs handräckning av HA
eller förbereda för kriget som kommer mad att gräva en skyttegravI ibrakadabra skrev:
Tack för info, har anmält en del av inläggen som skrivits i denna tråd som irrelevanta. Bygga hus svarar inte på min begäran att stänga av kommentarer eller att inaktivera inlägget eftersom det kommer så mycket troll nu. Lite tråkigt.mexitegel skrev:En av reglerna vi har här på forumet är att medlemmar ska kunna vara anonyma om de vill och inte outas av självpåtagna detektiver Jag antar att TS hade den önskan eftersom text var maskerad i trådstarten…
Sopiis du kan klicka på de tre prickarna längst ner till höger i inläggen och anmäla till moderator så tar de bort om du vill.
Stänga av kommentarer i ett forum? Hur tänkte du där?