S Sir Duke skrev:
Kan du utveckla, på vilket sätt är din VR underdimensionerad? Är det verkligen Eon som har kalkylerat, är det inte installatören?
S Sir Duke skrev:
Kan du utveckla, på vilket sätt är din VR underdimensionerad? Är det verkligen Eon som har kalkylerat, är det inte installatören?
Det är eon som dimensionerat denna och växelriktsren ligger och stöter i maxgräns ganska långa tider vid bra väder. Den ligger i maxström och max temperatur vilket gör att den inte kommer att hålla i längden!
 
G Gubra skrev:
Det är eon som dimensionerat denna och växelriktsren ligger och stöter i maxgräns ganska långa tider vid bra väder. Den ligger i maxström och max temperatur vilket gör att den inte kommer att hålla i längden!
Vilken maxeffekt har panelerna?

Och vilken maxeffekt har växelriktaren?
 
Vilket intresse har du i detta?
Här kan du se 6kW laddare som ligger i gräns långa tider!
Diagram som visar strömgenerering över tid, med energiproduktion och inkomst i kWh och SEK.
 
Gubra,
är det en effektkurva för din anläggning och för en bra och solig dag i juli? Är anläggningen i Kiruna eller i Ystad? Varför dyker effekten ner till nästan noll flera gånger under förmiddagen? Inte normalt. Du visar inte kurvan för hela dagen, utan endast sen förmiddag och fram till endast ca 15:00. Ofta bra att visa hela effektkurvan så framgår när börjar producera på morgonen och när slutar på kvällen.

Man börjar undra hur många paneler du har och i vilket väderstreck de är. Antal strängar och antal paneler seriekopplade i varje sträng. Och vilken märkeffekt varje panel har. Och uppvinklingen på panelerna(grader). Har du besvärande skuggor som vandrar över panelfältet?

Vad jag kan tycka är att någon installerar en så pass liten växelriktare som blott 6 kW på ett enfamiljshus i Sverige. Blir då dyr räknat som kr per installerad kWp, blir svårt att räkna hem. Det går förmodligen ju inte att bygga ut anläggningen med en så liten klen växelriktare. En dubbelt så stor skulle nog bara ha kostat ca 10000 kr mer, om det är frågan om kvalitetsväxelriktare Fronius eller SMA. Är det en lågbudget kina-växelriktare då mindre. Ska du däremot nu skaffa en ny växelriktare på ca 12 kW då kostar den ca 35000 kr.

Du skriver "6 kW laddare" är det en ödriftanläggning och inte en elnätsansluten?
 
Redigerat:
G Gubra skrev:
Vilket intresse har du i detta?
Här kan du se 6kW laddare som ligger i gräns långa tider!
[bild]
Mitt intresse handlar om att få lite mer information för att kunna förstå och kanske hjälpa till. Har själv en underdimensionerad VR.

Men du kanske har något helt annat intresse än att få vettig hjälp? Bara skriva av dig?

Trevlig helg...
 
S Sir Duke skrev:
Mitt intresse handlar om att få lite mer information för att kunna förstå och kanske hjälpa till. Har själv en underdimensionerad VR.

Men du kanske har något helt annat intresse än att få vettig hjälp? Bara skriva av dig?

Trevlig helg...
Jag är själv ingenjör och har bra koll på detta, anledningen jag skrev vara att varna andra för eons dimensionering av växelriktare!
 
A Arnodt skrev:
Gubra,
är det en effektkurva för din anläggning och för en bra och solig dag i juli? Är anläggningen i Kiruna eller i Ystad? Varför dyker effekten ner till nästan noll flera gånger under förmiddagen? Inte normalt. Du visar inte kurvan för hela dagen, utan endast sen förmiddag och fram till endast ca 15:00. Ofta bra att visa hela effektkurvan så framgår när börjar producera på morgonen och när slutar på kvällen.

Man börjar undra hur många paneler du har och i vilket väderstreck de är. Antal strängar och antal paneler seriekopplade i varje sträng. Och vilken märkeffekt varje panel har. Och uppvinklingen på panelerna(grader). Har du besvärande skuggor som vandrar över panelfältet?

Vad jag kan tycka är att någon installerar en så pass liten växelriktare som blott 6 kW på ett enfamiljshus i Sverige. Blir då dyr räknat som kr per installerad kWp, blir svårt att räkna hem. Det går förmodligen ju inte att bygga ut anläggningen med en så liten klen växelriktare. En dubbelt så stor skulle nog bara ha kostat ca 10000 kr mer, om det är frågan om kvalitetsväxelriktare Fronius eller SMA. Är det en lågbudget kina-växelriktare då mindre. Ska du däremot nu skaffa en ny växelriktare på ca 12 kW då kostar den ca 35000 kr.

Du skriver "6 kW laddare" är det en ödriftanläggning och inte en elnätsansluten?
Det är en solig men molnig dag i Juli i södra Sverige därav den oregelbundna effektkurvan och skrev jag laddare så är det fel!

