Hej!

Vi flyttade in i ett hus förra året. Nu vill vi plantera en häck som ramar in vår asfalterade uppfart eftersom folk sneddar över denna, för att det blir en ungefär 5 sekunder snabbare väg än att gå runt.

Vi har kört med en jordfräs där vi tänker plantera häcken. Den asfalterade uppfarten går i linje med tomtgränsen, så för att slippa dra upp asfalten så har vi planerat att sätta häcken precis utanför. Den kommer att hamna på tomtgränsen. Det enda vi har att gå på är lantmäteriets karta.
En granne som sitter med i vägföreningen kom igår och sa att vi sätter vär häck utanför tomtgränsen, vilket kommer att bli ett problem. Denna granne ska till råga på allt flytta...
Sedan tidigare har vi grävt ut ca 50 cm från garaget (gråmarkerat på bild) som utgör tomtgränsen ut mot vägföreningens gångstig för att frigöra vår fasad, som tidigare varit helt överbelamrad med växtlighet som legat direkt mot putsen. I detta fall är det ingen som sagt något, inte heller denne granne i fråga som nu är i farten.

Min fundering är mest, vad kan en vägförening göra? Kan de utställa vite mot oss eller tvinga oss med något medel att ta ner häcken? Vad har de för påtryckningsmedel tillgängliga? För mig känns det lite dubbelt att vi behöver rensa ogräs på deras mark men när vi vill sätta häck i samma linje då är detta fel. Också när det inte ens finns några tydliga tomtmarkeringar i marken.

Bifogar bild, rödmarkerat område är planerat för häcken.
 
Redigerat:
Planerar ni att plantera häcken utanför er fastighet, eller har jag missuppfattat dig?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
R
Att sätta en häck utanför tomtgräns är inte ok men ni kan ha den på gränsen utan någons lov. I och med att det är en väg så kan man sköta klippningen ifrån vägen, hade det varit en granntomt så bör man plantera häcken ca 0.5m in på sin egna tomt så att man kan klippa och sköta den ifrån sin egna sida..
 
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
J
Bara för att ni har rensat ogräs på vägföreningens mark, vilket du själv skriver så kan ni inte annektera den samma. Föreningen måste behandla alla lika, och skulle ni få tillåtelse till detta skulle det i förlängningen tillåta anarki, och folk kan då börja flytta ut gränserna mer och mer. Detta är vanligt vid tex sjöar och vattendrag. Plötsligt är det uteplatser etc som folk tar sig friheten att bygga som en slags betalning för att de "tar hand om, och gör fint". Deras tvångsmedel är väl helt enkelt att om ni inte tar bort häcken så tar dom bort den genom en extra grov rensning av sly etc på sin mark. I värsta fall genom en extra avgift.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
S Sopiis skrev:
Vi har kört med en jordfräs där vi tänker plantera häcken. Den asfalterade uppfarten går i linje med tomtgränsen, så för att slippa dra upp asfalten så har vi planerat att sätta häcken precis utanför. Skulle säga att det handlar om ca 50 cm utanför vår tomtgräns, som inte heller den är helt lätt att lokalisera, eftersom det inte finns någon markering. Det enda vi har att gå på är lantmäteriets karta.
En granne som sitter med i vägföreningen kom igår och sa att vi sätter vär häck utanför tomtgränsen, vilket kommer att bli ett problem. Denna granne ska till råga på allt flytta...
Granen har givetvis rätt, ni får inte anlägga häck på någon annans fasta egendom. Att ni själva asfalterat eran fastighet och nu vill ha växter där istället är erat och endast erat problem. Det ger er inga som helst rättigheter att plantera häcken på någon annans fasta egendom. Plantera häcken på er mark istället för att olovligen nyttja någon annans... Att det är dåligt med markeringar betyder att ni i så fall får ansöka om en fastighetsbestämning innan ni planterar häcken, det ger er så klart inte ett frikort att ta någon annans mark i anspråk.
S Sopiis skrev:
Sedan tidigare har vi grävt ut ca 50 cm från garaget (gråmarkerat på bild) som utgör tomtgränsen ut mot vägföreningens gångstig för att frigöra vår fasad, som tidigare varit helt överbelamrad med växtlighet som legat direkt mot putsen. I detta fall är det ingen som sagt något, inte heller denne granne i fråga som nu är i farten.
Att ni tidigare olovligen tagit annans mark i anspråk ger er inte rätt att göra det igen. Istället bör ni vara ytterst glada och tacksamma över att ni inte stött på mer patrull. Ditt agerande är fullständigt orimligt och i strid mot gällande rätt.
S Sopiis skrev:
Min fundering är mest, vad kan en vägförening göra? Kan de utställa vite mot oss eller tvinga oss med något medel att ta ner häcken? Vad har de för påtryckningsmedel tillgängliga? För mig känns det lite dubbelt att vi behöver rensa ogräs på deras mark men när vi vill sätta häck i samma linje då är detta fel. Också när det inte ens finns några tydliga tomtmarkeringar i marken.

