Hej! Tacksamt emot råd.
Vi behöver byta ut ventiler i källare till både fjärr och vatten i vår BRF. Från 1958. Ca 25 stycken på totalt 6 platser i korridor, sedan isolera rören där vi bytt. Så kanske 10-15 meter isolering, olika tjocklek.
Försöker få lite hum om kostnaden och vad är bästa strategin?
"Bara" byta ventiler och isolera? Inte alla rör mm?
Ok, säg 25 ventiler - av olika kaliber. Vilka ventiler är bäst att satsa på? Märke?
Isolering? Vad är bästa isoleringsmaterialet till en brf. Märke? Tålig isolering?
Vad vore en rimlig summa för ett sådant jobb? Tid?
Mvh Nicke
Vi behöver byta ut ventiler i källare till både fjärr och vatten i vår BRF. Från 1958. Ca 25 stycken på totalt 6 platser i korridor, sedan isolera rören där vi bytt. Så kanske 10-15 meter isolering, olika tjocklek.
Försöker få lite hum om kostnaden och vad är bästa strategin?
"Bara" byta ventiler och isolera? Inte alla rör mm?
Ok, säg 25 ventiler - av olika kaliber. Vilka ventiler är bäst att satsa på? Märke?
Isolering? Vad är bästa isoleringsmaterialet till en brf. Märke? Tålig isolering?
Vad vore en rimlig summa för ett sådant jobb? Tid?
Mvh Nicke
Det är mera jobb än man kan tro.
Rör måste kapas så det går att få bort dom gamla ventilerna å nya rör måste skarvas in för att ersätta det som kapades bort.
Sedan när allt är klar så ska alla radiatorer luftas i huset samt kolla så det blev tätt runt alla nya kopplingar innan det isoleras.
Jag gissar på 6 arbetsdagar. Men att be någon ta det där på offert blir dyrare än att köra löpande. Det är inte matrialet som är dyrt det är tiden.
Rör måste kapas så det går att få bort dom gamla ventilerna å nya rör måste skarvas in för att ersätta det som kapades bort.
Sedan när allt är klar så ska alla radiatorer luftas i huset samt kolla så det blev tätt runt alla nya kopplingar innan det isoleras.
Jag gissar på 6 arbetsdagar. Men att be någon ta det där på offert blir dyrare än att köra löpande. Det är inte matrialet som är dyrt det är tiden.
Intressant. Det är 30 ventiler totalt. Första offert jag sett sätts jobb på bara 20k av 91k, före moms. Injusteringsventiler för 2300kr styck, avstängningsventiler 860kr - före moms.
Är nog korrekt? Men deet hänger på märkena...Ser stor spännvid på ventilers kostnader "ute på nätet" - vilken sorts ventiler bör det vara, märke?
Är nog korrekt? Men deet hänger på märkena...Ser stor spännvid på ventilers kostnader "ute på nätet" - vilken sorts ventiler bör det vara, märke?
Ok. Några injusteringsventiler ser jag inte på bilderna. Men dom kostar en slant så klart och då drar priset på matrial i väg.X xen skrev:Intressant. Det är 30 ventiler totalt. Första offert jag sett sätts jobb på bara 20k av 91k, före moms. Injusteringsventiler för 2300kr styck, avstängningsventiler 860kr - före moms.
20 k i jobb är ca 30 timmars jobb.
Nya injusteringsventiler på värmesystemet samverkar många gånger med termostaterna på radiatorerna.X xen skrev:
Vad har ni för ventiler på radiatorerna idag?
Man brukar normalt byta termostatventiler på radiatorerna samtidigt för att få ett bra system i balans.
Sen dimensionerar man flöden efter det och på så sätt får man fram lämplig dimension av ventil i källaren.
Injustering krävs såklart, både av termostatventilen på respektive radiator, men även på ventilen i källaren.
Sen noterar jag även att ni verkar ha galvade kallvattenledningar.
