297 031 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Hum, stämmer inte på de bilar vi har och inte ens bilhandlaren får ihop en kalkyl gjord för ett år sedan om vi skulle bytt ut en fyraåring.D djac skrev:I princip inte längre, det där avhandlas i ekonominördforum ner till minsta öre och det får till rätt teoretiska argument för att slå privatleasing, baserat på "normala" bilar, har man bil som intresse så blir det naturligtvis en annan diskussion.
Jag själv sitter också med en äldre bil som jag behåller lite till, mot bättre vetande, mitt argument är att jag inte är direkt sugen på de bilar som finns nu men förväntar mig ett teknikhopp de närmsta åren, så jag väntar lite och kör vidare med min ICE, kör för övrigt inte så mycket längre.
Utgår de kalkyler du sett från listpris på inköp, samt löpande kostnader? Lobbyverksamhet/marknadsföring kan ibland förekomma
Men visst finnas det leasing som passar vissa kategorier.
För jag är riktigt van utan abs på mc =) Låser man så har man gjort fel och bör köra bil. Jag var inte jätteförtjust i den jag provade med abs, den låste ju tidigare än en utan. Möjligt att det ska vara så, men man ska ju kunna bromsa så att man får jobba ordentligt med kroppen för att stanna kvar.P pmd skrev:
Men att gå från cbr 900RR till en dragstar 1100 är ju som dag och natt på bromsarna även om båda är utan abs. Cbr stannar ju betydligt snabbare =)
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Jag tog upp bmw's implementation an FLIR några inlägg upp. Det jag hade i tankarna var tidiga system från typ 2015. Här är en liten rapport om hur det ser ut i nyare upplagor, tydligen en del lagstiftningsmässiga bekymmer på vissa marknader, Men verkar klart intressant:
https://www.consumerreports.org/cro...th-night-vision-proves-illuminating/index.htm
https://www.consumerreports.org/cro...th-night-vision-proves-illuminating/index.htm
Bilburna konsumenter kommer att åka till köpcentra utanför städerna istället. Den utvecklingen har pågått ett bra tag redan.D djac skrev:Det handlar bara om incitament, så länge det är billigt och enkelt att ta bilen spelar det ingen roll hur städerna ser ut, det kan vara konstant nedförsbacke och solsken, det är ändå mer bekvämt att ta bilen.
I verkligheten ser vi att det blir allt bökigare, nya bostadshus i Malmö får tex inte bygga parkeringsplatser idag, medan de för bara ett kort tag sedan var tvungna att bygga sådana. Generellt sett byggs parkeringsmöjligheter bort i stadskärnorna, mer plats reserveras för kollektivtrafik och cyklister, detta ger mindre plats för bilar och hastigheten sjunker. På detta kan vi nog snart lägga trängselavgifter på nya högre nivåer, miljözoner, dubbdäcksförbud, minst dubblerat bensinpris och förmodligen någon form av kilometerskatt.
Efterhand kommer fler och fler välja annan transport än bilen och en del kommer då välja tvåhjuligt, cykel, elcykel, moped, elscooter, det som passar envar helt enkelt
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Jo all stadsplanering senaste decennierna har modellerat amerikansk utveckling med stora köpcenter en bra bit utanför stadskärnorna vilket förutsätter bil. Allt är gjort för detta, enorma parkeringsplatser osv.P pmd skrev:
Det blir litet utmanande att passa in i denna infrastruktur till fots, via kommunala transportmedel där det finns, lådcykel etc, om man nu gör så att det blir för dyrt att ha tillgång till egen bil via modern innerstadsplanering där parkeringsplatser inte finns i planen i någon rimlig utsträckning.
Det är med andra ord en smula feltänkt. Men det kommer att anpassas på något vis, folk har en tendens att åstadkomma förändringar - av infrastrukturer och även i nyttjandesätt.
Kanske vi får se massiva nedläggningar av perifera köpcentra framöver, vi får se.
Stämmer nog. Floskeln "hela Sverige ska leva" har aldrig yttrats speciellt uppriktigt från politiskt håll.D djac skrev:Jag tror att det ärliga svaret är att även landsorten kommer att påverkas, man kommer att bli tvungen att se över sina vanor och hur man bor, lever och arbetar. Är medveten om att man från politiskt håll försöker hålla skenet uppe med diverse populistiska uttalanden men jag gissar att verkligheten kommer drabba oss alla.
Det tror jag inte. Den långsamt smygande döden pga fossileldning är odramatisk.D djac skrev:
Ett fåtal (i jämförelse) döda pga ett havererande kärnkraftverk för 35 år sen är fortfarande mer dramatiskt.
A-traktorer har ökat i popularitet en hel del de senaste åren vilket tyder på att det finns en hyfsat många ungdomar som gillar att köra bil.D djac skrev:Vi får se, folkviljan ändras snabbt och som sagt tycker jag att det pekar på en ökad kvalite hos väljarna, när gamla förnekande surgubbar faller ur gruppen och ersätts av en upplyst ungdom så kommer det hända saker. Sen ska man inte nergligera internationella initiativ och överrenskommelser som påverkar både opinion och regelverk.
Det är nog det enda vi i Sverige kan göra. Sverige står för mindre än en procent av de globala växthusgasutsläppen. 0.2 % 2015, och jag gissar (med viss tillförsikt) att det inte har ändrats radikalt de senaste 6 åren.D djac skrev:
Givetvis ska vi inte slå oss till ro och se utsläppen öka, men det är ingen mening med att slå knut på oss själva i tron att den sista halva procenten kommer att göra någon skillnad globalt. En överansträngning som sänker välfärden är inte vad vi behöver.