Grundproblemet är att från början dimensionerades anläggningen med 16 paneler och då var 6kW växelriktaren ok men vid projekteringen på plats utökades anläggningen till 18 paneler och då borde växelriktaren uppgraderats till 8 kW vilket möjligen glömdes bort!

Det är en bra växelriktare av fabrikat Goodwe och Eon påstår att det är en branschstandard att underdimensionera växelriktare för att få bättre verkningsgrad på soliga kalla framför allt förmiddagar. Detta är visserligen sant men man bryr sig då inte om överbelastningen på varma soliga dagar.

Växelriktaren på 6kW och ligger i gräns för paneler som kan ge max 7,2kW och ger detta ganska ofta vid klar himmel och sol. Växelriktaren ligger som sagt ofta i gräns på ca 9,7A och 6,7kW men framförallt maxtemperstur på 60c vilket är förödande för åldringen av elektronikkomponenter. Växelriktaren sitter också i skugga!

Reklamationsmonologen med Eon fortsätter och bytet de inte växelriktare går jag vidare juridiskt för jag anser att jag har tillräckligt på fötterna!
 
Gubra,
Alltså dina paneler har per st märkeffekt 400 Wp. Blir din budget-kinaväxelriktare så het som 60 oC? Var då på kylflänsen? Är kylflänsen 60 grader då är ju kraftelektroniken ännu varmare. Inte bra för kraftelektroniken som åldras snabbare. Hur lång garanti är det på den? Den kanske snart pajar, och då kanske du kan begära att de monterar en ersättningsväxelriktare som är större.

Har du samtliga 18 st 400 Wp paneler mot samma väderstreck och de har alla samma lutning?

Tittar man på verkningsgradskurvan för moderna växelriktare har de ofta förvånansvärt hög verkningsgrad ända ner till 10 % av märkeffekten. Titta på verkningsgradskurvan för den växelriktare du har! Den kan vara så högt som ca 94 % vid 10 % av märkeffekten, därför ingen mening att välja alltför liten växelriktare av den anledningen.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag jämförde det gamla priset med det nya men med både det gamla och nya överföringspriset.
Hade överföringspriset legat kvar på gamla nivån 24 öre och nya sänkta, 181,25 i abonnemangsavgift hade besparingen blivit runt 2000 sek.
Hängde inte med där, men gissar på du hade hoppats på samma överföringarna och lägre abonamg? Bara sänkning i abonomang motsvarar 3885kr.

Det är bra att under 8000 finns för de med fjärrvärme eller låg förbrukning, specilt sommarstugor. Vår gamla nät kraftribgen har 460kr för alla 16A och 27 öre i överföring kvittar nivå.
 
A Arnodt skrev:
Gubra,
Alltså dina paneler har per st märkeffekt 400 Wp. Blir din budget-kinaväxelriktare så het som 60 oC? Var då på kylflänsen? Är kylflänsen 60 grader då är ju kraftelektroniken ännu varmare. Inte bra för kraftelektroniken som åldras snabbare. Hur lång garanti är det på den? Den kanske snart pajar, och då kanske du kan begära att de monterar en ersättningsväxelriktare som är större.

Har du samtliga 18 st 400 Wp paneler mot samma väderstreck och de har alla samma lutning?

Tittar man på verkningsgradskurvan för moderna växelriktare har de ofta förvånansvärt hög verkningsgrad ända ner till 10 % av märkeffekten. Titta på verkningsgradskurvan för den växelriktare du har! Den kan vara så högt som ca 94 % vid 10 % av märkeffekten, därför ingen mening att välja alltför liten växelriktare av den anledningen.
Budgetväxelriktare skall det inte vara utan bland de bästa och det är som alla andra växelriktarens egen uppmätta innertemperatur. Garantitiden är 10år på växelriktaren och om den inte byts får man hoppas den går sönder inom denna tid!
 
G Gubra skrev:
Köp inte av eon, de har skitdålig service och underdimensionerar växelriktaren.

Jag har reklamerat min som är underdimensionerad enligt tillverkaren men det tog 11 veckor innan jag fick ett svar att de skulle undersöka det men nu efter 14 veckor saknar jag fortfarande ett relevant svar.

Jag fick en massa svammel om bransch standard för underdimensionerade växelriktare, rena tramset och undanflykter!

För övrigt är jag jättenöjd med installationen och produktionen men växelriktaren är den svaga punkten och är den komponent som går sönder ofta. Att växelriktarna är underdimensionerade förstår eller upptäcker inte den som inte är tekniskt insatt förrän det är för sent!
Det med underdimensioneringen er også tilfældet hos mig. Og historien er måske helt den samme. Jeg gik fra 15 paneler til 20 - og i virkeligheden kunne der have været 23 paneler på taget, men det troede EON ikke på :(
Jeg har en Sungrow SG7.0RT og jeg burde nok have en SG8.0RT. Og jeg har spurgt EON om hvorfor jeg ikke fik det, uden at få andet svar end at det var helt normalt med den kombination af växelriktar og antallet af paneler, og mine kurver ligner for den meste en konstant bølgegang når der er god sol. De to dage på billederne havde i store træk samme solindfald og intet skydække.
 
