297 176 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Verkligen inte. Jag vill egentligen inte att ultrarika ska ha högre skatt utan att skatt på arbete ska vara lägre. Samt skatt på kapitalinkomst, samt skatt på varor. Ta bort sociala avgifter.D Dr Jumping Jack skrev:
Skrota välfärden och bygg en ny effektiv.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så "Man" är marknaden. Kanske denna marknad ser fler skattehöjningar? Subventioner, vilka menar du? Att diesel kostar några kronor mer i Sverige än i tex Tyskland pga att Tyskland subvetionerar diesel mer än i Sverige. Häromveckan tankade jag diesel i Tyskland för drygt 15kr/l.D djac skrev:
Visst kan man kanske säga att närvarande skatter på bränslen av kolväten inte står för hela "klimat kostnaden" men vart tar skatterna vägen? Och kan man verkligen kalla det för subvetion?
När något inte beskattas i likhet med alternativen, så är det brukligt att kalla det subventioner. Fossilbränsle är det mest subventionerade i världen, jag bara killgissar men skulle tro att "rätt pris" ligger säkert på 100-150kr litern, mellanskillnaden är subventioner. Finns inget annat energislag som subventioneras mer än bråkdelar av fossil.G OMathson skrev:Så "Man" är marknaden. Kanske denna marknad ser fler skattehöjningar? Subventioner, vilka menar du? Att diesel kostar några kronor mer i Sverige än i tex Tyskland pga att Tyskland subvetionerar diesel mer än i Sverige. Häromveckan tankade jag diesel i Tyskland för drygt 15kr/l.
Visst kan man kanske säga att närvarande skatter på bränslen av kolväten inte står för hela "klimat kostnaden" men vart tar skatterna vägen? Och kan man verkligen kalla det för subvetion?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Berätta mer om vad det är för ”subventioner” du tänker på. Känner du till hur stor andel av drivmedelspriserna som är skatt, moms? Hur är detta att ses som ”subventioner”?D djac skrev:
Bortskämd kan jag inte avgöra. Men parasit kan jag verkligen inte tänka mig skulle vara någon rättvis benämning. Anders tror jag bidrar mycket till samhället (på flera plan), det är vad jag tror.
Sen att jag tycker han diskuterar lite tokigt ibland och att jag och Anders verkligen inte har samma verklighetsbild gör han vare sig till bortskämd eller parasit.
Det var helt enkelt superlåg nivå på det inlägget!
Sen att jag tycker han diskuterar lite tokigt ibland och att jag och Anders verkligen inte har samma verklighetsbild gör han vare sig till bortskämd eller parasit.
Det var helt enkelt superlåg nivå på det inlägget!
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Vet inte vad du redovisat men detta låter befängt, och då ser vi bara på drivmedelssidan och bortser totalt för de grava subventionerna som råder för ”elbilar” i form av skattebefrielse mer eller mindre, som om inte dessa fordon sliter minst lika mycket på vägnätet.D djac skrev:
Men om du går på någon slags Total Life Cycle CO2 eller vad det nu kan vara, jag förmodar att du är lika noga med att redovisa vad som gäller för batteribilar. I synnerhet de med riktigt stora och tunga batteripaket har en dålig kalkyl och borde skattas stenhårt men det görs inte.
Redovisa en riktig kalkyl om du vill ”show off” här, be mig inte att Googla…