301 048 läst · 8 036 svar
301k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ja, givetvis, men det gäller ju alla sorters olyckor. Det hörs ju på namnet att det är olyckligt att de hände. Dessa både olyckor blåstes upp enormt helt enkelt för att det handlade om dödsmördarstrålning som skulle kunna utrota oss alla.F frasen_36 skrev:
Trots dessa olyckor (och Fukushima) är kärnkraften en av de allra säkraste (dvs minst antal döda per producerad watt) som finns. Många gånger säkrare än fossilkraft, och i samma storleksordning som vindkraft.
Ja, vi har fått veta av Rkarlsson att en stor del av komponenterna i en Hästens säng kommer från Kina, men det var inte det jag frågade om.Krilleman skrev:
Jag undrade om någon som köper en Hästens lätt kan se på sängen varifrån de ingående komponenter kommer. Vanligen brukar en produkt märkas med tillverkningsland. I exemplet med sängen stod det förmodligen Sverige eftersom det var där den monterades.
Ah det räcker inte länge...[/QUOTE]Maskintok skrev:
Åtskilliga timmar, tror jag, men man kan förstås inte räkna med hur länge som helst. (Det kan man aldrig).
Med en elbil blir planeringen något annorlunda än med en fossildriven bil. Man får skaffa sig andra vanor, helt enkelt. Själv måste jag komma ihåg att ladda startbatteriet på min fossildrivna bil lite då och då för jag alltid ska kunna starta den. Med korta körsträckor hinner inte batteriet bli uppladdat så mycket som motorstarten drog ur.
Med en elbil skulle inte det problemet finnas alls. Man slipper gamla problem med en elbil, men får istället nya.
Kan vara en god idé, du får kontakta någon politiker och be att denne skriver en motion.Silver78 skrev:Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Risken finns däremot att man kanske idag anser att det finns mer brännande frågor att först hantera, så en rak skatt på t.ex. vikt eller körda km blir kanske första steget.
Om man vill gå in i detaljnivå kan man även fundera på att skatten också ska bero på däcksdimension, odubbat, halvdubbat eller fulldubbat, ålder på föraren osv. Det finns massor av parametrar som avgör hur mycket bilen sliter på vägen.
Matematik är alltså inte din starka sida.P pmd skrev:
0,98* 1 till 2% = 0,98% till 1,96% av hela världens utsläpp har vi då kvar att åtgärda.
Ojdå, har du helt slutat äta mat som fraktats med lastbil eller bil, och haft maskiner vid tillverkningen.P pmd skrev:
Då har du alltså en egen täppa där du odlar allt, har inget fordon (som är tillverkat i någon fabrik i alla fall), du lever enklare än amish helt enkelt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 589 inlägg
Och har du några bevis på att accerelation och därmed abrasiv påverkan som är störst.Silver78 skrev:Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Eller är det som jag läst på alla andra ställen att det är tryckkrafter från fordonets vikt som påverkar absolut mest.
Ibland är det praktiskt, och ganska användbart och faktiskt helt OK och förlåtligt.P pmd skrev:
Rasism är det först när man grupperar med tanken att det skulle finnas några särdrag som anses medfödda eller oföränderliga för gruppen ifråga ,ofta negativa egenskaper, men det är inte nödvändigt för att det strikt sett ska vara rasism.
Om man grupperar ihop människor av något annat skäl är det inte (alltid) rasism.
t.ex. Bönderna skulle få det svårt utan EU-bidragen
Friluftsfiskare med handredskap belastar inte miljön i någon nämnvärd omfattning
Samer använder för mycket bränsle i sin verksamhet.
Samer blir hårt drabbade av vindkraftsutbyggnaden
Muslimer krigar om sina två huvudtolkningar av islam.
Dessa saker är inte rasism, då de inte klistrar på individuella egenskaper på populationen som avses, utan gruppens namn används bara för att beskriva vilken grupp som avses.
Däremot är "90-talister är lata och tar aldrig något ansvar" rasism, eller kallar man det plötsligt fördom här?
För en del år sedan fick jag veta att ett företag tog in tröjor och andra kläder från olika ställen i Asien, sen sydde de fast knapparna eller någon annan liten detalj här i Sverige, så kunde sen kläderna stämplas och säljas såsom Svensktillverkade.P pmd skrev:
Det kan ha varit typ Uppdrag granskning eller nåt sånt.
Jag älskar logiken som finns i detta forum.Silver78 skrev:Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Hur ska man då räkna acceleration på em lastbil, gör man de fullastad eller tom...
Och får man rusa upp motorn på max inne man släpper kopplingen. Ska man då ha en straffavgift om hjulen spinner loss