Något jag utrustat mitt hem med (i efterhand) som gjorde större nytta än jag någonsin trodde är "dammsugaruttag". Dvs uttag högt upp på väggen i lämplig höjd för att sätta i och dra ur utan att behöva kröka ryggen. (Mina är satta i ram i samband med att brytare byttes ut, dvs det blev ett enkelt uttag plus brytare i ram).

En annan fördel förutom att man behöver böja sig är att de inte blir fulla med en massa andra grejjor som man måste dra ut när man skall in med dammsugaren eftersom de är lite opraktiska till annat än temporära grejjor. (I mitt hus är det bara dammsugare samt fläktar då sommarhettan slår till som värst).

Jag har tom satt in ett där det sitter ett vägguttag direkt under, eftersom detta som sagt genast blev dolt av en möbel och fullproppat med läslampor m.m.
 
Ja, numera är det standard att sätta ett envägs uttag under strömbrytaren i varje rum.

PAX-fläktar kan matas "inifrån". Ett rörutlopp är vad man brukar sätta.
 
Hur markerar man kombi strömbrytare/uttag? Jag vill ju ha ett uttag vid golvet också, finns det en speciell symbol för strömbrytare och uttag i ett?

Hur ser symbolen för rörutloop ut? Eller bara rita en dosa? Eller bara låta röret sluta där utloppet skall vara?

/Anders
 
Lite exempel på ritteknik..

Men där du inte har symboler kan man lägga in förklaringar.


Bild 1 visar en ren tydlig elcentral
Rund ifylld symbol betyder infälld dosa

Bild 2 är en matande ledning som tappas av i en dosa för att sedan gå vidare. Uttaget är i detta fall ett städuttag därav "S"
Man brukar antingen rita fylld eller ofylld symbol, det är lite olika vem som ritar, men man undviker att växla mellan olika symboler. Utan man drar en generell nivå, och förklarar avvikelser

Bild 3 visar hur man ritar vägguttag som matas från samma grupp med dosor bredvid varandra alt med rör i mellan dosorna beroende på avstånd
Det finns lite olika sätt att redovisa, in och ut med var sin kabel eller in/ut i 45 graders vinkel med gemensam punkt i symbolen

Tjockt streck betyder att det är 2 eller flera matningar. Tunt streck betyder 1 matning.
 
  • exempel 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • exempel 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • exempel 3.jpg
Redigerat:
Ok, så man kan lägga samman grupper? Det var ju bra. Skall dessutom kedja ihop eluttagen som du ritat så blir det tydligare.

Sedan undrar jag, om jag i stället för den fyllda dosan ritar en fylld strömbrytare och därifrån matar till städuttaget, kan jag då lägga ett till uttag utanför städuttaget för att markera att det skall vara ett uttag vid golvet också? Vill alltså ha ett städuttag alldeles nedanför strömbrytaren och så ett vanligt dubbeluttag vid golvet.

Sedan undrar jag om man brukar rita ut petskyddsvingarna på uttag, idag är väl alla uttag petskyddade?

Hur vet man förresten vilken grupp i centralen som går till vilken belastning? Skall jag göra en tabell och lista vad som sitter på vilken grupp? Skall man i så fall beskriva i text eller skall man sätta ett siffra vid varje uttag/brytare?

/Anders
 
Du kan rita allt i en linje dvs kabel från dosa till strömställare vidare till enkeluttag vidare till dubbeluttag. Allt från väggen sett. Sen skriver du t ex en 1 vid enkeluttaget och en 2a vid dubbeluttaget. Sen en förklaring som säger att dubbeluttaget skall sitta 300 ÖG och enkeluttaget skall sitta på 940 ÖG eller liknande.

Petskydd är mer regel än undantag numera.
När du ritar tänk det normala, och skriv eller märk ut det som frångår standard.

Vilken grupp varje uttag är rätt ointressant på en sådan elritning som du ritar, då det bara rör till det. Vilken grupp allt går till sköter du i en gruppförteckning.

Inom Konsultbranschen har vi ett favorituttryck som lyder "Där ej annat anges" Vilket i praktiken innebär att skriver vi inget spec är det enligt den standarden och EL-AMA mm man rättar sig som elektriker.
 