Det är bara en tidsfråga innan dessa sätts igen.
Du kommer få en bra statusbild hur dessa ser ut invändigt under ventilbytet om ni väljer att behålla dessa.
Redigerat:
På Rinkaby rör kostar samma ventiler 314 -470 kr inklusive moms!!!X xen skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-15r/
Läcker de i spindeln kan de packas om med grafitgarn.
Oj. Det fanns mer bilder. Som tur är, är de galvade rören tillsynes få.
Redigerat:
Hej
Att byta stamventiler på värme brukar kosta 3-6000kr per ventilpar(injusteringsventil+avstängningsventi)
Tappvattenventiler ca halva priset.
Sedan går det ju addera fler tjänster som isolering, nödvändig luftning av radiatorer, märkning mm.
Edit: Byt ut det galvade kallvattenröret när ni ändå håller på!
Att byta stamventiler på värme brukar kosta 3-6000kr per ventilpar(injusteringsventil+avstängningsventi)
Tappvattenventiler ca halva priset.
Sedan går det ju addera fler tjänster som isolering, nödvändig luftning av radiatorer, märkning mm.
Edit: Byt ut det galvade kallvattenröret när ni ändå håller på!
Jag lät göra samma jobb i min BRF när jag bodde där, skiljde en faktor 2 mellan olika offerter, men samma ventiler (TA Stad). I slutändan gick det på ca 3000 kr/ventilpar. Rören kapades, nya ventiler med MMA-stålrörskoppling sattes in (den kan förskjutas lite i sidled, så man behöver inte skarva in nya rör. Montaget går fort på det sättet, men materialet är rätt dyrt.
I samma arbete byttes dock även 70 st radiatorventiler, så kostnad för nedtappning, luftning mm kunde delas.
Totalt kostade 11 stammar (22 ventiler) och 68 radventiler 132 000 kr 2021.
Jobbet är lätt att räkna på eftersom det är lika och repetitivt.
I samma arbete byttes dock även 70 st radiatorventiler, så kostnad för nedtappning, luftning mm kunde delas.
Intressant, inte minst det om galvade kallvattenledningar. Thx!Krilleman skrev:
Nya injusteringsventiler på värmesystemet samverkar många gånger med termostaterna på radiatorerna.
Vad har ni för ventiler på radiatorerna idag?
Man brukar normalt byta termostatventiler på radiatorerna samtidigt för att få ett bra system i balans.
Sen dimensionerar man flöden efter det och på så sätt får man fram lämplig dimension av ventil i källaren.
Injustering krävs såklart, både av termostatventilen på respektive radiator, men även på ventilen i källaren.
Sen noterar jag även att ni verkar ha galvade kallvattenledningar.
Det är bara en tidsfråga innan dessa sätts igen.
Du kommer få en bra statusbild hur dessa ser ut invändigt under ventilbytet om ni väljer att behålla dessa.
Tackar, toppinfo!😀👍😀N nb. skrev:Jag lät göra samma jobb i min BRF när jag bodde där, skiljde en faktor 2 mellan olika offerter, men samma ventiler (TA Stad). I slutändan gick det på ca 3000 kr/ventilpar. Rören kapades, nya ventiler med MMA-stålrörskoppling sattes in (den kan förskjutas lite i sidled, så man behöver inte skarva in nya rör. Montaget går fort på det sättet, men materialet är rätt dyrt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ISK sparande - vad blir kostnaden?
Övrigt Off Topic -
Vad blir kostnaden att återställa riven fuktskadad vägg? Är det jag som måste bekosta det själv?
Fasad -
Nytt gjutet golv vad blir kostnaden
Grund & Markarbeten -
bygger allt själv, vad kan materialkostnaden bli ungefär?
Lösvirke & Timmerhus -
Vad kan kostnaden bli?
Badrum
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Laga kopparrör
Vatten & Avlopp