Bifogar bild, rödmarkerat område är planerat för häcken.
Det beror på, framför allt är det en fråga för markägaren. Denne kan ansöka om handräckning hos kronofogden bland annat, samt stämma er för det kostnader som erat olovliga ianspråktagande av marken medfört. Vad du känner är helt ovidkommande, det här är en fråga om juridik, inte dina känslor över att inte få ta någon annans mark i anspråk för att du upplever att din egna fastighet är för liten.

Till att börja med bör du nog ta reda på vem som är markägare. En gemensamhetsanläggning äger inte marken den förvaltar, en samfällighet däremot gör det. Delägarna i en samfällighets är minst två fastigheter, vila i sin tur ägs av privatpersoner eller juridiska personer (eller förvaltas av staten).
globaljuggler globaljuggler skrev:
Planerar ni att plantera häcken utanför er fastighet, eller har jag missuppfattat dig?
Nej det är korrekt. TS verkar dessutom upprörd över att folk påpekar det självklara i att man inte får plantera häckar på någon annans fastighet och motiverar sitt egenmäktiga förfarande med att det är jobbigt att dra upp den asfalt som TS valt att täcka sin egna fastighet med. Dessutom verkar TS redan tagit sig friheter på andras fasta egendom och tycker att eftersom det gått bra förut måste det gå bra igen. TS verkar ha en minst sagt skruvad moralisk kompass.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Planerar ni att plantera häcken utanför er fastighet, eller har jag missuppfattat dig?
Inte i min mening. Vad jag kan se enligt tomtkartan kommer häcken hamna precis på tomtgränsen. Sen ska vi såklart se till att klippa den inåt. Vi har inget ”orätt” uppsåt här, tänker mest att det är en bedömningsfråga som i slutändan kommer att handla om centimeter.
 
R
S Sopiis skrev:
Inte i min mening. Vad jag kan se enligt tomtkartan kommer häcken hamna precis på tomtgränsen. Sen ska vi såklart se till att klippa den inåt. Vi har inget ”orätt” uppsåt här, tänker mest att det är en bedömningsfråga som i slutändan kommer att handla om centimeter.
Föreslår en utsättning av tomtgränser innan ni sätter eran häck..
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Granen har givetvis rätt, ni får inte anlägga häck på någon annans fasta egendom. Att ni själva asfalterat eran fastighet och nu vill ha växter där istället är erat och endast erat problem. Det ger er inga som helst rättigheter att plantera häcken på någon annans fasta egendom. Plantera häcken på er mark istället för att olovligen nyttja någon annans... Att det är dåligt med markeringar betyder att ni i så fall får ansöka om en fastighetsbestämning innan ni planterar häcken, det ger er så klart inte ett frikort att ta någon annans mark i anspråk.

Att ni tidigare olovligen tagit annans mark i anspråk ger er inte rätt att göra det igen. Istället bör ni vara ytterst glada och tacksamma över att ni inte stött på mer patrull. Ditt agerande är fullständigt orimligt och i strid mot gällande rätt.

Det beror på, framför allt är det en fråga för markägaren. Denne kan ansöka om handräckning hos kronofogden bland annat, samt stämma er för det kostnader som erat olovliga ianspråktagande av marken medfört. Vad du känner är helt ovidkommande, det här är en fråga om juridik, inte dina känslor över att inte få ta någon annans mark i anspråk för att du upplever att din egna fastighet är för liten.

Till att börja med bör du nog ta reda på vem som är markägare. En gemensamhetsanläggning äger inte marken den förvaltar, en samfällighet däremot gör det. Delägarna i en samfällighets är minst två fastigheter, vila i sin tur ägs av privatpersoner eller juridiska personer (eller förvaltas av staten).