Redigerat:
Istället för att riskera att ritningen blir alltför plottrig med en massa text kan du också skriva ett dokument där du ger dels generella anvisningar om utförande samt specificerar varje rum. T ex:

Allmänt:
Alla vägguttag ska vara jordade och petskyddade, där inget annat anges gäller IP klass 20. Strömbrytare monteras med centrum 1000 mm över fördigt golv (öfg). Vägguttag med centrum 200 mm öfg.

Tvättstuga:
Separata uttag för tvättmaskin resp torktumlare monteras 2000 mm öfg. Under brytare vid entre ska städuttag placeras.

Osv
 
Sådärja,tipsen från frohike hjälpte ju faktiskt. Tycker dagens version blivit mer lättläst och så har jag passat på att städa en del. Har lagt till ett försättsblad med allmänna anvisningar samt märkt upp uttag med S för städ och ÖF för över fönster. Samt indikerat hur stosarna skall användas när man kedjar mellan vägguttag.

/Anders
 
Se där ja.. Anlag för att bli el-konsult.. Lite småsaker med rittekniken, men du blir väl galen på mig och jag går in allt för noga på detaljerna :)
 
Ursäkta om jag kapar tråden men vad ritar du i frohike? FastEl?
 
MagiCAD Electrical.. Finns inget annat alternativ som är kompetent nog. ledningslängder genom våningsplan, enlinjescheman från ritad planritning, 3D (Allt vi ritar är i 3D, dvs vi får ut modeller där man i stort sett kan gå runt och se hur det blir med vägguttag, amaturer mm), Produkttyp, Beräkningar, stegar mm.. Det som många nog känner igen är gamla Point.


 
frohike skrev:
Se där ja.. Anlag för att bli el-konsult.. Lite småsaker med rittekniken, men du blir väl galen på mig och jag går in allt för noga på detaljerna :)
Absolut inte! Kör på bara. Tänk dock på att jag ritar helt manuellt i LaTex, så alltför arbetskrävande saker kan bli svårt att fixa, men jag skall göra så gott jag kan. Dock är min ambition att ritningen skall klara byggsamrådet och inte få elektrikern som skall göra jobbet i framtiden att få gråa hår.

Fast jag är hittills mer än nöjd med alla kommentarer jag fått. På bara en vecka tycker jag ritningen gått från dechiffrerbar till riktigt OK, om jag får säga det själv. Vad tycker du själv om senaste versionen - är detta något man kan ge till en elektriker så fattar han?

Just det ja, skall komma ihåg att fylla dosor och strömbrytare, fast tidigare har jag läst att IEC säger att infällt skall vara ofyllt. Lilla elboken från ELKO
http://www.elko.se/elko2_sve/frontend/files/CONTENT/elboken_small.pdf
vrkar tycka likadant. Vad tycker du?

/Anders
 
Det ser bra ut.. Man skall eftersträva att lägga kablar där rören går, behöver inte vara exakt, men det skall ge en hum om dragningen.

Symbolen skall man bara ansluta från ett håll. Det blir i vissa fall ett pusslande med linjer som kan tyckas gå omvägar.

Bild 1 visar hur man avslutar en stamledning (Tjockt sträck)

Bild 2 visar lite med förklaringstexter..
Samtliga bilder visar ofyllda symboler, men alla är inte infällda, utan då lägger man exempelvis som på bilden en sifferboll eller likande. Uttag som avviker från standard höjd har en höjdangivelse vid symbolen



Bild 3 Visar hur man kan göra för att visa att två apparater eller vägguttag sitter i en vertikal linje
 
  • 21.jpg
  • 22.jpg
  • 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg skrev:
Ofta vill man ha uttag precis bredvid fönstren på kanske 800 mm höjd för fönsterlampor etc. Men nu kanske lamputtagen ovanför varje fönster täcker det behovet?
Vi bygger hus just nu och eldragningen gjordes för två veckor sedan. Vi fick en wild & crazy idé för placering av lamputtag vid fönster. Vi placerade dom strax jämte övre hörnet av föntrena vilket resulterar i att dom aldrig syns oavsett vilken gardin som används.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.