631 läst · 4 svar
631 läst
4 svar
Vad ska man tänka på innan man river en gammal garderob från 1928?
Hej, Vi tänkte riva den här inbyggda äldre garderob och ersätta den med en IKEA PAX. Jag undrar är det säkert att ta bort det? Huset byggdes 1928, så jag vill vara på att det inte är något bärande.
Finns en taklucka inne i garderoben också, gör det någon skillnad?
Finns en taklucka inne i garderoben också, gör det någon skillnad?
Normalt sett inget som är bärande men i gamla hus finns alla möjliga lösningar där garderobsväggen kan avlasta en skarvad balk eller annat.
Om du bara tänkt såga upp ett hål och sticka in en pax får det säkert bra, men om du ska ta bort hela garderoben så ska du nog tandet lite lugnt och se efter allt eftersom du river.
Är det inte bättre att snygga till den befintliga? En pax garderob kommer ju sticka ut i ett så gammalt hus.
Om du bara tänkt såga upp ett hål och sticka in en pax får det säkert bra, men om du ska ta bort hela garderoben så ska du nog tandet lite lugnt och se efter allt eftersom du river.
Är det inte bättre att snygga till den befintliga? En pax garderob kommer ju sticka ut i ett så gammalt hus.
tack för svaret 🙏🏻 Ja, vi tänkte faktiskt ta bort hela garderoben, så det låter klokt att ta det försiktigt. Vi har funderat på att behålla den befintliga också, men den är ganska opraktisk inuti och kräver mycket tid för att snygga till det tänkte vi.G g.kraft skrev:Normalt sett inget som är bärande men i gamla hus finns alla möjliga lösningar där garderobsväggen kan avlasta en skarvad balk eller annat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad ska man tänka på när man river innertak?
Tak & Vind -
Hur bör jag tänka innan jag tar bort element i ett enrörssystem?
Vatten & Avlopp -
Byta toastol något jag bör tänka på innan ny ingandlas?
Vatten & Avlopp -
Vad ska man tänka på innan man skriver kontakt med husleverantör?
Köpa & Sälja hus -
Vad ska man tänka på innan man skriver på för huset?
Hustillverkare