P
A Alexn72 skrev:
Plastpåseskatten var väl för att minska användandet av plastpåsar...
Vad är då skatten på arbete till för …?
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Vi kan inte ha det bra i västvärlden om ingen annan har det sämre. Ren fakta ekonomiskt.
Ekonomi är inte ett nollsummespel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Eller om inte olyckorna i Three Mile Irland eller Chernobyl hänt..
Ja, givetvis, men det gäller ju alla sorters olyckor. Det hörs ju på namnet att det är olyckligt att de hände. Dessa både olyckor blåstes upp enormt helt enkelt för att det handlade om dödsmördarstrålning som skulle kunna utrota oss alla.

Trots dessa olyckor (och Fukushima) är kärnkraften en av de allra säkraste (dvs minst antal döda per producerad watt) som finns. Många gånger säkrare än fossilkraft, och i samma storleksordning som vindkraft.
 
P
Krilleman Krilleman skrev:
Kina
Ja, vi har fått veta av Rkarlsson att en stor del av komponenterna i en Hästens säng kommer från Kina, men det var inte det jag frågade om.

Jag undrade om någon som köper en Hästens lätt kan se på sängen varifrån de ingående komponenter kommer. Vanligen brukar en produkt märkas med tillverkningsland. I exemplet med sängen stod det förmodligen Sverige eftersom det var där den monterades.
 
P
Maskintok skrev:
Man kan använda batterikapaciteten till att köra med, men om man inte kommer nånstans så måste man använda den till att värma sig med i vinterklimat.
Ah det räcker inte länge...[/QUOTE]
Åtskilliga timmar, tror jag, men man kan förstås inte räkna med hur länge som helst. (Det kan man aldrig).

Med en elbil blir planeringen något annorlunda än med en fossildriven bil. Man får skaffa sig andra vanor, helt enkelt. Själv måste jag komma ihåg att ladda startbatteriet på min fossildrivna bil lite då och då för jag alltid ska kunna starta den. Med korta körsträckor hinner inte batteriet bli uppladdat så mycket som motorstarten drog ur.

Med en elbil skulle inte det problemet finnas alls. Man slipper gamla problem med en elbil, men får istället nya.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Inte för alla väl?
Vad finns det för undantag?
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Vem sa det först? :thinking:
Någon i början av tråden, tror jag. För några veckor sen.
 
P
Maskintok skrev:
mer plast i den... tänk på RoAds klimat=miljö.. ;)
den vill vi ju inte sabba..
Han skrev faktiskt miljö != klimat, som du kanske minns?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Vad jag hörde tog batterierna slut när de försökte hålla värmen.
Och då tog räckvidden helt slut.
 
Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Kan vara en god idé, du får kontakta någon politiker och be att denne skriver en motion.
Risken finns däremot att man kanske idag anser att det finns mer brännande frågor att först hantera, så en rak skatt på t.ex. vikt eller körda km blir kanske första steget.

Om man vill gå in i detaljnivå kan man även fundera på att skatten också ska bero på däcksdimension, odubbat, halvdubbat eller fulldubbat, ålder på föraren osv. Det finns massor av parametrar som avgör hur mycket bilen sliter på vägen.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Vår del av jobbet är 1-2 % (eftersom det är så stor del av växthusgasutsläppen som kommer från Sverige). Om alla i vårt land minskar sina växthusgasutsläpp med 2 % så är jobbet gjort. Det kan inte vara speciellt svårt.
Matematik är alltså inte din starka sida.
0,98* 1 till 2% = 0,98% till 1,96% av hela världens utsläpp har vi då kvar att åtgärda.

P pmd skrev:
Jag har redan reducerat mina växthusgasutsläpp med 99.9 % jämfört med tiden innan pandemin, så jag kan bjuda några andra som inte har lyckats lika bra.
Ojdå, har du helt slutat äta mat som fraktats med lastbil eller bil, och haft maskiner vid tillverkningen.
Då har du alltså en egen täppa där du odlar allt, har inget fordon (som är tillverkat i någon fabrik i alla fall), du lever enklare än amish helt enkelt. (y)
 
Silver78 Silver78 skrev:
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Och har du några bevis på att accerelation och därmed abrasiv påverkan som är störst.
Eller är det som jag läst på alla andra ställen att det är tryckkrafter från fordonets vikt som påverkar absolut mest.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Fast numera säger vi förstås "folkgrupp" istället för "ras" fastän det är samma unkna tänkande bakom. Varför måste man klassificera en del människor som tillhörande en viss folkgrupp? Det är rasism.
Ibland är det praktiskt, och ganska användbart och faktiskt helt OK och förlåtligt.
Rasism är det först när man grupperar med tanken att det skulle finnas några särdrag som anses medfödda eller oföränderliga för gruppen ifråga ,ofta negativa egenskaper, men det är inte nödvändigt för att det strikt sett ska vara rasism.
Om man grupperar ihop människor av något annat skäl är det inte (alltid) rasism.
t.ex. Bönderna skulle få det svårt utan EU-bidragen
Friluftsfiskare med handredskap belastar inte miljön i någon nämnvärd omfattning
Samer använder för mycket bränsle i sin verksamhet.
Samer blir hårt drabbade av vindkraftsutbyggnaden
Muslimer krigar om sina två huvudtolkningar av islam.

Dessa saker är inte rasism, då de inte klistrar på individuella egenskaper på populationen som avses, utan gruppens namn används bara för att beskriva vilken grupp som avses.

Däremot är "90-talister är lata och tar aldrig något ansvar" rasism, eller kallar man det plötsligt fördom här?
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag undrade om någon som köper en Hästens lätt kan se på sängen varifrån de ingående komponenter kommer. Vanligen brukar en produkt märkas med tillverkningsland. I exemplet med sängen stod det förmodligen Sverige eftersom det var där den monterades.
För en del år sedan fick jag veta att ett företag tog in tröjor och andra kläder från olika ställen i Asien, sen sydde de fast knapparna eller någon annan liten detalj här i Sverige, så kunde sen kläderna stämplas och säljas såsom Svensktillverkade.
Det kan ha varit typ Uppdrag granskning eller nåt sånt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Borde man inte göra om vägskatten för elbilar? De ger mer förslitningar på vägbanan än stora lastbilar. Accelerationen ökar ju som bekant med kvadraten och även om kraften inte ger någon påverkan där det inte finns höjdskillnad så är skillnaden enorm i kinetisk energi för en bil på 2000 kg som gör 0-100 på /åtta sekunder och en Tesla Y med samma vikt som gör det på 3.5 s. Vad det gör för friktionskraften behöver man inte vara fysikprofessor för att förstå. Om vägskatten ska vara rättvis bör man gå efter acceleration och vikt.
Jag älskar logiken som finns i detta forum.
Hur ska man då räkna acceleration på em lastbil, gör man de fullastad eller tom...
Och får man rusa upp motorn på max inne man släpper kopplingen. Ska man då ha en straffavgift om hjulen spinner loss:rofl::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.