298 657 läst · 8 036 svar
299k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det tyckte jag inte att jag gjorde.Maskintok skrev:
Kalkylatorn var för att beräkna MITT koldioxidavtryck på jorden.
Då har jag svårt att inse varför planeten inte skulle drabbas av resan jag tar till jobbet, medan den jag kör jag till affären ska räknas.
Vilken skillnad är det mellan dessa CO2-molekyler som gör att min klimatbelastning inte ska räknas när jag kör bilen till jobbet?
Jodå, absolut är det så.Unikt namn skrev:
Men många tror att flyget står för typ minst hälften av CO2-utsläppen, så därför tänker de att de gott kan fortsätta ta bilen till jobbet och affären samt fortsätta käka biff bara för att de inte flyger så mycket.
ingen alls men det blir inte riktigt rätt.Mikael_L skrev:Det tyckte jag inte att jag gjorde.
Kalkylatorn var för att beräkna MITT koldioxidavtryck på jorden.
Då har jag svårt att inse varför planeten inte skulle drabbas av resan jag tar till jobbet, medan den jag kör jag till affären ska räknas.
Vilken skillnad är det mellan dessa CO2-molekyler som gör att min klimatbelastning inte ska räknas när jag kör bilen till jobbet?
Då vissa inte redovisar både privat och jobb resor.. ska man för koll så ska den väl gälla rättvist..
Före pandemin var utsläppen från flyget i sverige 4%, det finns andra utsläpp som är betydligt större att jobba med.
Sedan är det viktigaste att alla länder ser till att sätta mål på att minska utsläppen med olika åtgärder.
Sverige släpper ut några promille i ett globalt perspektiv.
Sedan är frågan hur vi ska klara en 100% ökning av elanvändningen om ca 10 år? Jag har svårt att se att vindkraft löser den utmaningen.
Sedan är det viktigaste att alla länder ser till att sätta mål på att minska utsläppen med olika åtgärder.
Sverige släpper ut några promille i ett globalt perspektiv.
Sedan är frågan hur vi ska klara en 100% ökning av elanvändningen om ca 10 år? Jag har svårt att se att vindkraft löser den utmaningen.
Nej, ta bort möjligheten att åka bil helt så ska du få se på effekter.D djac skrev:
Då kommer folk att säga upp sig, inte sätta sig 2-3 timmar i kollektivsnöret.
Höja bränslepris görs långsamt och folk hinner vänja sig och kräva högre lön.
Eller börja kräva att få jobba hemma.
Är ju också vanligt att man glömmer utsläpp från sitt eget boende i stan.Maskintok skrev:
"Alla måste ju bo". Och så skiter man i att lägenheten värms med ineffektiv fjärrvärme och att husen är dåligt isolerade.
Det är bara du som ser resor TILL arbetet som resor I arbetet, det är fel men du kan såklart få fylla i en helt betydelselös test precis som du vill.Maskintok skrev:
Så är det men å andra sidan så kommer vi väldigt billigt undan på overheadkontot, största anledningen är att vi har både vatten, kärn och vindkraft.P PNI skrev:
Iom att vi är en promille av världens befolkning så är det inte så hedrande att vi släpper ut några promille av hela världens utsläpp.J Jeppson skrev:
Finns det något skäl till att just vi ska slippa undan och alla andra länder ska göra något åt sina utsläpp?
Någon som har en förklaring på detta?
Mmm, nu tror inte ens jag att det scenariot är sannolikt, men med bränslehöjningarna kommer folk sakta migrera till andra drivmedel och transportsätt, det blir inte så dramatiskt som vissa känslomänniskor här inbillar sig. Sen är det som du säger, många kommer arbeta efter andra mönster osv, många små förändringar. Folk kommer flytta från opraktiska boenden till mer praktiska osv, det blir självklart och inget konstigt när det händer.K karlmb skrev:
Men det är helt klart att vissa mår bäst av att gå i flocken och inte tänka för mycket framåt, men andra vill planera och ha framförhållning.
Jag gissar att det alltid varit så, att vissa skulle ha blivit skrämda av framtiden om de hade fått reda på att saker skulle förändras, det har det ju alltid gjort.