Mikael_L
Vill du verkligen ha vägguttag bakom dörrarna i sovrummen.

I mitt hus skulle dom iaf aldrig bli använda ... :x
 
Jag håller helt med dig, men uttagen bakom dörrarna följer ju liksom med på köpet "gratis". Vad tycker du om att flytta uttagen lite norrut så att båda går fria från dörren? Eller bara flytta upp det bakom dörren sp det går fritt? Det i mellansovrummet tänker jag kan i alla fall användas för garderobsbelysning.

/Anders
 
Rrrrr skrev:
Herregud... Nördar! :rolleyes:
Vatikanen vs Galileo Galilei..........:D
 
Mikael_L
Ja precis, flytta det så det går fritt från ett fullt öppnat dörrblad, iaf i de rum där dörren går ända mot väggen.

I övrigt så är det ofta smart att sätta VU ca 65-75 cm från rummets hörn så man kan möblera med garderober utan att täcka VU.
 
Ja, som sagt, inga uttag bakom dörrar. Bara svårt att finna när man springer runt och letar vägguttag när man ska byta trådar.

Man brukar säga 50 cm från hörn, 70 cm om man ska ha en garderob i hörnet.

//Patrik
 
Mikael_L
Vissa hörn vet man ju att det definitivt inte kommer några garderober i, då är ju 70 cm från hörnet lite löjligt, precis som du skriver. :)
 
Sådärja, har nu flytta ut uttagen från hörnena och det sitter uttag nära fönstren. Har även fixat till belysning på uteplatsen. Lilla sovrummet skall användas som kontor/datorrum så längs högra väggen (mot mellansovrummet) kommer det aldrig att stå garderober utan hyllor m m som används för t ex skrivar, så då tycker jag att uttagen bakom dörren kommer till sin rätt. Uttagen mitt på väggen mellan mellan- och stora sovrummet är för belysning ovanför sänggaveln. Ett litet uttag bakom dörren i mellansovrummet åkte med för att det inte är i vägen för garderoberna och för att det är gratis eftersom dosan ändå sitter där i arbetsrummet.

Börjar nästan känna mig nöjd men lyssnar gärna på fler kommentarer...... Bifogar senaster ritningen.

/Anders
 
Vill du ha uttagen/brytare mm placerade på vissa platser ska du måttsätta dom, normalt mäter man inte på ritningarna och sätter apparater det, utan man sätter apparaterna efter svensk standard. Orsaken är att ofta kan man helt enkelt inte rita in apparaterna exakt där man kanske vill ha dom så ritningarna är mer en "funktions/prinsipskiss"
 
1: Känns som att det är många onödiga dosor. I ett sovrum där du ändå ska ha en takdosa för lamputtag i mitten av taket så kan man koppla där. En kopplingsdosa ovan strömbrytare blir alltså överflödig!

2: Jag tycker att det är mer värt att ha uttag ute och belysning ute på egna grupper än att ha varje rums belysning på en egen.

Uttag och belysning ute bör du dessutom helst ha på en egen jordfelsbrytare. Speciellt viktigt om det är en stuga som du kanske kommer vara ifrån längre tider.

Oftast är det pga fukt i uttag/bel ute som jordfelsbrytaren löser ut, och då är det ju onödigt att kyl/frys/värme osv inne också blir strömlöst!

Jag skulle dra ihop all ytterbelysning till en grupp som gick direkt till centralen, och sätta ett astro-ur där.

3: I badrum och toa har du ritat en kopplingsdosa vid handfaten? Varför då?

4: Tvättmaskin förkortas "TM" inte "TV". Kan skapa lätt förvirring om du ska ge ritningen till en elfirma :cool:. Borde alltså stå "TM/TT"

5: Diskmaskin skall ha en helt egen grupp från centralen.

6: Ska du inte ha någon annan form av värme i stugan förutom Öppenspis?

Vad jag kommer på just nu...
 
Redigerat:
Sådärja!

Har ägnat dagen åt att fixa punkt 1-6 ovan.

1: Har tagit bort alla onödiga kopplingsdosori sovrummen.
2: Utebelysning och utomhusuttag ligger på egna grupper.
3: Vill ha dosor för att kunna koppla in spegelbelysning eller skåp med uttag för rakapparats/tandborstladdare.
4: Står numera TM/TT
5: DM har numera en egen grupp
6: Har sänkt kopplingsdosan på ritningen så att man kan läsa texten VP vid värmepannan. Har ritat el för VP typ FLVP eller vad det nu blir. Hade egentligen tänkt att satsa på FTX med elpatron men alla jag pratar med rekommenderar golvvärme med FLVP. Tycker dock golvvärme har nackdelen att man inte kan sänka värmen under veckorna. Kostsamt för ett fritidshus. Kanske skall rita ett par grupper för lradiatorer om jag satsar på FTX med elpatron.

Kanske nu skulle fundera på dosor för handdukstork och jacuzzi, även om jag inte tänker ha jacuzzi.

Apropå ingenting: Skall man indikera förgreningar eller korsande ledningar på något särskilt sätt? Tycker iof sig att det är rätt självklart hur den här ritningen skall kopplas, men ändå, kanske något att tänka på?

/Anders
 
Ja, det är mycket lättare att spika igen en dosa som aldrig kommer att användas än att dra fram gruppen i efterhand om det visar sig att den faktiskt behövs.

En korsande linje kan inte misstolkas då det bar kan finnas förgreningar i dosor. Men på några ställen korsar linjen väldigt nära ett t.ex uttag, och på några andra ställen t.ex vid ytterdörren sitter kopplingspunkten lite väl långt ifrån strömbrytaren. Det blir svårt när varje rum matas med tre grupper :x Den grupp som endast matar utebelysningen vid ytterdörren skulle t.ex kunna rationaliseras bort.

Men för att inte vara så petig så övergår vi till väsentligheter: Betjäningsavståndet framför en elcentral/kopplingsskåp (med stängd dörr om sådan finnes) ska vara 1.2 m. Jag finner det tveksamt utifrån ritningens skala om inte ytterdörren är 1 m bred :cool: (Jag har dock en uppgift som säger att "enstaka centraler i bostäder" får ha avståndet 0.8 m.)
 
Tackar för kommentarerna!

Entredörren är faktiskt 1 meter bred, och korridoren är 1.35 meter mellan väggarna. Vilket slöseri!!! Men jag tänkte som så att en extra bred korridor blir möblerbar och därför kan ytan i viss mån utnyttjas, medans en 80-90 cm bred korridor bara blir klaustrofobisk.

Sedan skall väl centralen sitta lite närmare ytterdörren men av ritningstekiska skäl blev det så här. Räknar ändå med att sätta en treradig central x13 ller x18 och då blir den så smal att den kan sättas så att hallen är bakom. Överlåtes åt installatören :D.Skall ändå försöka knuffa centralen lite åt vänster på ritningen.

Att jag ritade en extea grupp för entrebelysningen beror på Rrrr's ideer om fukt som slår ut JFB, och dessutom det där med astrour. Tror det kan vara smart ändå med dubbla ur för entre- och uteplatsbelysning om man åker bort, ställer dom lite olika så det ser ut som att man är hemma. Det hela beror på elektrikern. Jag tänkte leta upp en som går på timmar, och då är ju ett VP-rör samt en dvärgbrytare inte så tidskrävande/dyrbart, röret behövs nog ändå.

Vad tycker du om uttaget för hallens trappkopplare från stammen? Är det OK eller skall det ritas om eftersom grenpunkten inte sitter nära ett uttag (dosa).

Postar en ny rining när jag kollat genom korsningarna nära uttag samt ritat in handdukstork- och jacuzzidosor.


Sedan undrar jag om du har förslag till var jag skall placera dosa för tork och jacuzzi? Skall det vara dosa eller uttag?

/Anders
 
Redigerat:
Ok, du slipper bredda hallen :S
Resten av ritningen tror jag man fattar nu.

Bubbelbad brukar anslutas på (under)sidan. Rörutlopp eller dosa är väl vilket som, men jag tror dosa är bättre som man kan sätta en infälld anslutningsdosa i. Det finns ingen standardiserad höjd för denna dosa vad jag vet - Svensk standard hänger inte med utvecklingen så bra... Och ska det vara riktigt riktigt ska det finnas en frånskiljare vid dörren i badrummet. Så det blir lite extra rör o dosor om du ska förbereda för detta, men som sagt man vet aldrig.

Nu kommer vi osökt in på badrumsfläkt som jag inte ser på ritningen. Det ska väl finnas? Och dessa ska också ha en egen allpolig brytare vid dörren.

Handdukstork ska ha en dosa på höjden 1700 mm bredvid torken.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Nu kommer vi osökt in på badrumsfläkt som jag inte ser på ritningen. Det ska väl finnas?
Utsug ska det väl finnas, men det behöver ju inte vara en PAX-fläkt.
Jag har iaf tänkt dra ett rör från en takventil till frånluftsvärmepumpen, om det går bra ... ;)



Anders, varför har du så väldigt många grupper draget till varje rum?
Jag tycker det verkar klyddigt och krystat på något vis, samt att det blir inte kul att försöka författa en gruppförteckning. :D

Vad säger ni elektriker? Har jag rätt i min åsikt att man normalt inte brukar göra så?

Fast det är ju inte olagligt på något vis, förståss.
 
Hej igen!

Många grupper är det ju egentligen inte. Det är två grupper som matar varje sovrum, plus en tredje gratisgrupp eftersom jag dragit rygg-mot-rygg dosor på ett par ställen. Tanken var att dra en egen grupp för allmänt bruk per rum (som numera går till takdosan), samt ha en "heavy-duty" grupp längs ytterväggen som kan mata svarven, datorer, laserskrivare, stereon och andra belastningar som kan dra höga startströmmar. Kanske fel tänkt, men det var så jag resonerade.

Jag har lagt till dosa vid entredörr för handdukstork (där kan sätta en sådan där fyrkantig vridbrytare som brukar visa 0-1-0-1 i 90 graders intervall som man har till tvättmaskin) samt en dosa vid badkaret som bryts med en frånskiljare i KLK. Säg gärna till om detta inte är tillåtet, men jag tänkte att det var bättre med frånskiljaren spolsäkert placerad i KLK snarare än i duschzonen. Lätta att flytta om min tanke är olaglig.

PAX-fläkt kan man ju dra från den fina dosan som jag satt över handfatet. Tänkte att man i så fall sätter en utanpåliggande IP65-dosa och drar en EKK till spegelskåpet och en EKK till PAX-fläkten. Kan någon förklara hur PAX-fläktar matas, har bara sett med utanpåliggande matning och då passar ju handfatsdosan bra, men det kanske finns med något infällt montage???

Handfatsdosan skall alltså vara konstantmatad och inte bruten över strömbrytaren, dock kanske det är smart att dra en tändtråd från strömbrytaren? Kom gärna med förslag på hur detta skall ritas. Jag tänker mig alltså att eluttaget under dosan är konstantmatat, dosan är konstantmatad samt har en tändtråd för belysningen. På så sätt kan rakapparatladdaren i skåpet vara på hela tiden.

Sedan skall jag som sag använda FTX eller FLVP, och tänkte jag att PAX-fläkt inte behövs?!?!

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.