D Dilato skrev:
Eon ändrar inte avgiften själva, det måste du själv begära.

När jag köpte mitt nuvarande hus fick jag <8000 som abbonemang (dödsbo, knappt någon förbrukning) . Huset förbrukar 12000 och under tre år betalas det fel avgift innan jag själv ändrade till rätt abbonemang.

Jag hade ingen koll på att det fanns olika tariffer hos Eon nät, jag flyttade från Göteborg och där fanns det inte.

Ein Kundtjänst sa att dom
G Guzzen1 skrev:
Skitsnack. Elnätsbolagen säljer också el vilket dom tjänar pengar på samt abonnenangsavgifter.
Enligt alla propåer från riksdag och EU ska vi minska energiförbrukningen och då ska det fan i mej löna sig. Jag tjänar ca 800/ år istället för ca 3000/ år vilket innebär att nätbolaget kompenserar sig för den besparing jag gör energimässigt. När ja minskar mitt energiuttag ökar tillgången vilket enligt marknadsprinciper borde sänka priset.
Om 10 000 kwh kostar 24 öre i överföring kostar inte 8000 kwh mer.
Men det är typiskt svenskt strutsbeteende att stoppa huvudet i sanden och acceptera pålagorna som pådyvlas utan att protestera. Säger man att det är på ett sätt är det så. Man är väl svensk och här är alla ärliga? Vakna upp för i helvete. I Sverige kan man skörta upp folk utan att åka dit. Va? Är inte alla ärliga?
Jag ställer dagligen frågan, hur i helvete kan vi acceptera läget som idag är? Men en svensk tiger ( hur illa det än är). Det finns säker någon som har det värre. Jävlar vilken tröst.
A adron skrev:
Det du missar är att nätbolaget totalt ska ha in ungefär lika mycket pengar som innan. Som du säger kostar det inte mycket mer att föra över 10000 kWh än 8000 kWh. Så det blir inte billigare för att du förbrukar mindre.

Att förbrukningen påverkar nätavgiften handlar mer om att fördela hur mycket var och en ska betala av den totala summan som ska in. Om du sänker din förbrukning så fördelas avgiften om så att din granne får betala en större andel och du en mindre andel. Men totalen som ska in för nätet är ungefär densamma.

Med de höga elpriser som varit är det inte bara du som sänkt din förbrukning, utan även dina grannar. Så fördelningen ändras inte så mycket - lika mycket ska in totalt och så får du fortsätta betala ungefär lika mycket.
Hurra! Nu blir nätavgiften för ett abonnemang hos E.on max 8000 kwh 16A 82,15 öre inkl moms.
Detta skylls på ökade elpriser och inflation. Det är väl vinden som har gått upp i pris. Vinden har insett att den kan ta bra betalt för att flämta runt snurrorna.
Visst är det fint när nätägarna kan höja avgifterna hur dom vill?
Energiskatten höjs också för säkerhets skull, 53,25 öre inkl moms.
Om jag inte minns fel påstod elbolagen att elen gått ner i pris i år. Oavsett högre pris på vintern som orsak till höjd nätavhift ska den ju i så fall sänkas på sommarhalvåret. E.on sänkte i somras men det tar man igen med råge nu.

Och jo jag vet att nätbolagen ska ha in sina pengar, vilket dom också får, men det handlar inte om annat än att öka vinsten, vilket man kan göra som nätägare utan att redovisa de investeringar man påstår sig vilja göra. Skulle kostnader för underhåll och investeringar redovisas skulle folk bli chockade av hur liten del av avgiften som går till påstådd verksamhet.
Såhär kommer det att hålla på, kära medborgare.
Ni i norrland är förskonade ännu pga av lägre priser överlag, men förr eller senare kommer även ni att drabbas av samma idiotpriser.
Men som jag sagt tidigare, en svensk tiger och finner sig, för inte är väl företagen i fråga oärliga? Dom vill oss bara väl. Det finns säkert någon som tror att el säljs till självkostnadspris.
Vi får de hur det går till hösten med flödesberäkbad prissättning. I värsta fall går elen upp ytterligare 20% i SE 3 och 4. I bästa fall säger Sverige nej, dock ej troligt då vi gärna och först av alla vresar upp röven för EU.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.