Sittställning
Maskintok skrev:
ta och läs på va..
20 år av skruvande i dessa saker är ingen lekstuga..

Och ingen felaktig information..
tvärtom, att jag inte beskrev mer finns enkel anledning till..
Det är inte värt att skriva mer än vad jag gjorde...
Ont i både din hand och Axel efter allt klappade på dig själv ?

Jo det är väsentligt för att det utelämnar precis den infon man som människa inte kan åstadkomma med en pedal men ett system kan.
 
  • Älska
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ont i både din hand och Axel efter allt klappade på dig själv ?

Jo det är väsentligt för att det utelämnar precis den infon man som människa inte kan åstadkomma med en pedal men ett system kan.
Människor bryr sig inte om hur det funkar. Bara att de gör exakt det maskintok egentligen skrev. Du bibehåller styrningen pga att bromsarna pulserar och släpper på trycket vid gränsen för att låsa.. Rätt vettig uppfinning från 70 talet.
På motorcykel skulle jag aldrig få för mig att ha det, föredrar att köra vettigt istället och ha abs fritt.


Hur fungerar ABS-bromsar?
ABS-bromsar består oftast av en elektronisk huvudenhet. Fartsensorerna från varje hjul skickar information om hjulets rotationshastighet dit hela tiden. På så sätt kan systemet läsa av om något eller flera av hjulen tenderar eller är på väg att låsa sig. Om ett eller flera hjul låser sig aktiveras magnetventiler i bromskretsen.

När magnetventilerna aktiveras minskar bromsverkan i det påverkade hjulet. Det gör att hjulet som håller på att låsa sig istället börjar rulla snabbare, vilket upprepar processen och får bilen att börja “guppa”.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
hmm
Hur bogserar man en elbil säkert? - Allt om Elbil
[länk]

Va lite detta jag hade för mig...
Men alla andra vet ju bäst.. ;):thinking:
Min åsikt är att det är bättre att kolla vad biltillverkaren skriver om sina egna bilar.
T.ex Kia;
Välj skruva på bogseröglan, välj acc-läget, lägg in N, sen är det bara att bogsera.

https://www.kia.com/content/dam/kwc...truktionsbocker/snabbguide-picanto-160211.pdf

Varför skickas det med bogseröglor till elbilar, tro ... :thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Ont i både din hand och Axel efter allt klappade på dig själv ?

Jo det är väsentligt för att det utelämnar precis den infon man som människa inte kan åstadkomma med en pedal men ett system kan.
Nja.. det var information som ingen egentligen är intresserad av då de flesta idag vet vad abs är... ;)
och det kan vi tacka den fossila typen av bil för... :cool:
så ta och klappa till dig själv du istället..
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min åsikt är att det är bättre att kolla vad biltillverkaren skriver om sina egna bilar.
T.ex Kia;
Välj skruva på bogseröglan, välj acc-läget, lägg in N, sen är det bara att bogsera.

[länk]

Varför skickas det med bogseröglor till elbilar, tro ... :thinking:
Det är inte bara till bogsering dessa används eller hur? ;)
 
Mikael_L
Sant, en jag känner skruvar dit den för att förankra kajaken framåt, när han transporterar den på takräcket.
 
  • Haha
wildeside och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Människor bryr sig inte om hur det funkar. Bara att de gör exakt det maskintok egentligen skrev. Du bibehåller styrningen pga att bromsarna pulserar och släpper på trycket vid gränsen för att låsa.. Rätt vettig uppfinning från 70 talet.
På motorcykel skulle jag aldrig få för mig att ha det, föredrar att köra vettigt istället och ha abs fritt.


Hur fungerar ABS-bromsar?
ABS-bromsar består oftast av en elektronisk huvudenhet. Fartsensorerna från varje hjul skickar information om hjulets rotationshastighet dit hela tiden. På så sätt kan systemet läsa av om något eller flera av hjulen tenderar eller är på väg att låsa sig. Om ett eller flera hjul låser sig aktiveras magnetventiler i bromskretsen.

När magnetventilerna aktiveras minskar bromsverkan i det påverkade hjulet. Det gör att hjulet som håller på att låsa sig istället börjar rulla snabbare, vilket upprepar processen och får bilen att börja “guppa”.
Jo men enligt vissa här så är jag ju dum i huvudet och de så jävla fantastiska... sanningen är långt därifrån.

min volvon 460 - 94a har inte abs..
Men min 96a har det...
så mycket av dessa individer skriver om har funnits länge... Men kommer aldrig att komma längre... Eller så kommer det att utvecklas dit det går men där stannar det...
Varför la man annars av med vissa saker en gång i tiden.... ;):thinking:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sant, en jag känner skruvar dit den för att förankra kajaken framåt, när han transporterar den på takräcket.
och bärgaren när han eller hon ska vinscha upp bilen på flaket.. ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Sittställning
Maskintok skrev:
Nja.. det var information som ingen egentligen är intresserad av då de flesta idag vet vad abs är... ;)
och det kan vi tacka den fossila typen av bil för... :cool:
så ta och klappa till dig själv du istället..