Nej det är korrekt. TS verkar dessutom upprörd över att folk påpekar det självklara i att man inte får plantera häckar på någon annans fastighet och motiverar sitt egenmäktiga förfarande med att det är jobbigt att dra upp den asfalt som TS valt att täcka sin egna fastighet med. Dessutom verkar TS redan tagit sig friheter på andras fasta egendom och tycker att eftersom det gått bra förut måste det gå bra igen. TS verkar ha en minst sagt skruvad moralisk kompass.
Inte i min mening. Vad jag kan se enligt tomtkartan kommer häcken hamna precis på tomtgränsen. Sen ska vi såklart se till att klippa den inåt. Vi har inget ”orätt” uppsåt här, tänker mest att det är en bedömningsfråga som i slutändan kommer att handla om centimeter.
 
R Rejäl skrev:
Att sätta en häck utanför tomtgräns är inte ok men ni kan ha den på gränsen utan någons lov. I och med att det är en väg så kan man sköta klippningen ifrån vägen, hade det varit en granntomt så bör man plantera häcken ca 0.5m in på sin egna tomt så att man kan klippa och sköta den ifrån sin egna sida..
Den kommer hamna mitt på tomtgränsen. Dock svårt att avgöra då markeringar inte finns i slutet på tomten som vi kan gå efter.
 
R Rejäl skrev:
Föreslår en utsättning av tomtgränser innan ni sätter eran häck..
Hur gör man detta? Är det hos lantmäteriet?
 
R
S Sopiis skrev:
Den kommer hamna mitt på tomtgränsen. Dock svårt att avgöra då markeringar inte finns i slutet på tomten som vi kan gå efter.
Då kan du ju inte veta att den hamnar på eran sida, att plantera en häck mitt på gränsen är att plantera halva häcken på annans mark..
En utsättning av gränserna är det enklaste för att slippa framtida problem😊
 
  • Gilla
MetteKson och 11 till
  • Laddar…
R
S Sopiis skrev:
Hur gör man detta? Är det hos lantmäteriet?
Kommunens byggnadskontor brukar ha en utsättningstjänst..
 
  • Gilla
Betty72 och 1 till
  • Laddar…
S Sopiis skrev:
Inte i min mening. Vad jag kan se enligt tomtkartan kommer häcken hamna precis på tomtgränsen. Sen ska vi såklart se till att klippa den inåt. Vi har inget ”orätt” uppsåt här, tänker mest att det är en bedömningsfråga som i slutändan kommer att handla om centimeter.
Eftersom en fastighetsgräns inte har någon areal är det per definition omöjligt att sätta en häck "i tomtgräns". Du kan sätta den på din sida fastighetsgränsen, eller på grannens sida, eller som många gör, på bägges sidor. Är gränsen oklar får du först fastighetsbestämma den, att du inte vet vart gränsen går är inte en anledning att ta någon annans fasta egendom i anspråk. Det framgår tydligt av din karta och din första post att du har för avsikt att ta någon annans fasta egendom i anspråk, vilket ud motiverar med att du inte vill riva upp asfalten på din egna fastighet. Håll dig inom dina egna gränser eller skit i det, ta dig inte friheter med någon annans mark. Vet du inte vart gränsen går får du ta reda på det innan du planterar en häck.

Jo erat uppsåt är definitionen av orätt, ni försöker ta annan egendom i anspråk istället för att bara nyttja er egen. Det spelar ingen roll om du tycker det är en bedömningsfråga eller bara handlar om några centimeter, det är inte din mark så det är inte ditt beslut över huvud taget.
 
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att sätta en häck utanför tomtgräns är inte ok men ni kan ha den på gränsen utan någons lov. I och med att det är en väg så kan man sköta klippningen ifrån vägen, hade det varit en granntomt så bör man plantera häcken ca 0.5m in på sin egna tomt så att man kan klippa och sköta den ifrån sin egna sida..
Hela fallet som jag försöker beskriva är att marginalerna är så små så det kommer att bli en bedömningsfråga. Vad jag kan se kommer vi placera häcken precis på tomtgränsen, men i och med att markeringar saknas så är det i helt lätt att avgöra exakt. Men det handlar om centimeter i så fall. Tidigare har det inte funnits något som markerar tomten ut mot vägföreningens mark. Detta har vi runt resterande del av tomten och där ställer vi häcken 50 cm in på tomten.
 
coconut
Beställ en gränsutmärkning innan ni går vidare med er häck. Då får ni veta var era gränser går. Finns det koordinater så kan i många fall kommunen göra en sådan för några tusenlappar. Annars kan vilken mätfirma som helst hjälpa er.

Finns det inga koordinater eller gränsen på annat sätt är otydlig behöver ni involvera lantmäteriet.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.