  • Graf som visar daglig elproduktion från solenergi, topp vid mitt på dagen, totalproduktion 55.3 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiproduktionsdata, 46.4 kWh för dagen, solceller, kurva visar produktion över tid, topp mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Gubra
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Hängde inte med där, men gissar på du hade hoppats på samma överföringarna och lägre abonamg? Bara sänkning i abonomang motsvarar 3885kr.

Det är bra att under 8000 finns för de med fjärrvärme eller låg förbrukning, specilt sommarstugor. Vår gamla nät kraftribgen har 460kr för alla 16A och 27 öre i överföring kvittar nivå.
Jag visste om förhållandena med abonnemang och överföring men det som är irriterande är att energibesparing inte ska ge mer. Överföringsavgiften har inget med abonnemanget att göra. Rimligtvis ska minskad förbrukning inte kompenseras med att nätbolaget höjer överföringsavgiften.
Ett exempel: En kund har ett abonnemang på 10 000 kwh/ år men gör inte av med mer än 4000 kwh/år. Där ligger överföringsavgiften kvar på den låga nivån.
Detta visar med tydlighet, tycker jag, att överföringsavgiften är en avgift som man sätter lite som det passar. Det finns ingen som kan övertyga mig om att mindre överföring av el är dyrare än mer. I så fall torde det innebära att om jag har ett elabonnemang och inte tar ut något ur nätet så skulle jag få betala för överföring ändå.
Så är det givetvis inte men om man driver resonemanget till din spets skulle det kunna vara så.
Överföringsavgiften är ett sätt för nätbolagen att kompensera sig på ett godtyckligt sätt.
För övrigt är drt tur att EU regelverket om den nya sk flödesbrräkningen på elöverföring inte blir av, pausas till oktober 2024. Vi får hoppas att den inte blir av alks då den kommer att höja elpriset ytterligare i södra delen av landet. Allt för att subventionera tyskarna.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag visste om förhållandena med abonnemang och överföring men det som är irriterande är att energibesparing inte ska ge mer. Överföringsavgiften har inget med abonnemanget att göra. Rimligtvis ska minskad förbrukning inte kompenseras med att nätbolaget höjer överföringsavgiften.
Ett exempel: En kund har ett abonnemang på 10 000 kwh/ år men gör inte av med mer än 4000 kwh/år. Där ligger överföringsavgiften kvar på den låga nivån.
Detta visar med tydlighet, tycker jag, att överföringsavgiften är en avgift som man sätter lite som det passar. Det finns ingen som kan övertyga mig om att mindre överföring av el är dyrare än mer. I så fall torde det innebära att om jag har ett elabonnemang och inte tar ut något ur nätet så skulle jag få betala för överföring ändå.
Så är det givetvis inte men om man driver resonemanget till din spets skulle det kunna vara så.
Överföringsavgiften är ett sätt för nätbolagen att kompensera sig på ett godtyckligt sätt.
För övrigt är drt tur att EU regelverket om den nya sk flödesbrräkningen på elöverföring inte blir av, pausas till oktober 2024. Vi får hoppas att den inte blir av alks då den kommer att höja elpriset ytterligare i södra delen av landet. Allt för att subventionera tyskarna.
Elnätet dimensioneras efter max effekt som behövs, så kostnaden för nätet går inte ner för leverantören om du sänker din förbrukning utan att också sänka max effekt. Under 8000 kWh räknar de antagligen med att du inte har elvärme
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Elnätet dimensioneras efter max effekt som behövs, så kostnaden för nätet går inte ner för leverantören om du sänker din förbrukning utan att också sänka max effekt. Under 8000 kWh räknar de antagligen med att du inte har elvärme
A ajn82 skrev:
Elnätet dimensioneras efter max effekt som behövs, så kostnaden för nätet går inte ner för leverantören om du sänker din förbrukning utan att också sänka max effekt. Under 8000 kWh räknar de antagligen med att du inte har elvärme
Jag har väl högst 5-6 kwh om jag kör allt samtidigt vilket aldrig händer. Saken är den att E.on inte kan komma med en vettig och logisk förklaring till detta. Man har yrat om nätförluster m.m men eftersom mindre uttag minskar förlusterna så håller inte det heller.
I år kommer jag nog bara att förbruka strax över 3000 kwh. Det ska löna sig att spara energi. Med E.on's prissättning är det knappt lönt att anstränga sig. Det kostar inte mer att överföra mina kwh än för någon som förbrukar t.ex 10 000 kwh. Allt går i samma ledning och ska man hävda slitage så sliter 3000 kwh mindre än 10 000 kwh.
 
Det är tveksamt om 3000kWh sliter märkbart mindre än 10000 kWh. Elnätet slits framförallt av tidens tand.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.