20 722 läst · 82 svar
21k läst
82 svar
Vägförening kräver avgift för hästar
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det är det nog tveksamt om nu får ha. Fordon kan ni stoppa, men hästar undrar jag om ni kan stoppa.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Var hittar du stöd för det? Allemansrätten är stark.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Bara söka på nätet så hittar du det väldigt snabbt men du vill nog bara vara gubben mot strömmen.D Daniel 109 skrev:
Men i vårt fall har kommunen bistått med skyltar för ridförbudet.
Allemansrätten är stark men den är väldigt tydlig med att man inte återkommande för använda någon annans mark och på så sätt orsaka skada. Ett stall använder återkommande ridvägar i nära anslutning till stallet, det handlar inte om allemansrätt. Att rida ut i skogen en enskild gång ibland är helt ok enligt allemansrätten om det inte orsakar skada.
Det är bara möjligt om ridningen orsakar stor skada.
Är du lika glad om den kommer i 50 km/h med en sulky efter sig?T tompaah7503 skrev:
Om det är en väg med statsbidrag tvivlar jag på att det går att förbjuda hästridning(?) Vi hade iallafall hästridning inklusive travträning med sulky i 50 km/h i alla år på vägen utanför vårt förra hus. De som hade hästarna bodde inte längs vägen så de var inte med i vägföreningen och bidrog därmed inte heller direkt till underhållet. Å andra sidan kan jag inte säga att de slet på vägen mer än någon annan trafik.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
C cpalm skrev:Om det är en väg med statsbidrag tvivlar jag på att det går att förbjuda hästridning(?) Vi hade iallafall hästridning inklusive travträning med sulky i 50 km/h i alla år på vägen utanför vårt förra hus. De som hade hästarna bodde inte längs vägen så de var inte med i vägföreningen och bidrog därmed inte heller direkt till underhållet. Å andra sidan kan jag inte säga att de slet på vägen mer än någon annan trafik.
Ridförbud är enbart tillåtet att utfärda i samråd med kommunen. Så det som avgör är deras syn på detta.C cpalm skrev:Om det är en väg med statsbidrag tvivlar jag på att det går att förbjuda hästridning(?) Vi hade iallafall hästridning inklusive travträning med sulky i 50 km/h i alla år på vägen utanför vårt förra hus. De som hade hästarna bodde inte längs vägen så de var inte med i vägföreningen och bidrog därmed inte heller direkt till underhållet. Å andra sidan kan jag inte säga att de slet på vägen mer än någon annan trafik.
Säger kommunen ja = sätt upp skyltar
Säger kommunen nej = gilla läget och gör det bästa av situationen
Så här svarar jurist om samma fråga på Hippson (hästtidning):
"Allmänheten har, med stöd av allemansrätten i princip rätt att gå, cykla åka skidor, rida samt köra med häst och vagn på enskilda vägar. Detta gäller oavsett om vägen har en eller flera ägare. Gällande ridning och körning med häst och vagn har dock ägaren till den enskilda vägen rätt att förbjuda sådan användning, om vägen tar allvarlig skada av det. Om sådan skada uppstår har ägaren dessutom rätt till skadestånd."
https://www.hippson.se/fraga-expert...va_johansson/kan-de-forbjuda-oss-fran-att.htm
"Allmänheten har, med stöd av allemansrätten i princip rätt att gå, cykla åka skidor, rida samt köra med häst och vagn på enskilda vägar. Detta gäller oavsett om vägen har en eller flera ägare. Gällande ridning och körning med häst och vagn har dock ägaren till den enskilda vägen rätt att förbjuda sådan användning, om vägen tar allvarlig skada av det. Om sådan skada uppstår har ägaren dessutom rätt till skadestånd."
https://www.hippson.se/fraga-expert...va_johansson/kan-de-forbjuda-oss-fran-att.htm
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tänk på att lantmäteriet lätt tar typ 70 000 kr för sitt jobb bara.harry73 skrev:
Så att blanda in lantmäteriet kan vara ett dåligt sätt att spara pengar på.
Visst är det så, skillnaden är att lantmäteriets kostnader delas över alla medlemmar i föreningen. När vår väg gjordes om till gemensamhetsanläggning kostade det runt 10tkr per fastighet, och att slippa betala lantmäteriet är också en morot för föreningen att sköta föreningen som en riktig samfällighetsförening.Snailman skrev:
Sedan vill jag vara väldigt tydligt att de avgifter TS skriver om verkar vara rimliga och verkar följa tonkm metoden. Och då finns det såklart ingen anledning att börja bråka över huvud taget.
Men om styrelsen och fastighetsägaren är överens om nytt andelstal har de mandat att göra ändringen och bara meddela Lantmäteriet. Då blir avgiften för ändringen liten.Snailman skrev:
Man bör nog ha gjort en riktigt andelstalsbestämning enligt ton-kilometer-metoden en gång, sen kan mindre justeringar göras om verksamhet ändras, sommarstuga blir permanentbostad etc.
Om någon börjar med hästar/hästplatser så kanske det är lite onödigt att slösa LMs tid och fastighetsägares pengar...
Lantmäteriet rekomendationerna kan ju vara intressant läsning, se hur man resonerar, och här speciellt att läsa kapitel 1.5 om Hästgård som nämnts tidigare i tråden.
https://www.lantmateriet.se/contentassets/52504c0c46544c4194770977341425db/tonkm.pdf
Om någon börjar med hästar/hästplatser så kanske det är lite onödigt att slösa LMs tid och fastighetsägares pengar...
Lantmäteriet rekomendationerna kan ju vara intressant läsning, se hur man resonerar, och här speciellt att läsa kapitel 1.5 om Hästgård som nämnts tidigare i tråden.
https://www.lantmateriet.se/contentassets/52504c0c46544c4194770977341425db/tonkm.pdf
Flera hänvisar till allemanrätten, men den gäller ju i detta fall bara dem som inte själva är delägare i vägen så vitt jag begriper? Eller är det där citatet om tonkilometermetoden angående hästar dom citerades in tidigare i tråden inte korrekt och tillämpligt?