295 832 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Vanligen fonderar man för underhåll och utbyte av en anläggning så det bör man nog göra även för en elproducerande anläggning.Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett alternativ är att låna till installationen och göra samma sak när det är dags att förnya.
Jag gör det enkelt för mig . Fossil.... utdöd... lägre än 50 % verkningsgrad.Krilleman skrev:
Med utsläpp där man är.
Missförstå mig rätt. Omställningen ska bytas ut inte skrotas ut. Men om det på 100 år fortfarande kommit längre så...
Sen att de kan finnas en plats för de än då...
Min första elbil hade bensinvärmare. Där kan vi snacka om bra verkningsgrad.
Ironiskt så har man alltså innan fossilmotorn startats använd el som kunde kört elbilen nästan hela 4km som krilleman säger att de kan köraO OskarJ skrev:Okej, då räknar vi igen.
Vi behöver istället 16,5 miljoner kubikmeter etanol.
Det blir alltså 55 miljoner kubikmeter cellulosa. Snällt räknat är det då kanske runt 60 miljoner kubikmeter flisad grot. Jag är väldigt osäker på hur väl det packar sig och hur mycket av grotet som sen kan bli användbar cellulosa. Det känns som jag räknar lågt.
Och var hittar vi de mängderna grot eller annan råvara år efter år? Jag har svårt att greppa hur mycket det egentligen är om man räknar om det till den skogsareal det motsvarar.
Men totalt närmare halvmiljonen lastbilar...
Om vi ska dra nytta av etanolens fördelar med högre oktantal så är det många motorer att bygga om eller i alla fall förse med uppdaterad mjukvara. Fyra miljoner fordon i Sverige, det är inte gjort i en handvändning.
Sen dök en av etanolens nackdelar upp. Kallstartsegenskaper vintertid är inte jättebra och har varit ett problem på vissa bilar. Motorvärmare löser förstås detta vintertid.
Räknar på 100 dagar per år, två timmar per dag och tre miljoner fordon. En motorvärmare drar runt 500w.
300GWh landar jag på...
Jämförelsevis så är det lite jämfört med de 12TWh som behövs om man övergår helt till eldrift så där finns bra marginal i alla fall.
Men många motorvärmarstolpar blir det
Tror inte vi kommer längre. Jag citerade vad personen som blev intervjuad sa.. o h han sa att han trodde det var för att batteriet var slut.F frasen_36 skrev:
Det är inte fakta. Dessutom så har jag redogjort för resonemangen om att de måste vara väldigt korkade människor som sitter kvar i en bil som inte ens kan köras till en snabbladdare.. en elbil gör man inte de med frivilligt.
För min del så tycker jag de ska drivas i denna ordning.Krilleman skrev:
1. Vindkraft, solkraft, vågkraft mfl
2. Vattenkraft
3. Kärnkraft
4. Som backup valfritt(ska aldrig behöva användas)
De första 3 dimmentionerar man dessutom så de kan köras och med tillräcklig kapacitet för att inte behöva starta kolkraft mfl
Räkne exempel.Marike skrev:
En elbil med dagens mått mätt stillastående borde behöva runt 1kw för att hålla sig varm.
Står den 10h så är det 10kwh.
Idag skulle jag säga att alla elbilar har minst 20-30kwh.
Då skulle det innebära att de redan kört minst 5-10mil innan de blev fast i kön.
Med tanke på att den dagliga snittpendligen för jag tror det är 95% av befolkningen är 3mil. Så säger de mig att elbilarna inte var tomma men magen kanske var... Eller för den delen tålamodet
På 350000kr så borde han ha runt 30-50kwMarike skrev:
Det ger honom ca 30-50kkwh
Räknar man med att varje kwh ger 1kr i fickan så är anläggningen betald på 7-11år..
Han tycker nog synd om dig som inte har några alls.
De funkar inte så... lyser jnte solen så lyser inte solen.Maskintok skrev:
Men för att få bort snön när det väntas sol mitt i vintern så funkar de.
Microproducent innebär att man inte ska producera mer än man köper under 1 år...Marike skrev:
Så din granne har mest troligt en förbrukare ingen på 30-50kkwh per år..
Är det industri eller bondgård?
... okunskapen här är total...Marike skrev:
1 har man en nätinverter så slutar den ge energi om man kapar nätet.
2 den som har anläggningen dimmentionerar det efter sina behov. Blir det förmy ket så är det bara att stänga eller köra värmefläkt i logen. Eller varför inte ac på sommaren i hela stallet
En hel del har uppvärmt batteri och nog alla elbilar idag har värmepump.P pmd skrev:
Min nissan leaf från 2012 har inte de men den som står bredvid från 2014 har de. Så kan kan konstatera att de drar mindre el för att hålla värmen på vintern
Det jag ville komma fram till, är att forskning inom det området har gjorts. Var man som är intresserad kan googla sig fram och se hur pass farligt det vore.F frasen_36 skrev: