S Sunix skrev:
Sämsta! Värdelös! Lurar folk!
Små grabbar som inte har koll på byggnader! 😡😡😡
Hårda ord, har du varit med om nåt dåligt exempel? Vill gärna höra, försöker bilda mig en god uppfattning inför eventuella kommande besiktningsuppdrag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Jag som mäklare använder aldrig Anticimex stelbent försäkringsmässiga men kan söker variera från besiktning man jag använder OBM för säljsrbesiktningar, riktigt grymma
Kul med goda exempel, vad är det som gör dem grymma?

Min uppfattning om Anticimex är att deras besiktningsmän ofta är f.d. hantverkare som är 50+. Folk som har sett, och säkert också gjort mycket, fått en relativt kort teoretisk påbyggnad kring det de ska göra och har en väl inrutad mall att följa.

Ärligt talat tror jag att det räcker rätt långt, och att många på det sättet får upp ögonen för de risker som kan finnas med objektet de tänkt köpa.

Går det att göra mer? Säkerligen. Men för 12–15 tkr (eller vad det kan kosta numera) är det nog sällan man får nåt så mycket bättre sv någon annan. Man får vad man betalar för.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min uppfattning om Anticimex är att deras besiktningsmän ofta är f.d. hantverkare som är 50+. Folk som har sett, och säkert också gjort mycket, fått en relativt kort teoretisk påbyggnad kring det de ska göra och har en väl inrutad mall att följa.

Ärligt talat tror jag att det räcker rätt långt, och att många på det sättet får upp ögonen för de risker som kan finnas med objektet de tänkt köpa.

Går det att göra mer? Säkerligen. Men för 12–15 tkr (eller vad det kan kosta numera) är det nog sällan man får nåt så mycket bättre sv någon annan. Man får vad man betalar för.
Ja för många är nog just det att få en ögonöppnare för olika risker väldigt värdefullt, speciellt när man som köpare ofta står där och har kärat ner sig i ”drömhuset”.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sven Snickare skrev:
Deras besiktning är vad de kan se. Inte vad de INTE kan se. Det är inte heller el, vvs, uthus. Besiktning av Anticimex är så simpel att det är vad en gymnasie-elev hade kunnat utföra genom att googla sig fram. Man ska heller inte teckna Anticimex doldafel- försäkring, då, väldigt lite är ett dolt fel. Så. Din vän bör göra en egen besiktning. Hoppas det svarar på frågan.
Du snackar skit, snickarn.

M Månskensbyggare skrev:
Ja jag undrar alltså vad ni tycker om Anticimex husbesiktningar? Jag har hört/läst så mycket om att de ”inte ska vara nåt att ha” eller att ”det ger jag inte mycket för”.

För ett dag sen var jag med när en vän fick ett hus besiktat av Anticimex inför köp och blev riktigt imponerad av besiktningspersonen! Supertydlig mot både köpare och säljare, kunnig (hade koll på samtliga branschregler vi frågade om / kollade upp detaljer direkt), noggrann i sin besiktning och dessutom pedagogisk i sitt förmedlande av information kring olika byggtekniska aspekter.

Vad har ni för erfarenheter?
Värdelösa.

Som någon tidigare skrivit så tror jag mycket beror på vilken besiktningsman som utför besiktningen.

Inför köp av vårt första hus så betalade vi för en nivå 2-besiktning via Anticimex. Besiktningsmannen var riktigt kunnig och tog lång tid på sig att undersöka huset samt beskriva vilka risker som fanns. Sambon som följde med besiktningsmannen runt om i huset fick många bra tips utöver det som framkom i protokollet.

Om det har någon betydelse så sålde säljaren huset privat, ej via mäklare.

Nu var det här ju lite drygt 10 år sedan så kvaliteten kan kanske ha förändrats. Kan varken säga bu eller bä om jag kan rekommendera Anticimex. Vi hade goda erfarenheter för 10 år sedan i alla fall.

• Gilla
Bullen29 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att de regelmässigt friskriver sig pga att ditt och datt är en "riskkonstruktion", vilket enkelt kan googlas fram. Anges att en fördjupad undersökning krävs. Vad är detta värt för er i slutänden?

Gissningsvis absolut noll värde.

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
4774
Har haft 2 besiktningar av Anticimex då det är gratis var 5 år tack vare hemförsäkringen. Den första var när vi tecknade försäkringen som ett krav av Folksam innan tecknaden och honom fick jag jaga med blåslampa för att han överhuvudtaget skulle titta på något.
Den andra var min beställning när 5 år hade passerat och han gick igenom hela fastigheten samt garage, pannrum, tvättstuga, uthus, vindar, avlopp osv. Han var snickare i grunden men sadlade om pga covid så mycket kunnig och följde inte någon mall överhuvudtaget. Så Anticimex har garanterat både bra och mindre bra, som på alla arbetsplatser.

• Gilla
Bullen29
  • Laddar…
Jag har köpt 6 hus och sålt 5 st. När j köpte detta var det på distans så betalade för absolut bästa/dyraste besiktningen. Och den var suverän!! Färgmarkerade m rött, gult och grönt. Även skitsaker (!?) som ett svagt sus från toaletten vid spolning. Fick utmärkta tips på vad j skulle lägga pengar på. Och i vilken ordning.
Sedan var det då dags att åka 25 mil för att vara m på besiktningen av huset jag sålde. Vad köparen än frågade om blev svaret: fullständigt normalt. Köparen hade tänkt m plånboken. Och fick vad han betalade för.

Jag har bott i detta huset i nästan 16 år så har haft flera besök av Anticimex på 5-årskontroll. Kan inte klaga på en enda av besiktningsmännen.

• Gilla
Bullen29
  • Laddar…
L Lton_o_lotuss skrev:
Jag har köpt 6 hus och sålt 5 st. När j köpte detta var det på distans så betalade för absolut bästa/dyraste besiktningen. Och den var suverän!! Färgmarkerade m rött, gult och grönt. Även skitsaker (!?) som ett svagt sus från toaletten vid spolning. Fick utmärkta tips på vad j skulle lägga pengar på. Och i vilken ordning.
Sedan var det då dags att åka 25 mil för att vara m på besiktningen av huset jag sålde. Vad köparen än frågade om blev svaret: fullständigt normalt. Köparen hade tänkt m plånboken. Och fick vad han betalade för.

Jag har bott i detta huset i nästan 16 år så har haft flera besök av Anticimex på 5-årskontroll. Kan inte klaga på en enda av besiktningsmännen.
Kul med mer input av erfarenheter, vad var det för typ av bolag som köparen av ditt hus hade anlitat?

Krilleman
Jag sålde ett hus 2021 med mäklarens "besiktning" och allt var det nu kallades för i modern tid.

Visst jag fick betala en slant för det (om jag minns rätt över 20,00:- )
MEN jag ansåg att jag skulle få flera bud på det sättet, än att avvara detta. (Och där hade jag rätt troligtvis)

Sagt och gjort.
Anticimex representant anlände.
Han kikade verkligen i var enda skrymsle, fuktmätte, protokollförde och åtgärdsbeskrev dom få fel som uppdagades.

Killen i fråga, jag skulle kunna namnge honom men jag avstår, var supernoga och tog sig tid att göra hela jobbet till min stora förvåning.

Jag kan inte klanka ner på denna besiktningsman på något sätt.

Huset sålt för rekordsumma i mitt område.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag sålde ett hus 2021 med mäklarens "besiktning" och allt var det nu kallades för i modern tid.

Visst jag fick betala en slant för det (om jag minns rätt över 20,000:)
MEN jag ansåg att jag skulle få flera bud på det sättet, än att avvara detta.

Sagt och gjort.
Anticimex representant anlände.
Han kikade verkligen i var enda skrymsle, fuktmätte, protokollförde och åtgärdsbeskrev dom få fel som uppdagades.

Killen i fråga, jag skulle kunna namnge honom men jag avstår, var supernoga och tog sig tid att göra hela jobbet till min stora förvåning.

Jag kan inte klanka ner på denna besiktningsman på något sätt.
Kul med fler erfarenheter, tack @Krilleman

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

exakt. De flesta besiktningspersoner på Anticimex i Skåne iaf är väldigt duktiga. Ofta gamla hantverkare. Men väldigt trevliga och kunniga och förklarande.

för 98% av alla husköpare är det fullt tillräckligt.
Ligger ju i besiktningspersonens intresse att vara så noggrann som möjligt, så deras försäkring inte behöver aktiveras så ofta… dumt annars..

Är du den personen som vill ha total genomsyn och analys av allt i ett hus ner på minsta lilla detalj och riskanalys och fuktmätning och filmningar av allt, lycka till! Och lycka till köpa i en populär stad ett populärt objekt!

• Gilla
Bullen29
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.