Nja du plockar körsbär lite då o då tycker jag. Alla system är skit, men när du beskriver ABS utelämnar just den delen som man som person inte kan åstadkomma själv utan måste vara en duktig erfaren förare för att kontra och då kanske inte på väg hem från jobbet eller till, en trött morgon osv.


Lite intressant läsning för dig nedan, ägna gärna några seriösa tankar åt det och gärna en tillbakablick ,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Körsbärsplockning
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
När vi ändå halkat in på domäner som självkörande bilar knappast kommer att kunna klara av inom de närmaste 15 åren, och att verkligen aktivt försöka skapa denna ”man-machine”-symbios jag talat om: jag rekommenderar starkt att man provocerar systemen under kontrollerade förhållanden.

Ett erkänt lurigt scenario är där man har ”split friction”, ena hjulparet har väsentligt sämre grepp än det andra och man måste lära sig hur bilen reagerar på detta, vid gaspådrag och inbromsning. Detta är särskilt viktigt vid högre hastigheter, tex vid omkörning där man behöver kliva över moddsträngar. Hanteringen av detta, hur man hanterar styrning, gas måste sitta som en ryggradsreflex och får aldrig komma som en överraskning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Enda gången i mitt liv jag anlitat bärgare brydde han sig inte alls om att gräva fram dragöglan (vilket inte skulle varit svårt på något vis), utan han dök in under bilen och fäste någonstans.
Men visst kan jag såhär i backspegeln tänka att borde skruvat dit öglan.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enda gången i mitt liv jag anlitat bärgare brydde han sig inte alls om att gräva fram dragöglan (vilket inte skulle varit svårt på något vis), utan han dök in under bilen och fäste någonstans.
Men visst kan jag såhär i backspegeln tänka att borde skruvat dit öglan.
Jo... Det är nonchalant av denne... Då hans försäkring inte kommer ta skadorna som kunnat ha uppstått..
Men skit samma, nu är du ju uppe ur diket;):crysmile:
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Nja du plockar körsbär lite då o då tycker jag. Alla system är skit, men när du beskriver ABS utelämnar just den delen som man som person inte kan åstadkomma själv utan måste vara en duktig erfaren förare för att kontra och då kanske inte på väg hem från jobbet eller till, en trött morgon osv.


Lite intressant läsning för dig nedan, ägna gärna några seriösa tankar åt det och gärna en tillbakablick ,
[länk]
ta dina jävla körsbär och kör dem i grytan så har du saft att dricka... ;)

Ska upprepa detta till nästa idiot som kört av vägen... Men du.. kunde du inte ha läst på lite mer om just den delen som ingen människa kan fixa... När det gäller abs... ;)

grattis...

Nä du det är inget att kabbla om, och vill du grotta ner dig i mer skit som ingen människa klarar av så får du göra det utan att jag ser vad du skriver om det iallafall :crysmile:
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Nja du plockar körsbär lite då o då tycker jag. Alla system är skit, men när du beskriver ABS utelämnar just den delen som man som person inte kan åstadkomma själv utan måste vara en duktig erfaren förare för att kontra och då kanske inte på väg hem från jobbet eller till, en trött morgon osv.


Lite intressant läsning för dig nedan, ägna gärna några seriösa tankar åt det och gärna en tillbakablick ,
[länk]
alla system är inte skit eller skräp..
väljer man att tolka det så... borde man enligt mig inte framföra ett fordon alls..
Däremot så ska man aldrig släppa sin egna kontroll och lita blint på ett system... När det är du som är föraren.. Inte fordonet..
dator eller ej... Det är ditt ansvar..
Vill du diskutera hur det är att leva med en människas liv på samvetet... Så gärna...
Prova, så litar du aldrig på annat än dig själv framöver... Jag lovar...
 
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Ett erkänt lurigt scenario är där man har ”split friction”, ena hjulparet har väsentligt sämre grepp än det andra och man måste lära sig hur bilen reagerar på detta, vid gaspådrag och inbromsning. Detta är särskilt viktigt vid högre hastigheter, tex vid omkörning där man behöver kliva över moddsträngar. Hanteringen av detta, hur man hanterar styrning, gas måste sitta som en ryggradsreflex och får aldrig komma som en överraskning.
Något i denna tråden påminner mig om undersökningen som gav vid handen att 4 av 5 av tillfrågade manliga bilförare ansåg att de kör bättre än genomsnittet, och ingen anser sig köra sämre än snitt.
Kvinnor verkar ha en mer balanserad syn på sig själva.

Ursäkta att jag citerade ditt inlägg Harald, det råkade bara vara det senaste av en rad liknande, som jag hade kunnat valt vilket som av.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.