P
H Harald Blåtumme skrev:
Jo all stadsplanering senaste decennierna har modellerat amerikansk utveckling med stora köpcenter en bra bit utanför stadskärnorna vilket förutsätter bil. Allt är gjort för detta, enorma parkeringsplatser osv.

Det blir litet utmanande att passa in i denna infrastruktur till fots, via kommunala transportmedel där det finns, lådcykel etc, om man nu gör så att det blir för dyrt att ha tillgång till egen bil via modern innerstadsplanering där parkeringsplatser inte finns i planen i någon rimlig utsträckning.

Det är med andra ord en smula feltänkt. Men det kommer att anpassas på något vis, folk har en tendens att åstadkomma förändringar - av infrastrukturer och även i nyttjandesätt.

Kanske vi får se massiva nedläggningar av perifera köpcentra framöver, vi får se.
Jag ser inte någon större vits med att ta mig in till en stadskärna med obekväm kollektivtrafik när jag kan handla i stort sett allting med hjälp av min dator. Matvaror levereras hem till mig. Alkohol kan man också få hemkört. Det mesta kan levereras till min ytterdörr.

Om jag köper någonting skrymmande som inte kan levereras hem så tar jag mycket hellre bilen till ett köpcentrum än krånglar med att köra i en stadskärna. Jag ser inte riktigt hur butikerna i stadskärnor ska kunna överleva om de inte är specialbutiker för folk som bor i närheten.
 
P
D djac skrev:
Inte riktigt, har du inte sett domen i Tyskland där staten stämts, och förlorat, för brott mot "de kommande generationerna", väldigt intressant, det förmodas få stor påverkan i Tyskland och det väntas hända i fler länder.
Nej, den har jag inte sett. Var hittar jag den (eller ett referat av den)?
 
P
Maskintok skrev:
någon har ju ett krav om ansvar även i detta..
Så vem?
staten?
biltillverkare?
Den som sitter i bilen? delat ansvar på alla passagerare?
I en självkörande bil är det ju ingen av personerna som transporteras i den (även kallade "passagerarna") som har något med hur bilen framförs att göra, så ingen av dem kan göras ansvarig för något när det gäller bilens framfart.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En punkt på en 2d karta kan såklart inte förklara alla problem med ett land. Men att vi ligger längst ut som ett extremistland förklarar faktiskt en del av våra problem.

Du kan se Sverige som ett socialt experiment.
Ett socialt experiment som resulterat i att barnmorskor har ingen lön att tala om och vidriga arbetsförhålanden i att skjutningar och sprängningar sker varje dag. Samma sociala experiment kommer inte tillåta dig åka din autonoma bil onykter, var så säker.

Sverige verkar gilla dessa sociala experiment, på 70 och 80 talet lekte vi lite med att gå full socialism tex
Å andra sidan slipper vi i stort sett religiöst inflytande i landets styre. Det känns väldigt bra.
 
P pmd skrev:
Å andra sidan slipper vi i stort sett religiöst inflytande i landets styre. Det känns väldigt bra.
Jo, sekularitet är ju inget dåligt.
 
P
D djac skrev:
Det är klart att när man har hög ambition och går lite före andra så kommer man göra misstag, det är alltid enklare att gå mitt i ledet men där vill jag inte att Sverige ska ligga, vi ska vara och är bättre än så.
En ganska stor intolerans mot avvikande är nog en följd av denna ambition att alltid vara (eller åtminstone framstå som) bäst i världen på vad vi företar oss.
Maocitatet "låt hundra blommor blomma" är helt främmande för Sverige.
 
P
Maskintok skrev:
Sedan när blev vi extremister?
Och de flesta andra europeiska länderna?
Titta på kartan i inlägg #1785. Det syns tydligt.
 
P
D djac skrev:
Jag tror det var Bill Gates som sa att även om det kan kännas annorlunda så är det "nu" man hade valt att födas om man kunde välja, det har aldrig varit bättre, och då ska jag tillägga att om man kunde välja land så hade jag valt Sverige.

Här har man nog en av de bättre chanserna att lyckas och minst risk att födas helt snett, jämfört med andra länder. Sen kan man ha personliga önskning men rent objektivt.
De flesta människor torde ha känslomässiga band till det land de växte upp i, även om alla kanske inte har det klart för sig. Själv avskyr jag svensk vinter och längtar efter att flytta till varmare breddgrader, men jag har lite svårt att hitta ett land i vilket jag kan fortsätta att leva som jag gör i Sverige. Det innebär inte att Sverige objektivt sett är världens bästa land för mig. Jag har helt enkelt svårt att vara objektiv. Något liknande gäller förmodligen för de flesta.

Men det kanske löser sig utan att jag behöver flytta i och med den globala uppvärmningen.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Föv. lyssnade jag på Uje Brandelius på P1 häromdagen (kan ha varit "Tankar för dagen") där han myntade begreppet "peak bekvämlighet". En intressant tanke tycker jag.
Pik-bekvämlighet har vi verkligen inte nått än. Folk bygger ju fortfarande fristående garage.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Icke, man vet av erfarenhet att det finns risk för halka:cool:
En del förare vet. Andra vet det inte. De som inte vet det lär sig förhoppningsvis utan att skada sig, men det är lite av ett lotteri att råka på svartis första gången.

En självkörande bil kan lära sig hantera halka utan att vara tvungen att skaffa sig erfarenhet av det fenomenet.
Får blänkare idag om att det finns bilar av samma fabrikat i området där antispinn har aktiverats. Men det kan självklart också användas för "självkörande" bilar i någon framtid.;)
Mycket bra!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Förklara gärna vad det är som är så bra med självkörande bilar?
I min värld blir det bara så otroligt mycket enklare att styra och övervaka var människor åker, och när?
Om det blir enklare beror på om det blir tvång på att självkörande bilar måste rapportera sin position till en övervakande myndighet, men bilar behöver inte vara självkörande för att tvingas till det.
Med självkörande bilar behövs inte lika mycket trafikövervakning.
 
P
A AndersS skrev:
Det svåra är att avgöra var körbanan är när allt är vitt:cool:
Eventuell vore ett välutbyggt DGPS-nät en bra investering i trafiksäkerhet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ungefär dit jag ville komma, det samhället med den ombyggda infrastrukturen vill jag inte ha.
Inte ens om det innebär att Trafikverkets nollvision blir verklighet?
 
P
Marike Marike skrev:
Men när det gäller de här bilarna, vilken är miljövänligast?
[länk]
Varför räknas inte växthusgasutsläppen vid tillverkning för alla de jämförda bilarna?
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För mig är lokalmiljön mångt mycket viktigare än klimatet.
Du prioriterar helt fel.

Klimatförändringen är det absolut besvärligaste problem som mänskligheten står inför nu.

Man må strunta i att massor av människor i sydligare områden riskerar att drabbas av långvarig torka eller översvämningar eller havsnivåhöjningar som gör att deras länder försvinner och att man själv inte kommer att drabbas så mycket av ett något varmare globalt klimat och därför hellre vill bekämpa buller, trafikstockningar och fula skyskrapor i innerstaden där man bor, men man ska inte vara så säker på att man inte blir drabbad när flyktingströmmarna väller in.

Dessutom tycker jag nog att det är smakligt att hysa en viss empati med folk som drabbas värre än en själv, orsakat av sånt som man själv har dragit nytta av för att få en bra levnadsstandard.

(Du skämtade eller driver med oss förstås, så ignorera ovanstående orerande. ;) )
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.