297 176 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Då återstår produktionen baraMaskintok skrev:Du har svårt att hitta råvara...
jaha.. 200.000 ha med ca 200-400 m3 sk per ha.. Där hittar du en rejäl mängd..
Sedan i alla röjningar... 1.4 miljoner ha eftersatt...
Sedan 2.5 ha per 50 ha fastighet... Och detta endast ungskog... Sedan har du underväxtröjning...
med minst 400.000 ha per år.
Så vad är det svårt att hitta råvaran?
att RoAd har svårt det är en ren självklarhet...
Problem löst? Kanske en del av problemet i alla fall. Sen väl frågan vad literpriset landar på i slutändan. Men med tillräckligt dyr olja så är det kanske inte så viktigt ändå.
Om jag nån gång får för mig att skaffa en ren nöjes/entusiastbil ligger etanol som bränsle bra till på min önskelista. Tyvärr är jag riktigt kass på att meka bil och sånt som är kul är inte så lätt att få igenom besiktningen... men det är ett senare bekymmer.
Nja den tar jag med en rejäl nypa salt..F fribygg skrev:
Det alla verkar hålla på med är att dra detta så extremt till sin spets...
Vi röjer inte lika på alla objekt, vi gallrar inte lika på alla objekt.
Vi slutavverkar inte likadant överallt..
vi har så förbannat med skog som bara står...
Så för att tillverka etanol skulle vi bara behöva gå igenom dessa ha så har vi vårt på det torra länge.. Sedan växer det in nya objekt varje år...
Så istället för att hålla på med detta trams och tro saker kanske man ska verkligen kolla hur det växer i skogen och på åkrarna..
Sedan har vi halm, höbalar även dessa går att koka brännvin på.
potatis, ja ta me fan allt som har en lite gnutta socker i sig...
Så varför vara så svåra och dryga?
För att det är jag som skriver om detta?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Här ligger ytterligre en aaspekt för elbilsägarna.Marike skrev:
Om alla skulle köra elbil, hur ska då staten få in sin skatt för traditionella bränslebilar? Skatten ska in, oavsett. Det vet vi redan. Någon måste ju bekosta nya vägbeläggningar, eller ska någon "annan" betala för det?
YES, ni visste svaret. Det kommer en skatt som kompletterar likt bränslebilarnas skatt på 58% för bensin/diesel.
Vem sa det först?
Redigerat:
vi kör redan detta system i Sverige sedan flera år.O OskarJ skrev:Då återstår produktionen bara
Problem löst? Kanske en del av problemet i alla fall. Sen väl frågan vad literpriset landar på i slutändan. Men med tillräckligt dyr olja så är det kanske inte så viktigt ändå.
Om jag nån gång får för mig att skaffa en ren nöjes/entusiastbil ligger etanol som bränsle bra till på min önskelista. Tyvärr är jag riktigt kass på att meka bil och sånt som är kul är inte så lätt att få igenom besiktningen... men det är ett senare bekymmer.
generation 2 av etanol är skogs etanol... Vilket jag trodde ni visste..
Vi har redan ett samarbete med Norge och Finland..
Men för att kunna få upp volymerna krävdes deras hjälp...
idag kostade E85 16.35 kr per l.
Jag ser framför mig en kostnad för konsument på ca 13 kr för ren etanol.
vilket är samma pris som jag fått betala för finskt spisbränsle 200 l.. 13 kr per l inkl moms.
Dock 89 % etanol.
Så hur låter detta?
räcker 58% ska de inte ha en extra liten nätavgift också..?Krilleman skrev:Här ligger ytterligre en aaspekt för elbilsägarna.
Om alla skulle köra elbil, hur ska då staten få in sin skatt för traditionella bränslebilar? Skatten ska in, oavsett. Det vet vi redan.
YES, ni visste svaret. Det kommer en skatt som kompletterar likt bränslebilarnas skatt på 58% för bensin/diesel.
Vem sa det först?
Ska vi säga 69%?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Plockade upgiften på 58% här:Maskintok skrev:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/
Men om alla körde på el. Då kommer skatten ändras (läggs på inköpspriset gissningsvis = ännu dyrare), det är inte ett OM, det är NÄR.
Hur ska detta med vägskatt annars beskattas än på inköp vid 100% nyförsäljning av smutsiga batteribilar?
Jag säger inte att det inte går att koka sprit av skogsråvara, jag vänder mej mot att släppa till råvaran gratis då jag både på kort och lång sikt ser risker med att ta ut för mycket från marken.Maskintok skrev:Nja den tar jag med en rejäl nypa salt..
Det alla verkar hålla på med är att dra detta så extremt till sin spets...
Vi röjer inte lika på alla objekt, vi gallrar inte lika på alla objekt.
Vi slutavverkar inte likadant överallt..
vi har så förbannat med skog som bara står...
Så för att tillverka etanol skulle vi bara behöva gå igenom dessa ha så har vi vårt på det torra länge.. Sedan växer det in nya objekt varje år...
Så istället för att hålla på med detta trams och tro saker kanske man ska verkligen kolla hur det växer i skogen och på åkrarna..
Sedan har vi halm, höbalar även dessa går att koka brännvin på.
potatis, ja ta me fan allt som har en lite gnutta socker i sig...
Så varför vara så svåra och dryga?
För att det är jag som skriver om detta?
Att chansa på att få ett netto i dag på GROT eller röjstammar, tillföra risk för röta i beståndet och sen kanske förlora lika mycket timmer i slutaverkning känns som ebberöds bank. Pass för min del, jag hindrar ingen annan att prova.
Jag hade absolut testat detta på rätt mark med rätt förutsättningar.F fribygg skrev:Jag säger inte att det inte går att koka sprit av skogsråvara, jag vänder mej mot att släppa till råvaran gratis då jag både på kort och lång sikt ser risker med att ta ut för mycket från marken.
Att chansa på att få ett netto i dag på GROT eller röjstammar, tillföra risk för röta i beståndet och sen kanske förlora lika mycket timmer i slutaverkning känns som ebberöds bank. Pass för min del, jag hindrar ingen annan att prova.
Och självfallet runt åkrarna..
all jäkla tomthuggning mm..
Här på forumet så vill de ha km skatt och verkar även tro på lägre skatt på elbil... Jag är övertygad om det omvända... Så minst 72% kommer det nog att vara istället för 58%.Krilleman skrev:
och sedan blir det dyrare för varje år...