296 936 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Precis så.DennisCA skrev:
Det vet jag inte men jag finner det troligt att det kommer bli allt svårare att försvara subventioner och när dessa rullas bort så blir det såklart dyrare, dessutom står fossilt inför en jätteutmaning finansiellt nu när volymerna är i minskande. Detta är ju bara fakta, sen kan man gilla eller ogilla hur mycket man vill.A Anders_Nilsson skrev:
MInskar man subventionerna och volymerna samtidigt så tror jag att det handlar om betydande ökningar.
Sen tycker väl jag att det generellt sätt är bra att man inte skapar konstlade förhållanden mellan olika energislag och att det därför är viktigt att fossilt inte får det enorma handikapp det har idag. Det låser ju in marknaden och håller tillbaks investeringar och utveckling inom andra mer önskvärda områden.
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Och även ett slavtillägg med tanke på alla barnarbetare som dödas i Kongos primitiva gruvor när de rasar samman. Snacka om att överklassen godhetssignalerar i sina Tesla och vad de heter medan tredje världens fattiga dör. Sedan vet jag inte exakt vilka bilmärken som använder konfliktkobolt och vilka som slutat med det. Men när vi skall ha billiga elbilar för massorna lär det heta som på 80-talet att "Katalysatorerna kommer från Tyskland" när man pressade sosseministrar på var platinan kom ifrån (dvs Sydafrika).F frasen_36 skrev:
Går det inte att konvertera en batteribil till gummimotordrift? Sån där man hade på modellplan förr, som (laddades) snurrades upp före färd..Maskintok skrev:
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Jag såg just att HVO100 inatt ökade med ca 4kr/l. Det är uppenbart att priserna drivs av tillgång och efterfrågan, inte av produktionskostnaden och skatten. HVO100 hade varit billigare än vanlig diesel om priset stått orört nämligen....
https://tt.omni.se/dieselpriset-rusar-spranger-20-kronorsvallen/a/v5zLzw
https://tt.omni.se/dieselpriset-rusar-spranger-20-kronorsvallen/a/v5zLzw