295 832 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det finns ju skitbilar och såna som går att laga på några minuter.P pmd skrev:Om det handlar om en tillräckligt ny gammal bil så är det inte ens säkert att det går att fixa en del saker själv.
För att byta strålkastare på min tio år gamla bil måste man montera ner hela framdelen på bilden. Jodå, det går nog att göra själv, men inte utan en verkstadshandbok och rejäl uppsättning verktyg, varav en del ganska speciella.
För drygt 20 år sen gjorde jag det mesta själv (förutom att byta däck; det är för besvärligt utan att ha en däckvrängarmaskin) men då var bilarna betydligt mekvänligare.
Nej det tror inte jag heller men både Ford och GM utvecklar väl elektriska alternativ son ska passa i äldre bilar och det är ju bra. Finns ju företag som konverterar gamla bilar från bensin till eldrift och detta kanske blir vanligare i framtiden. Såg ett avsnitt av Jay Lenos garage där man provkörde en konvererad bil.skoge skrev:
Redigerat:
galento skrev:Nej det tror inte jag heller men både Ford och GM utvecklar väl elektriska alternativ son ska passa i äldre bilar och det är ju bra. Finns ju företag som konverterar gamla bilar från bensin till eldrift och detta kanske blir vanligare i framtiden. Såg ett avsnitt av Jay Lenos garage där man provkörde en konvererad bil.
Puh, nu blev jag glad. Kollad in din profil nyss och du ser inte ut som en typisk MP-väljare Elbil blir det för mig i höst iaf, man vill ju inte släppa ut avgaser när man är butler till ungarna , hehe.galento skrev:
Goddag – Yxskaft!A Anders_Nilsson skrev:Oftast vid ett arvskifte utser man den lämpligaste till att leda företaget. Detta är oftast att föredra framför att stycka företaget, sälja ut det till en riskkapitalkoncern eller att partiet utser en kommisarie utan bakgrund inom verksamheten och utan anknytning till orten. Jag talar nu om små och medelstora familjeföretag.
Ett alternativ är ju att lägga en hög arvsskatt som tvingar arvingarna att sälja företaget så det köps upp av företagsstyckare som kraschar verksamheten och ansöker om bidrag för att driva verksamhet vilken läggs ner så att orten dör. Men jag tror att de flesta accepterar att små orter i praktiken styrs av några politiska pampar och en brukspatron.
Det du beskriver är vad som händer efter arvet. Själva arvet varken gagnar eller skadar samhället.
Det är fullt möjligt, men det spelar ingen roll för förmånsbeskattningens vara eller icke vara för dem som parkerar.R Rkarlsson skrev:
Att de måste betala för att parkera är inte heller direkt kopplat till förmånsbeskattning. Hur mycket de behöver betala spelar däremot roll under förutsättning att parkeringsplatsen ägs av arbetsgivaren.
Som t.ex. motorväg eller 1+2 väg? Det är förstås mindre farligt att köra på en mötesfri väg än på en väg där man riskerar att möte en bil som plötsligt kan hamna i ens egen fil.R Rkarlsson skrev:
Det håller jag med om.
Det är kanske klart, men behöver vi som samhälle det? Vilka andra områden där medborgarna är ovilliga att följa lagarna bör det finnas omvänd bevisbörda?J JohanLun skrev:
Det kanske finns något att fundera på när så många medborgare inte gillar att betala skatt att det krävs att medborgarna själva ska bevisa sin oskuld för att skattesystemet ska fungera?
Smäll inte smällare och skjut inte fyrverkerier om det bor hundar i närheten. De får fysiskt ont av de skarpa ljuden och kan få permanenta skador. De lider rätt rejält av smällarna, och försöker fly utan att lyckas.R Rkarlsson skrev:
Om de är orättfärdiga eller ej avgörs för det mesta av om man lyckats följa de eller ej, de om anser att lagar är orättfärdiga är oftast de som bryter mot dem. Sen finns det såklart misstag i lagstiftningen men de tenderar att rättas till ganska snabbt.P pmd skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Ja det hade det säkert varit. Nu har vi istället fått ett ”nytt” som förvisso har egenskaper du nämner men också; kraftigt försämrad räckvidd i kyla, något sämre räckvidd i varma förhållanden, begränsat med tankställen, ofta sliter mer på däcken, ger tyngre bilar och kräver egna ”tankslangar” som kostar runt 5k.D djac skrev:Jag funderade lite på hur det kunde ha låtit från de som har väldigt svårt att ta till sig omställningen om det hade kommit fram ett bränsle, som man kunde tanka med slang, som i ett slag eliminerade behovet av motorservice, förlängde motorns livslängd och som kostade en bråkdel av dagens bränsle.
Gissar att det hade varit lovsång och glädjetårar.
Det är liksom inte svart/vitt. Finns för och nackdelar med båda.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wO5ElA/jocke-och-jonna-upptaxeras-med-400-000-kronorP pmd skrev:Det är kanske klart, men behöver vi som samhälle det? Vilka andra områden där medborgarna är ovilliga att följa lagarna bör det finnas omvänd bevisbörda?
Det kanske finns något att fundera på när så många medborgare inte gillar att betala skatt att det krävs att medborgarna själva ska bevisa sin oskuld för att skattesystemet ska fungera?
Bra. Annars hade alla bara kunnat börja blogga och dra allt privat på det och hävda att det är för bloggens framställande.